Spartacus skrev 2009-09-17 09:39:27 följande:
till att börja med så kräks jag lite på människor som ser sig själva som intelligenta såsom du gör
ts! bara för att man är välutbildad eller intresserad av politik, filosofi eller psykologi betyder det inte att man är smartare än andra! det hela handlar ju om att ni inte delar intresse eller att du helt enkelt inte längre hyser samma känslor för din man! låt det inte bli en iq-fråga, det finns många fler sätt att vara intelligent på och din man måste ju ha NÅGOT eftersom du en gång blev förälskad i honom? skilj dig och träffa någon du ser som "värdig" dig, för inte bara du vantrivs väl om du kör översittarattityden?
Klart vissa är mer intelligenta än andra, har bättre "läshuvud", är mer ambitiösa... Varför ska man inte få vara det? Vissa är bättre på fotboll än andra och ingen kräks på dem. Så snart det handlar om intelligens så är det "översitteri". Alla "street smarta" kryper fram ur sina hålor och hävdar att "de minsan är minst lika intelligenta" trots att de inte ens haft vett nog att skaffa sig ett grundskole- och gymnasiebetyg. Sen har kanske inte alla haft samma möjigheter att utbilda sig, men jag vill ändå hävda att gruppen helt utan chanser är mycket liten. Och nej, utbildning och IQ går inte hand i hand. Men nog tror jag att det finns ett starkt samband.
(Intelligenta, ambitiösa och människor med "läshuvud" är inte för den sakens skull bättre människor, det är en talang. Erövrad, inlärd, medfödd. )