Anonym (förstår) skrev 2009-09-16 14:07:25 följande:
Håller med dig, och ts. Är gift med en man som bara har gått i skolan i 6 år, det märks(kommer från ett u-land)... Jag har gått det dubbla, och jag har inte ens Högskoleutbildning. Han är absolut inte dum, tvärtom har han mycket erfarenhet, är streetsmart och intelligent. Kan läsa människor och situationer bättre än mig o.s.v. Jag märker mer och mer att vi ä på så otroligt olika nivåer, han tror blint på allt vad hans föräldrar och religionen säger. Han kan inte tänka själv, och när han märker att jag kan mer så blir han nästan nedvärderande, antar att han känner sig underlägsen.Det kan gälla så korkade och obetydliga saker som att det inte finns EN Tarzan, utan den bygger på en gammal legend. Eller att Rambo helt enkelt är Rambo, inte Mel Gibson...Jag blir så trött på det, vill kunna sitta och diskutera politik och världen med en flaska vin men det går inte. Vill ha lite stimulans.Ska nu börja studera på högskola och undrar hur det kommer bli då...?
Min man kommer också från ett u-land och har en stark religiös tro.
Jag har gått (och går) fortfarande på högskola och universitet.
Vill bara visa hur olika det kan vara, för allt jag och min man gör på helgerna är att prata politik och världen (fast inte över en flaska vin eftersom ingen av oss dricker).
Det finns ingen människa på jorden jag kan ha så djupa diskussioner med som honom, vårt intellekt är på exakt samma nivå, fast jag har betydligt bättre utbildning än vad han har.
Vilket är varför jag inte tror att utbildning har SÅ mycket att göra med saken. Han kan betydligt mycket mer än mig när det gäller religion, politik och historia och hans egna erfarenheter väger betydligt tyngre än mina.
Jag tror helt enkelt det är en personlighets grej och det handlar mycket om vad man har för intressen. Min man må komma från en av världens fattigaste länder, men han pratar många språk och läser allt han kommer över.
Vi är extremt "nördiga" och kollar mycket hellre på Kunskapskanalen än TV3 (sorry TV3).
Och eftersom vi delar intressen går vi på en massa föreläsningar om kultur, mänskliga rättigheter, ja allt vi kan komma över.
Varje år besöker vi också MR dagarna, och det är liksom höjdpunkten på året :) (Ok, det och reggae festivalen).
Och folk tycker vi är extremt tråkiga...