• enny signatur

Min man är så trög!

jaghopparhögt skrev 2009-09-17 14:13:50 följande:
    Jo absolut, läkare, ingenjörer, ekonomer, sjuksköterskor, jurister, översättare osv behövs. Men knappast humanist flummet.
    Nej för lärare är nog överflödigt, det visas tydligt när det inte hjälper att de finns...
  • enny signatur
    jaghopparhögt skrev 2009-09-17 15:37:27 följande:
    Lärare är inget humanistflum.
    Det räknas som humanism mig veterligt. Och helt klart beror de tju på lärare i vad? Religion, svenska, engelska osv är verkligen "humanistflum".

Psykologi tycker du bara är överflödigt *undrar*?
  • enny signatur
    jaghopparhögt skrev 2009-09-17 17:14:20 följande:
    Så länge man producerar något som har ett värde utanför universitetet så är det inte överflödigt.
    Men likväl humanism.
  • enny signatur
    Shoegirl skrev 2009-09-17 19:58:16 följande:
    Hmmm jag har snart en doktorsgrad en jag gillar att renovera... Undrar om jag är godkänd. Min man har också en doktor men inte fan sitter vi hemma och diskuterar politik och filosofi för det.
    Men är de i filosofi eller samhällsvetenskap eller så då ?
  • enny signatur
    Toppen9 skrev 2009-09-17 20:41:39 följande:
    Så du menar att du är så intelligent som har utbildning och gillar politik och filosofi? Medans du kallar din man trög som kan renovera hus osv? Du borde inse att han förmodligen är minst lika intelligent som dig, bara att han är det på andra områden. Skaffa nån akademikerkompis eller kollega att dryfta politik och filosofi med.
    Varför är det ok att säga att folk inte kan saker när de tgäller praktiska göromål men inte mer teoretiska?
  • enny signatur
    Shoegirl skrev 2009-09-17 20:49:19 följande:
    Nej, vi är teknologie doktorer (ja, eller han är. Jag måste avsluta min avhandling)
    Ja men då har du ju svaret där Ni pratar ju givetvis om kvantfysik vid köksbordet istället... ts är väl filosof ;)
  • enny signatur
    Shoegirl skrev 2009-09-17 20:52:07 följande:
    Njae... mest dagislogistik och vårt senaste renoveringsprojekt (sovrummet) faktiskt.
    Ajaj, det är väl gränsfall...

Gällande ts så förstår jag att det kan vara jobbigt om man faktiskt inte känner att partnern klarar av en intellektuell diskussion. Och inteligent på andra områden? Hur menar ni? Han kan vara ointresserad, okunnig eller vad som men om ts inte känner att hon utvecklas av förhållandet så är det ju lika illa ändå.
  • enny signatur
    Shoegirl skrev 2009-09-17 21:10:38 följande:
    Angående TS är det väl min poäng att bara för att man är "doktor" och har en "karriär" så innebär inte det att man är på ett visst sätt och har vissa intressen. Man måste hitta en partner som passar en och tydligen är TS på väg åt ett annat håll än sin man. Men skyll inte det på hans utbildning.
    Jag håller med om att utbildningen i sig inte säger allt för mycket (men det avslöjar dock att han prioriterar annat än just studier) men däremot att han inte kan diskutera enligt ts
  • enny signatur
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 09:41:07 följande:
    Jag är vän med flera doktorer-inte sitter de o snöar in hemma vid köksbordet i diskussioner om politik o fiolsofi. En av dem har 5,snart 6 barn och har insett DET är livet förutom sin gedigna utbilding och karriär... Hon sitter inte på höga hästar och skrävlar om hur bra hon är och hennes make är lagerarbetare. Det är ett tecken på omognad och ung ålder då man fort ej insett vad livet går ut på att tro "djupa diskussioner " med sin make är det livet ska handla om. Visst.diskutera är intressant men att göra en så stor affär av det -ursäkta men jag blir full i skratt. Ingen av de professorer jag umgås med håller på så. De är helt vanliga normala människor som pratar om vardagliga ting och jag har faktiskt aldrig hört dem leda in diskussionerna på filosofi ocg politik...de pratar hellre om barn,barnbarn,senaste resan,en god bok de läst eller andra intressen de har. Det finns många oerhört intelligenta och kloka samt allmänbildade människor utan utbildning. Det är löjligt påstår outbildande människor är "dumma"-så är inte fallet. Jag själv har många högskolepoäng men tycker verkligen inte jag är förmer än andra ...tycker heller inte mitt yrke är status, fastän många andra tycker det. Nä TS-var dig själv och slappna av..
    Vad man vill prata om vid köksbordet har det med mognad att göra? Jag diskuterar hellre politik när jag äter än senaste resan/senaste lästa boken (om det inte råkar vara kurslitteratur).
    Jag vet en hel del folk som diskuterar filosofi/politik och liknande klart mer än vardaliga ting som barn/resor/böcker. Sedan vet jag folk som inte gör det med.
    De högutbildade jag känner (som är doktor) varierar helt. En del pratar hellre om barn och trevliga böcker, andra fördjupar sig i metafysiska diskussioner.
    Jag funderar hellre på världens beskaffenhet i någon timme än att kolla på resebilder. Gör det mig omogen?
  • enny signatur

Anonym (Akademiker) skrev 2009-09-18 09:44:23 följande:

Kära vänner. Låt oss sansa diskussionen lite. En del här tycks tro att intelligens har med utbildningen eller yrke att göra. Min erfarenhet är att det inte stämmer. Man blir faktiskt inte smartare av att gå en lång utbildning. Jag kan bli så trött på folk som sitter och rabblar något de pluggat och sedan när man frågar vad de själva tycker, sitter de som fågelholkar. Universiteten lär ut massor av ämnen - tyvärr är inte självständigt tänkande något av dessa. Att tänka och reflektera får man lära sig själv. Och då spelar det ingen roll om man har blå byxor eller vit skjorta. Däremot måste man vilja lära sig nytt. Man måste fortsätta vara nyfiken. Den dag man tror att man vet allt och kan allt ? då flyttar dumheten in mellan öronen.
    Jag måste ju bra påtala att jag faktiskt går just "kritiskt tänkande"
  • enny signatur
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 20:20:47 följande:
    ja- det där tillhör unga omogna...äldre har analyserat klart och insett det där flummet tillhör en period i livet då man vil vara "djup".. Prata med vilken 60 årg profsessor som helst..ingen vill prata flum. De intressera sig för LIVET..och de närmaste runt dem..dvs familjen.
    Nu umgås jag inte med så många 60åriiga professorer får jag erkänna mer än på skolan och här är det ju sådana diskussioner som faktiskt är...
    De 60åriga doktorerna jag känner däremot matchar inte din beskrivnign.

Livet tja det beror ju på vad man ser det som.
  • enny signatur
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 20:41:32 följande:
    du ser-"på skolan"..och där är medelåldern??? inte 45 iallafall..
    Bland professorerna är det ju kring de där 60 och de var dom jag syftade på :P
  • enny signatur
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 21:38:39 följande:
    sant men jag hade nog skrattat åt en 40 åring som prioriterade djupa diskussioner framför en egen familj som satt och bluddrade vid köksbordet. För mig är det insnöat välja en strikt linje med enbart karriär i den åldern...Ok 30-35 men sedan får man ju ta sig i kragen. Sorgligt om man fort vid 40 år enbart tänker på sitt arbete och djupa diskussioner.
    Vad är skillnaden? :)
Svar på tråden Min man är så trög!