Min man är så trög!
Jag lägger ingen särskild betydelse i vilken utbildning eller vilket arbete en människa har det behöver inte säga speciellt mycket om en människa, och absolut inget om hans intelligens. Med några få undantag så har alla människor en högt utvecklad förmåga att kunna lära sig såväl teoretisk som praktisk kunskap, ett bättre eller sämre läshuvud kan man ha och det kan ta lite olika tid men är man intresserad och vill lära sig något har dom flesta förmåga till det. Finns "tröga" människor på i princip alla arbetsplatser, dom kanske är duktiga inom sitt kunskapsområde (vilket dom flesta är och säkert din man också, han kan förmodligen mycket om sport) men har svårt för annat och kan upplevas som "tröga" av andra.
Det du verkar sakna hos din man är förmodligen inte intelligens av den "typ" man behöver för att utbilda sig utan den man övar upp av abstrakt tänkande, att kunna leva sig in i och leka med olika tankekonstruktioner, filosofiska och mer djupgående tankar kring tillvaron och ens eget liv i den.
Jag har själv vart intresserad av filosofi ända sen jag var barn och jag lever nog mer i min egna abstrakta tankevärld än jag gör i den vardagsvärld som din man lever i och det är få som är intresserade av att samtala om sådant jag tycker är intressant och meningsfullt men jag kan inte anklaga dom för det eller bli arga på dom för att dom inte delar mina intressen. Min ilska tjänar inte mig och inte dom, och jag värdesätter mig själv för mycket för att offra min sinnesro på att reta mig på att andra människor inte är som jag skulle önska att dom vore.
Är du intresserad av filosofi kan du säkert själv se det absurda i att ha en mental föreställning om hur världen och människorna ska vara och borde fungera och när dom inte uppfyller förväntningarna så är det verkligheten det är fel på, också där man försöker bryta och bända så det ska passa med ens inre uppfattning om hur allt ska vara. När man istället kan gå dit man faktiskt har makt och kontroll att skapa förändringar, nämligen i sitt eget huvud och sluta tycka att allt borde vara på något annat sätt än det är...
Men det finns ingen poäng att vara tillsammans med någon bara för att vara det, livet är viktigare och mer meningsfullt än att du ska spendera ditt med att gå där och känna dig mentalt otillfredsställd och vill du ha ett intellektuellt och filosofiskt utbyte av den du är tillsammans med så är det ingen idé att tvinga någon att dela ens intressen, bättre då att hitta någon som av eget initiativ är intresserad av samma sak.
Kram