FamBroberg skrev 2009-09-16 00:30:00 följande:
Jag anses nog som en extremt dum person i TS ögon, och min karl skulle hon nog se ner på så otroligt. Han lever nämligen på att snickra. Han går dagligen runt i blåställ (vilket i mina ögon är något så sexigt att jag nästan går av). Men skenet kan väl bedra, min karl är nämligen utbildad byggingenjör, och har pluggat på högskola. Fast han valde att gå tillbaka till att vara en korkad vanlig knegare, och det är iaf jag glad för. Då fick jag tillbaka min söta, charmiga, roliga och (förvånansvärt) smarta karl igen. Ts, det är inget fel med att få olika intressen, men man är en totalt obildad person om man går runt och kallar andra för korkade och dumma, bara för att man inte har samma intressen. Har du tappat känslor, lämna honom istället.
Ja det är komplicerat det där. På ytan kan det verka som jag och min sambo är som TS och hennes man. Jag är högutbildad, en akademiker i själen och dessutom en högljudd, dominant och utåtriktad person som är i mitt esse när jag har en intellektuell debatt. Min sambo är en tystlåten och introvert hantverkare. Det går inte att diskutera med honom för han bli helt överväldigad av ordströmmen från mig och mitt sätt att snabbt vända på ord och hitta på nya argument. Då ger han bara upp och erkänner att jag har rätt. Men han är INTE dum. När man väl får en analys eller kommentar ur honom kan den vända upp och ner på mig totalt. Han ser saker och tolkar saker på sätt som jag skulle ha missat om jag så sett på samma sak 1000 gånger. Han har ett väldigt intuitivt sätt att förstå människor och sammanhang som leder till helt annorlunda perspektiv som oftast är väldigt intressanta (och till synes korrekta). (Därmed inte sagt att han inte känner till gängse uppfattning, det gör han) De där ljusglimtarna är än av de saker som gör att jag fortfarande är så fascinerad av honom.