• Hallonbåten

Hushållsel, är det rimligt???

Idag damp elräkningen ner i lådan. 521 kr för elnät, 1358 kr för elhandel, för två månader. (sommarmånader, då man inte är hemma så mycket, inte använder så mycket lampor osv.)
    Är det rimligt??

Vi har en pelletsbrännare, så ingen uppvärmning ska finnas på elräkningen. Däremot har vi under perioder i år haft strul med uppvärmningen, och därför varit tvugna att köra uppvärmning på elpatronerna. (dock inte de här två månaderna som räkningen berör) Detta gör att den förväntade förbrukningen som står på räkningen inte riktigt går att lita på. Det står förväntad förbrukning 14840 kWh.

Är det rimlig förbrukning hushållsel för en familj på 3 personer (barnet 4 år) i ett hus på 120 kvm??

Hur mycket hushållsel gör ni åt per år??  Nån som har nåt bra energispartips? Känns ju surt att lägga så mycket pengar på bara el.

*Melvin 050715* + BF 12 okt.
  • Svar på tråden Hushållsel, är det rimligt???
  • Tecken

Det låter rimligt. Jag betalar ca 600kr/mån för el + nät. Jag bor i en tvåa på ca 60kvm, vi är två i hushållet.

• A Andersson
    Tecken skrev 2009-09-15 18:29:38 följande:
    Det låter rimligt. Jag betalar ca 600kr/mån för el + nät. Jag bor i en tvåa på ca 60kvm, vi är två i hushållet.
    varken ditt eller ts låter rimligt.
  • Tecken

A Andersson skrev 2009-09-15 18:31:50 följande:

varken ditt eller ts låter rimligt.
    För mig är det rimligt. El är dyrt.
  • A Andersson
    Tecken skrev 2009-09-15 18:32:51 följande:
    A Andersson skrev 2009-09-15 18:31:50 följande: För mig är det rimligt. El är dyrt.
    ja men inte så dyrt.
  • Tecken

A Andersson skrev 2009-09-15 18:35:58 följande:

ja men inte så dyrt.
    Eh jo? Du kan ju inte ifrågasätta MIN elräkning?
  • Miltons Mamma

Jag fick min elräkning med häromdagen och fick en chock.
    1541:- på en lägenhet som är 64 kvm.
    Diskmaskin som går en gång per dag och sen lågenergilampor i hela lägenheten..

usch!

• A Andersson
    Tecken skrev 2009-09-15 18:38:00 följande:
    A Andersson skrev 2009-09-15 18:35:58 följande: Eh jo? Du kan ju inte ifrågasätta MIN elräkning?
    tycker det låter osannorlikt mycket för en 2:a på 60kvm
  • Tecken

A Andersson skrev 2009-09-15 18:40:29 följande:

tycker det låter osannorlikt mycket för en 2:a på 60kvm
    Du kan få betala min räkning om du vill Eftersom jag bor i Sthlm så är jag tvungen att ha nätet hos Fortum. Elen har jag hos GodEl.

Fråga: Vad tycker du är mer "sannolikt" för en tvåa då?
  • Mirris

Jag bor i ett litet hus, och har under hela vintern kört vedeldning till uppvärmning. Min elräkning har legat runt 340 kr hela året.

Först nu som den stigit när jag "lyxat" till det lite och skiaffat en varmvattenberedare och en luftvärmepump.
    Så nu är den uppe i 660 kr (sept), då är alltså hushållsel, uppvärmning och varmvatten med på den. Har duschat mycket o sonen badat... desstuom använde jag pumpen till att kyla lite i augusti nrä det var asvarmt, och in nån vecka har jag haft den på värme på natten.

Så din räkning.. JA jag tycker den är hög. Men ni kanske har JÄTTEstort och många lampor och datorer och gammal kyl/frys, micro o tvättmaskin som går jämt??

Har gjort över med 3000 kwh på 11 månader. Inte illa..

• A Andersson
    Tecken skrev 2009-09-15 18:41:50 följande:
    A Andersson skrev 2009-09-15 18:40:29 följande: Du kan få betala min räkning om du vill Eftersom jag bor i Sthlm så är jag tvungen att ha nätet hos Fortum. Elen har jag hos GodEl. Fråga: Vad tycker du är mer "sannolikt" för en tvåa då?
    jag har oxå forttum och dog el och betalar 500kr/kvartal för en trea på 85kvm.
Svar på tråden Hushållsel, är det rimligt???