• Anonym
    Äldre 15 Sep 13:04
    1852 visningar
    1 svar
    1
    1852

    Fundersamma

    Hej,
    Vi är ett par där min sambo har en son sen tidigare. Det är en lång historia, men kortfattat så har han knappt fått delta under sonens uppväxt, sonen har bott hos sin mamma som har haft diverse problem. Hon fick hjälp med en stödfamilj, som sedan övergick till att bli familjehem åt pojken. Han har nu bott stadigt hos familjhemmet. Mamman får träffa honom 6 timmar varannan helg. Verkar som om hon valt detta själv.
    Vi försöker nu bena ut allting så vi också kan få träffa honom. Min sambo har fått träffa sin son 1 gång på 7 månader. Är det rätt att mamman får bestämma om han ska träffa pappa och pappas släkt eller inte, när han är familjehemsplacerad?

    Vi har vart i kontakt med socielsekreteraren som har hand om honom. Hon skulle höra av sig igen, hon sa att de arbetar efter Barns behov i centrum och ska främja umgänget med biologiska föräldrarna och släkten. Men det har gått snart en månad. Vi har fortfarande inte hört något.

    Har inte pappan rätt till umgänge?
    Vi blir både ledsna och oroliga. För pojken vill umgås med oss, han frågar efter oss och farmor. Men vi känner att vi blir motarbetade av både biomamman och familjehemmet. Men nu sista tiden har det mest vart familjehemmet som motarbetar oss.

  • Svar på tråden Fundersamma
  • Social­sekret­eraren
    Äldre 16 Sep 18:54
    #1

    Hej,

    När ett barn placeras i familjehem sker det frivilligt det vill säga att vårdnadshavaren säger ja till en placering eller via tvångsvård vilket då innebär att det är socialtjänsten som har beslutanderätt kring barnet.

    Som du skriver är det socialtjänstens uppdrag och intentioner att främja ett barns kontakt med sin familj, sitt ursprung. Forskning visar att placerade barn som har tillgång till fungerande kontakt med sitt biologiska ursprung har större och bättre möjligheter att utvecklas positivt.
    Jag tycker att din sambo åter ska kontakta socialsekreteraren som har hand om hans sons ärende, i syfte att boka ett möte för att framföra sina synpunkter och att kunna ställa frågor.

    Är det så att modern är enskild vårdnadshavare? I sådana innebär det att din sambo inte är juridisk part i att ta del av information i ärendet, det vill säga socialtjänstens kontakt/placering av sonen. Denna sekretess kan hävas om vårdnadshavaren godkänner att han får informationen.

    Åter igen uppmanar jag er att boka ett möte med ansvarig socialsekreterare. Ni ska inte behöva hamna i motsättning till familjehemmet som är de personer som tar hand om pojken.

    Mvh Camilla

Svar på tråden Fundersamma