• Trynträ

Min man är så trög!

Finns det nåt tråkigare än politik?

Jag kan säga dig att det finns inget sexigare än en händig man. Var glad att han gillar att renovera för många kostymnissar har tummen mitt i handen och kan typ ingenting praktiskt. Om han är så korkad så kanske ni bör gå separata vägar så du får tag på en opraktisk kostymnisse istället som gillar att prata politik. Du har inte funderat på att han tycker du är väldigt tråkig att prata med?

• Trynträ
    Lajkie skrev 2009-09-15 15:36:40 följande:
    Det där var det mest skrattretande jag läst idag :) HAHA. Vadå, aldrig mer en korkad blåbyxa? Måste man vara dum i huvudet för att man är "vanlig arbetare"?
    Det låter ju så på TS. Själv är jag gift med den smartaste man jag vet som dessutom är superhändig med det mesta och väldigt logiskt. Hur det går ihop utan högskoleutbildning är för mig en gåta. :-O
  • Trynträ

Anonym (...) skrev 2009-09-15 15:58:05 följande:

Men sådär kan man ju ärligt talat inte säga som om det vore en sanning. Själv älskar jag politik och skulle iaf tycka att det vore rätt synd om inte min man kunde föra en normalt insatt diskussion i omvärldsfrågor. Behöver vi i framtiden renovera så köper vi väl in arbetskraft, inget mer med det. Sexig för att man kan hamra? Inte i min värld.Och då ska det tilläggas att min man som blivande akademiker knappast är ngn kostymnisse heller så jag behöver inte försvara mig mot den norm som du verkar föreställa dig om en akademiker.Sedan skriver du nedan att du tycker att din man är supersmart men allt sådant är ju också relativt eller hur? Min mamma tyckte att min pappa var ett geni (de var lika lite utbildade) medan jag tycker att han är helt lost och ej kan föra en diskussion (jag har dubbelexamen från uni. men har tyckt det sedan tonåren f.ö.). Huvudsaken är ju hursomhelst att du är nöjd men att framställa det som den absoluta sanningen blir lite underligt...
    Han har blivit utsedd av grannskapet till områdets händigaste man i alla fall. Jag litar ärligt talat mer på honom än på en hantverkare för det är ofta hantverkare inte hänger med i utvecklingen och gör fel eller kör enligt gamla metoder som inte längre gäller. Sen är det ju mycket billigare om man kan fixa saker själv också.

Ang. diskussioner så är han inte asocial där heller för ofta får han frågor om ditten och datten från andra där de behöver hans hjälp eller råd. Kan handla om bilar, datorer, husbyggen osv. Men som sagt. Beror kanske på vad man har för vänner och vilka intressen de har om de skulle tycka att han var intelligent eller ej. Alla tycker ju olika. Sen har man för olika intressen så kanske man helt enkelt inte passar ihop. Man kan ju trots allt växa ifrån varann.
  • Trynträ
    LyckligaFruN skrev 2009-09-15 19:20:14 följande:
    Oj jag visste inte att man var en bättre människa än övriga bara för att man kan skryta med en doktorsgrad!..Jag skulle nog snarare vända på det lite. Händighet är fruktansvärt svårt att lära upp, en doktorsgrad kan alla skaffa bara man ger sig hän skolan..Min man har inte ens ett slutbetyg från gymnasiet och ändå är han den smartaste person jag känner, TROTS att han "knegar" i blåbyxor...
    Det är din och min man då LyckligaFruN. Jag håller absolut med dig. Det där med händighet är nog nåt man är född med liksom vilket iq man har. Svårt att träna upp sånt.
  • Trynträ

Anonym (...) skrev 2009-09-15 19:31:18 följande:

Nejdu, det där håller iaf inte jag med om. Jag är själv både händig och i stånd med att ta mig an doktorandstudier och det finns inte ens på kartan att det skulle vara svårare att snickra o dyl än att analysera texter och komma på nya slutsatser.Tror du allvarligt talat inte att det skulle gå att bli riktigt händig om man lade ned 9 års heltidspraktik på det? Så lång tid tar det nämligen att nå doktorsgraden... I bästa fall...
    Att vara händig handlar om logiskt tänkande också som man nog bara kan träna upp till en viss grad precis som att alla inte kan bli mattegenier. Men visst går det att träna så man blir bättre inom något område, absolut.
  • Trynträ

Men egentligen. Vad en tycker är intellektuellt kanske en annan inte tycker är det. Beror ju lite på vad man har för intressen. Om man är jätteintresserad av bilar och har en partner som tycker det är supertråkigt så är det ju inte konstigt om man inte får en så djup diskussion om det. Det betyder ju inte att den andra personen är korkad. Bara för att man studerat länge betyder ju inte att man kan allt om allting.

