Min man är så trög!
TS, jag vet precis vad du talar om. Det handlar egentligen inte om graden av utbildning (som vissa av de som svarat på tråden verkar tro), utan om kompatibilitet.
Man kan vara intelligent/nyfiken/diskussionsintresserad utan att ha en högskoleutbildning, och vice versa, en person med doktorsgrad behöver inte automatiskt vara intelligent och nyanserad.
Jag var tillsammans med en kille under universitetstiden, och han var klart underlägsen vad gäller intelligens och nyfikenhet på omvärlden. Han var dock världens goaste och mysigaste, vi hade så fantastiskt kul ihop och vi älskade varandra väldigt mycket. Till slut växte vi dock isär, delvis för att jag umgicks med andra killar som kunde ge mig mycket mer intellektuell stimulans.
Nu är jag lyckligt gift med en man som är ljusår mer intelligent och allmänbildad än vad jag är (tycker jag, han håller inte med). Våra diskussioner är alltid extremt givande och varje dag lär vi oss bägge nya saker. Han är nyfiken av naturen och är det något vi inte förstår oss på så ger vi oss inte förrän vi bägge läst in oss på det. Jag har haft en enorm tur som hittat någon som hela tiden ställer frågor och är nyfiken.
Det är inte snobberi att se dessa skillnader mellan personer. Det är heller inte automatiskt attraktivt eller positivt att ha en doktorsgrad (vilket vi har bägge två). Samma sak gäller intelligens - jag har mött många extremt intelligenta män, som dock saknade ödmjukhet inför sin egen okunskap (man kan ju verkligen inte veta allt om allt).
Det är oftast bättre att ha en livskamrat som är på ens egen nivå, vilken den än må vara.