• bodegapeppe

Äta med öppen mun

Ni som äter med öppen mun, varför gör ni det? Smakar maten bättre så? Eller vad beror det på?

• Svar på tråden Äta med öppen mun
  • skorpionen80

Jag tror det är för att föräldrarna inte lärt dem att man måste stänga munnen när man äter. Känner själv folk som har barn som börjar komma upp i tonåren och tuggar med öppen mun. Äckligt!

• Samsmamma

Det är bland det äckligaste som finns... Små barn förstår jag, men börjar man bli uppemot 5 år så är det dags att lära sig det. Alla normalfungerande människor över 10 som inte kan stänga munnen när de äter saknar både bordsskick och respekt för andra.

• Pimpinellan

Undrar jag med. Om man inte har uppenbara problem med andningen så tuggar man enligt god ton med _stängd_ mun! Min ena svåger låter så illa när han äter att jag nästan vill spy och hans dotter är likadan. Man fasar för middag hos dem ifall man råkar hmna bredvid nån av dem. Öppen mun,schaskar som en tok och tuggar långsamt så eländet tar ju aldrig slut. *Urk!*

• Pimpinellan
    Bjornis skrev 2009-09-15 00:31:41 följande:
    Hamna bredvid nån på bussen som tuggar tuggummi hela resan med ljudligt smaskande. DÅ håller jag för öronen! Jag klarar inte av det!! Haha. Ibland försöker jag tänka bort det men det återkommer som en ilsket tickande moraklocka!
    Jag har faktiskt bytt plats några ggr på bussen p.g.a detta! Låter så illa så jag nästan spyr! _Hör_ inte folk det själva och/eller är det bara ouppfostrade på detta område?
  • Bjornis
    Pimpinellan skrev 2009-09-16 14:42:18 följande:
    Jag har faktiskt bytt plats några ggr på bussen p.g.a detta! Låter så illa så jag nästan spyr! _Hör_ inte folk det själva och/eller är det bara ouppfostrade på detta område?
    Man undrar ju!? Jag har aldrig bytt plats men nu när jag hört att du gjort det ska jag banne mig också "våga"! Jag håller ju för öronen och det kanske också är rätt uppenbart! Haha.
  • Pimpinellan
    Bjornis skrev 2009-09-16 14:52:15 följande:
    Man undrar ju!? Jag har aldrig bytt plats men nu när jag hört att du gjort det ska jag banne mig också "våga"! Jag håller ju för öronen och det kanske också är rätt uppenbart! Haha.
    Man får bara hoppas på at det finns plats låååångt bort!
  • AmmiK82

Vår lärare på låg eller mellanstadiet lärde oss detta och efter det har jag inte smaskat. :P Ibland med hårt godis men då ursäktar jag mig för min sambo för att det kan låta.

• AmmiK82

Och sen det där tuggandet med tuggummin... aargh!

• Koloraturell

Jag gör det vid alla tillfällen utom då jag är på en extremt fin eller viktig middag (typ middag hemma hos chefen) och det beror på att jag inte kan andas genom näsan så det är väldigt jobbigt att tugga med stängd mun.

Därför.

• Samsmamma
    Koloraturell skrev 2009-09-16 15:31:52 följande:
    Jag gör det vid alla tillfällen utom då jag är på en extremt fin eller viktig middag (typ middag hemma hos chefen) och det beror på att jag inte kan andas genom näsan så det är väldigt jobbigt att tugga med stängd mun. Därför.
    Detta säger jag inte för att vara otrevlig, men varför gör du inte något åt näsproblemet? Måste ju vara vansinnigt jobbigt.
  • Koloraturell
    Samsmamma skrev 2009-09-16 15:33:07 följande:
    Detta säger jag inte för att vara otrevlig, men varför gör du inte något åt näsproblemet? Måste ju vara vansinnigt jobbigt.
    jättejobbigt, men ännu jobbigare att genomlida en operation. Drar mig för det!
  • Samsmamma
    Koloraturell skrev 2009-09-16 15:34:25 följande:
    jättejobbigt, men ännu jobbigare att genomlida en operation. Drar mig för det!
    Om du inte skulle haft problemet, skulle du ätit med stängd mun då?
  • Koloraturell
    Samsmamma skrev 2009-09-16 15:34:59 följande:
    Om du inte skulle haft problemet, skulle du ätit med stängd mun då?
    ja, det hoppas jag verkligen för det är grymt irriterande med ett *smack*slisk*slurp* bredvid sig när man äter!

Fast å andra sidan har jag konstaterade svårigheter att sluta läpparna, fick jag höra när jag hade tandställning ;) men jag tror nog att man skulle skärpa till sig faktiskt.
  • Samsmamma
    Koloraturell skrev 2009-09-16 15:37:05 följande:
    ja, det hoppas jag verkligen för det är grymt irriterande med ett *smack*slisk*slurp* bredvid sig när man äter! Fast å andra sidan har jag konstaterade svårigheter att sluta läpparna, fick jag höra när jag hade tandställning ;) men jag tror nog att man skulle skärpa till sig faktiskt.
    Men då är ju inte du en av dessa personer som inte ens skäms för sitt beteende. Du har ett problem som gör att du måste äta med öppen mun och du trivs inte med det, det är inte alls samma sak.

Tycker du ska se till att få den där operationen gjord. Smärta går över :)
  • Koloraturell
    Samsmamma skrev 2009-09-16 15:38:53 följande:
    Men då är ju inte du en av dessa personer som inte ens skäms för sitt beteende. Du har ett problem som gör att du måste äta med öppen mun och du trivs inte med det, det är inte alls samma sak.Tycker du ska se till att få den där operationen gjord. Smärta går över :)
    Hua! Ska kanske pallra mig iväg till läkaren då :)
  • Pimpinellan
    Koloraturell skrev 2009-09-16 15:40:53 följande:
    Hua! Ska kanske pallra mig iväg till läkaren då :)
    Jadå,det finns så bra smärtlindring nuförtiden så det kommer gå bara bra!
Svar på tråden Äta med öppen mun