• Marie IE B

    Termometer-råd

    Hade bestämt oss för att köpa en örontermometer, tänkte passa på när vi var i Ullared förra helgen, gick till hyllan för att ta en och inser att det här med termometrar.. ja det är som med alla andra barnprylar - en hel djungel! Det fanns ju örontermometer, napptermometer, panntermometer och så "vanliga" rumptermometrar.
    Jag behöver råd och tips - vad ska man välja?

  • Svar på tråden Termometer-råd
  • Vickan I

    Rumptermometer på bebis. Läkaren på Astris Lindgren sa till oss att den är mest exakt och att om man ringe rtill sjukvårdsupplysningen el dyl och har frågor om sitt sjuka barn så frågar de om man tagit temp och att man ska ha tagit den i rumpan.

    Till oss sa de att örontermometer inte är bra för små bebisar då den inte är anpassad efter så små öronggångar och därför inte ger bra resultat. Men alla säger olika...Vi kör på en "böjbar" rumptermometer som mäter tempen snabbt och lätt.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Angla

    Rumptermometer är alltid mest exakt. Örontermometer ha ren större felmarginal och är mer beroende av att man siktar rätt i örongången. Pann och napptermometer är minst tillförlitliga. I munnen skall ju tempen mätas under tungan som hålls still dvs inte bara i munhålan.

    Vi gör som så att vi tar en första örontemp och när den börjar skena och vi vill veta mer exakt så tar vi rumptempen.

  • Vickan I
    Angla skrev 2009-09-15 22:01:12 följande:
    Vi gör som så att vi tar en första örontemp och när den börjar skena och vi vill veta mer exakt så tar vi rumptempen.
    Så har vi också tänkt göra när sonen blir äldre och får större öron .
    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Pulkåkarn

    Det är inte ofta man behöver mäta tempen och om vi nu gör det vill vi ha en exakt =rumptemp. Känner man behov av att mäta tempen varje gång barnet nyser så är väl en örontemp att föredra.

  • Kusin Knase

    Hmmmm. Vi har aldrig, säger aldrig, lyckats mäta någon temp i rumpan på dottern, jag säger bara good luck! Som tur är har vi inte behövt försöka så många gånger, men på vissa barn _går_ det bara inte, hur stor och stark man än är som förälder... Vi gav till slut upp och köpte en örontermometer, men även de få sekunderna är det krig, fast vi försökt göra det till nåt kul!

  • Marie IE B
    Pulkåkarn skrev 2009-09-15 22:33:12 följande:
    Det är inte ofta man behöver mäta tempen och om vi nu gör det vill vi ha en exakt =rumptemp. Känner man behov av att mäta tempen varje gång barnet nyser så är väl en örontemp att föredra.
    Jag tror inte jag kommer att ta tempen så fort hon nyser, men jag vill att febertagningen, när den behövs, ska vara smidig men samtidigt pålitlig.
    Av era svar att döma så lutar det åt en hederlig rumptermometer.
  • Ethi

    Jag säger örontermometer. Det är svårt nog att ge febernedsättande, att behöva ta tempen i rumpan också skulle mina knappast ens fundera över att gå med på... Och så noga är det sällan (aldrig?) så där på decimalen ändå. Vi känner mest på barnen och tar sällan tempen, och när vi gör det behöver vi mest ett hum ändå. Vi köpte nyss en ny örontermometer: Braun Thermoscan, och den verkar bra. Mäter oväntat lika i båda öronen och oavsett hur man håller den nästan. Vår förra gav väldigt hipp-som-happ-värden...

  • Vickan I

    Vi ger flytande alvedon...lika bra men lättare att få ner än ngt i rumpan .


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Kajsa 72

    Jag tycker örontermometer för att kolla om det skett ngn förändring om den inte verkar normal rumptermometer för att veta exakt. Jag har en liten bebis och har ingen böjbar och det funkar fint. Hade jag vetat att det fans böjbara hade jag dock köpt det. Ett tips är att tempa barnet när det är friskt några gånger så att man vet barnets normaltemp när man mistänker feber.

Svar på tråden Termometer-råd