• Hallonbåten

Hushållsel, är det rimligt???

Idag damp elräkningen ner i lådan. 521 kr för elnät, 1358 kr för elhandel, för två månader. (sommarmånader, då man inte är hemma så mycket, inte använder så mycket lampor osv.)
    Är det rimligt??

Vi har en pelletsbrännare, så ingen uppvärmning ska finnas på elräkningen. Däremot har vi under perioder i år haft strul med uppvärmningen, och därför varit tvugna att köra uppvärmning på elpatronerna. (dock inte de här två månaderna som räkningen berör) Detta gör att den förväntade förbrukningen som står på räkningen inte riktigt går att lita på. Det står förväntad förbrukning 14840 kWh.

Är det rimlig förbrukning hushållsel för en familj på 3 personer (barnet 4 år) i ett hus på 120 kvm??

Hur mycket hushållsel gör ni åt per år??  Nån som har nåt bra energispartips? Känns ju surt att lägga så mycket pengar på bara el.

*Melvin 050715* + BF 12 okt.
  • Svar på tråden Hushållsel, är det rimligt???
  • Hallonröd
    Tecken skrev 2009-09-15 18:50:04 följande:
    Jag har förstått att folk på FL tycker jag har hög elräkning - men det ger er inte rätten att ifrågasätta sanningshalten i det jag skriver. Varför sjuttsingen skulle jag ljuga om en sådan banal sak? Och jag tycker inte att jag har en hög elräkning.
    Men tror inte folk tror att du ljuger...snarare att det kanske är fel på din elräkning...har ni kollat upp så att den stämmer?
    // Bad sound kills good music...
  • Tecken
    Hallonröd skrev 2009-09-15 18:54:02 följande:
    Men tror inte folk tror att du ljuger...snarare att det kanske är fel på din elräkning...har ni kollat upp så att den stämmer?
    Ja, jag _har_ kollat. Ja, den stämmer. Tack för omtanken
  • LindaL1983

Jag bodde i en 3:a förut med både diskmaskin och en tvättmaskin som gick dagligen. Använder spis och ugn väldigt mycket, hyffsat nya vitvaror. Jag kom aldrig över 500 varannan månad...

• Hallonröd
    Tecken skrev 2009-09-15 18:52:42 följande:
    Visst, det kanske låter mycket för er - men jag tycker å andra sidan att ni har väldigt låga elräkningar. Tur att det inte är mig vi ska diskutera, utan TS
    Jo iofs är det inte dig vi ska diskutera... Men jag reagrade på summan...{#lang_emotions_wink}
  • Hallonröd
    Tecken skrev 2009-09-15 18:54:45 följande:
    Ja, jag _har_ kollat. Ja, den stämmer. Tack för omtanken
    Ja ok {#lang_emotions_wink}
  • downey
    Stinky skrev 2009-09-15 18:49:10 följande:
    Ni som har enorma elräkningar: ni har aldrig funderat på att omförhandlar era elpriser? Man kan tjäna en slant på det. Jag hade också enorma elräkningar tills jag tog kontakt med Fortum och fick veta att jag hade högsta tariffen för att jag inte gjort ett aktivt val. Jag har dock lämnat Fortum och gått över till www.kundkraft.se som förhandlar bra priser åt en. Jag ljuger inte när jag säger att mina elräkningar har sänkts till nästan hälften.
    Ja Kundkraft kan vara bra men du får bara det bästa priset som ett visst elbolag är villig att släppa till den mängden kunder som ingår i just den upphandlingen. I vissa fall så kan det vara billigare att teckna avtalet direkt med en leverantör.
  • Hallonbåten

Oj, vad många svar, tack alla som har svarat.

Jag försöker att använda så lite el som möjligt, vi har inget varmvatten eller värme på el, och samtliga lampor i huset är lågenergi.
    Visst tvättas och diskas det i maskinerna i stort sett dagligen, som normalt i en småbarnsfamilj, men jag tycker fortfararande förbrukningen känns hög.

Nån som har bra tips på hur man kan spara mer el?
    Hur mycket lönar det sig till exempel att byta ut vitvaror? De är inte antika, men inte purfärska heller. Kanske 10-12 år gamla skulle jag tro, vet att huset renoverades för 12 år sedan så de borde köpts nya då. Kanske lönar sig att byta?

Om vår beräknade förbrukning är 14480 kWh, hur låter det för er? Nån som har kolla på hur mycket el ni gör åt?
    Jag hade för mig, nånstans i bakhuvet, att en eluppvärmd vill snittar 20 000 kWh, därför tycker jag att våra nästan 15 000 känns högt!

*Melvin 050715* + BF 12 okt.
  • downey
    Hallonbåten skrev 2009-09-15 21:44:40 följande:
    Oj, vad många svar, tack alla som har svarat. Jag försöker att använda så lite el som möjligt, vi har inget varmvatten eller värme på el, och samtliga lampor i huset är lågenergi. Visst tvättas och diskas det i maskinerna i stort sett dagligen, som normalt i en småbarnsfamilj, men jag tycker fortfararande förbrukningen känns hög. Nån som har bra tips på hur man kan spara mer el? Hur mycket lönar det sig till exempel att byta ut vitvaror? De är inte antika, men inte purfärska heller. Kanske 10-12 år gamla skulle jag tro, vet att huset renoverades för 12 år sedan så de borde köpts nya då. Kanske lönar sig att byta? Om vår beräknade förbrukning är 14480 kWh, hur låter det för er? Nån som har kolla på hur mycket el ni gör åt? Jag hade för mig, nånstans i bakhuvet, att en eluppvärmd vill snittar 20 000 kWh, därför tycker jag att våra nästan 15 000 känns högt!
    Kontakta en energirådgivare i din kommun.
  • sep08

det är svårt och säga men självklart kan det stämma men det är helt beroende på vad du har för bolag idag vilket kwh pris du har..
    Men jag rekomenderar alla som frågar vilket bolag dom ska ha att välja skellefteå kraft för dom har billigt och bra kwh pris sen ingen årsavgift.. fortum som jag så någon skriva är är dyrt sen har dom hög årsavgift på 475 krononr och genom kundkraft är jag ganska säker på att man blir bunden ett år till dom.. att dom förhandlar för ett år..

• såffan

tycker det låter väldigt rimmligt me tanke på att du har gammal tvätt å diskmaskin. Tror du skulle spara en hel del på att byta ut dom

Svar på tråden Hushållsel, är det rimligt???