• Trynträ

Anonym (jag- den tröga) skrev 2009-09-15 23:11:12 följande:

Det skulle kunna vara min sambo som skrev det där. Iofs har inte jag hoppat av min utbildning utan är föräldraledig nu. Min sambo tjatar på mig och tycker att jag borde läsa intellektuella saker. Det känns bittert eftersom det är det enda jag gjort nu i sex års tid. Just nu vill jag bara ta det lugnt och vältra mig i dåliga tv-serier eftersom jag aldrig gjort det tidigare. Han kan gärna få tycka att jag är tråkig. Jag vet att jag snart kommer få abstinens efter mer vettig göra, men det hjälper inte att han tjatar.Jag tycker personligen att han är tråkig som kommer hem sex om kvällarna för att sedan sitta och skriva artiklar och förbereda föreläsningar.Förlåt TS, detta var inte till någon större hjälp för dig, men det var skönt att få gnälla lite.
    Men vad är egentligen intellektuella saker? Jag tycker det låter hemskt nedvärderande att tvinga nån att göra en massa saker personen är helt ointresserad av. Du kanske t.ex gillar att träna medans han är mer för att göra andra saker. Jag förstår verkligen att du tycker han är tråkig om han bara ägnar sina saker en tanke och struntar i att vara tillsammans med dig.

Jag försökte vara intellektuell en gång och läsa Idioten av Dostojevskij och fy sjutton vilken jobbig bok. Alla personer hette nåt på K och man blandade ihop dem. Kom bara 100 sidor och sen fick jag ge upp. Kände mig som en riktig idiot efteråt men så insåg jag att man är olika och att det en författare skriver behöver inte vara bättre skrivet än nån annan. Det viktiga som författare är ju att man fångar läsaren för annars har man ju inte nått sitt mål med sitt budskap.

Men jag tror det är mycket den inställningen att det ska vara skrivet på nåt väldigt tillkrånglat och intellektuellt sätt för att man ska få Nobelpriset. Annars hade Astrid Lindgren fått det för längesen. Eller så ska man typ bara ha publicerat en bok för att få det och inte vara bästsäljare innan.
  • Trynträ
    SandraMadelene skrev 2009-09-16 11:09:15 följande:
    Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:48:58 följande:
    Och det är väl det mest sexiga som finns? En man som är händig är såå mycket mer intressant än någon som "filofiserar" om livets oändlighet?
    Kunde inte sagt det bättre. Känns liksom som man har mer användning av händiga kunskaper än bara tankar. Oftast tenderar tankar bara till att trassla in sig så man inte kommer nån vart.
  • Trynträ
    MijaMia skrev 2009-09-16 13:54:24 följande:
    Jag förstår precis vad du menar TS.Innan jag träffade min man kände jag precis som du när jag träffade män.Jag tycker inte att händiga män är sexiga, jag tycker heller inte att fotboll är kul att snacka om.Däremot är det otroligt sexigt med en man som utmanar mig mentalt.Filosoferar, diskuterar politik, rättvisefrågor, utveckling, religion, etik, världen helt enkelt.Jag fattar inte varför folk här inne blir upprörda...smaken är som baken, det har nog inte speciellt mycket med utbildning att göra, men lika barn leka bäst helt enkelt.Om TS har ett behov av djupare diskussioner än de om husrenoveringar så är väl det fullt förståligt?Jag skulle inte vilja ha en man som kollar på fotboll, snickrar lite på huset, lagar bilen och grillar.Otroligt trist.Alla är vi annorlunda och så är även våra behov, det är väl inte så konstigt?Tyvärr har jag inga bra råd att ge till TS, men undrar om hon inte upptäckte detta tidigare?
    Folk blir upprörda när TS säger att hennes man är trög bara för att han inte delar hennes intressen. Jag är nästan säker på att hennes man tycker likadant om henne dock.
  • Trynträ

Anonym (Akademiker) skrev 2009-09-16 17:24:54 följande:

Det där låter som min fru.Vi träffades på universitetet och hade samma framtidsplaner. Men sedan gick allt snett. Jag fortsatte studera, läste klart min utbildning och fick ett fint jobb. Min fru hoppade av och har ströjobbat sedan dess. Deltid oftast.Idag håller hon mest på och chattar eller byter grejor på Tradera. Hon lagar nästan aldrig mat och orkar knappt ta på sig en riktig kjol eller klänning. Fick hon bestämma skulle hon gå runt i "mysbyxor" även på stan. Hon är inte intresserad av några intellektuella diskussioner alls. Läser ingenting utom möjligen veckotidningar eller chic-lit. Hon gillar såpor om de inte är för sent på kvällen. Dessutom har hon säkert gått upp tio kilo och väger snart över 70 kilo!Nej, det här var inte vad jag drömde om eller vi planerade.
    Nu fick du det att låta som man är supertjock om man väger 70 kg.
  • Trynträ

En jag känner har fotografiskt minne men inte blev hon nåt för det inte. Fick femmor i alla ämnen. Nästan lite sorgligt måste jag säga att hon inte gjorde nåt med sitt liv. Hon hade läshuvud enligt hennes klasskompisar men kunde inte förvalta kunskaperna så det ledde liksom ingenstans. Men jag hoppas hon är lycklig nu ändå. Vissa skulle dock kalla henne trög för hon är så seg när hon tänker. Hehe. Apropå att vara trög men ändå få bra betyg.

• Trynträ

Anonym (Dr SJL) skrev 2009-09-17 13:52:08 följande:

Låter inte som att du verkligen hoppas att hon är lycklig. Låter mer som skadeglädje tycker jag...Varför är det tillåtet att trycka ner, behandla illa och förminska de som är lite begåvade i huvudet? Jag blir så ledsen...
    Nä jag tycker mest det är sorgligt. Hon hade alla chanser i världen att bli vad som helst och ändå är hon arbetslös. Åkte t o m utomlands med stipendium, studerade på privatskolor och så.
Svar på tråden Min man är så trög!