• Svar på tråden Köp inga plastskor/crocs!!!!
  • FrejaMariah
    katten skrev 2009-09-16 23:44:24 följande:
    Mamma Freja skrev 2009-09-16 23:38:27 följande:
    ja de e ja kanske:) men ja kom o tänka på att de e ju plast i mer eller mindre nästan alla skor
    Och inte bara skor.. Iprincip allt e juh av plast nu för tiden.. :) De e juh inte bara den typen av plast som e giftig.. Tänk på va som händer om man bränner en plastpåse.. Massa giftiga ämnen som frigörs..
    elvinaOstefan skrev 2009-09-16 23:46:58 följande:
    Otroligt sköna, i sommras köpte jag ballerina crocs som inte bara är bekväma utan även snygga! Jag tänker inte heller slänga mina, dom är för bekväma.. dessutom innehåller det mesta miljögifter och allergiframkallande medel.
    Åh, såna hade ja tänkt köpa, men blev inte av.. För bli nästa år, om de finns kvar då.. Hörde ett oerhört skrämmande ryckre om att crocs-tiden e på väg över.. :(
  • elvinaOstefan

Mamma Freja skrev 2009-09-16 23:52:40 följande:

Åh, såna hade ja tänkt köpa, men blev inte av.. För bli nästa år, om de finns kvar då.. Hörde ett oerhört skrämmande ryckre om att crocs-tiden e på väg över.. :(
    ´
    Åh nej! Fast kan det stämma, det kommer ju flera nya modeller hela tiden. Hoppas inte det iaf. Min mor köpte ett par riktigt snygga crocs med klack, väldigt bekväma. Men kändes för min del som dumt när man har en tå åring att jaga ^^ Funderar på den klassiska tofflan som finns med får ull, ser så mysiga och bekväma ut
  • Mollie
    Mamma Freja skrev 2009-09-16 23:07:32 följande:
    Personligen tror ja de e lika mycke, om inte mer, miljöfarliga ämnen i kläder..
    Absolut, visst är det så!!
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • FrejaMariah
    Mollie skrev 2009-09-17 10:33:00 följande:
    Absolut, visst är det så!!
    Men vaerför sprider du då budskapet att crocs e så dåliga och vi borde skrota dem?? Ska vi skrota alla kläder då också??
  • Mollie
    Mamma Freja skrev 2009-09-17 18:49:53 följande:
    Men vaerför sprider du då budskapet att crocs e så dåliga och vi borde skrota dem?? Ska vi skrota alla kläder då också??
    Varför låter du så arg?

För det första gäller det inte bara crocs!
    För det andra så JA, vi ska se oss för med vad vi köper. Just dessa plastskor är extrema med giftigheter. Så giftiga så de kan påverka reproduktionen hos oss människor.
    Du gör som du vill och jag gör som jag vill, men jag handlar MYCKET ekologiskt, framför allt till sonen och då är det inte vara varor vi bär på oss, det gäller även varor vi stoppar i oss.

Och varför jag sprider budskapet? Jo, för att jag tycker att det är oroväckande resultat de kommit fram till.
  • Mollie

...och föresten är det inte så bra att skrota dem heller, de påverkar naturen då med! Det bästa är att inte köpa dem alls så vi minskar tillverkningen.

• FrejaMariah
    Mollie skrev 2009-09-17 20:23:44 följande:
    Varför låter du så arg?För det första gäller det inte bara crocs!För det andra så JA, vi ska se oss för med vad vi köper. Just dessa plastskor är extrema med giftigheter. Så giftiga så de kan påverka reproduktionen hos oss människor. Du gör som du vill och jag gör som jag vill, men jag handlar MYCKET ekologiskt, framför allt till sonen och då är det inte vara varor vi bär på oss, det gäller även varor vi stoppar i oss. Och varför jag sprider budskapet? Jo, för att jag tycker att det är oroväckande resultat de kommit fram till.
    Åh, de va inte alls min mening att låta arg.. :S Ja undrade eftersom du höll me om att icke ekologiska kläder och liknande också innehåller gifter..
    Och att icke ekologiskt innehåller gifter e juh ingen nyhet, de har man juh vetat om i flera år..
    Ja formulerade mig riktigt klantigt förut, för vist tycker ja de e bra att du reagerar på de hela, men tyvärr tror ja de kommer bli samma sak som me t.ex. fågelinfluensan.. Alla e "rädda" och uppmärksamma i början när medierna håller igång de hela, men när medierna släpper saken, så kommer "hysterin" ebba ut.. :(
  • Mollie
    Mamma Freja skrev 2009-09-17 21:07:27 följande:
    Åh, de va inte alls min mening att låta arg.. :S Ja undrade eftersom du höll me om att icke ekologiska kläder och liknande också innehåller gifter..Och att icke ekologiskt innehåller gifter e juh ingen nyhet, de har man juh vetat om i flera år.. Ja formulerade mig riktigt klantigt förut, för vist tycker ja de e bra att du reagerar på de hela, men tyvärr tror ja de kommer bli samma sak som me t.ex. fågelinfluensan.. Alla e "rädda" och uppmärksamma i början när medierna håller igång de hela, men när medierna släpper saken, så kommer "hysterin" ebba ut.. :(
    Fast om det råder hysteri vet jag inget om. Gör de det?
    Hittade denna undersökning och läste lite annat.
    Däremot såg jag inte förra torsdagens PLUS-program, men jag har fått det berättat för mig. Idag såg jag att flera KÄNDA jeans märken, bla. CheapMonday, Lee och var det kanske Wrangler? som faktiskt lät sina oroliga kunder lämna igen byxorna som innehöll FÖR MYCKET gifter. Låg långt över gränsvärderna!!

Så ja, det gäller definitivt inte bara skor.

För mig, personligen, kommer detta ALDRIG ebba ut!
  • FrejaMariah
    Mollie skrev 2009-09-17 21:47:40 följande:
    Fast om det råder hysteri vet jag inget om. Gör de det?Hittade denna undersökning och läste lite annat. Däremot såg jag inte förra torsdagens PLUS-program, men jag har fått det berättat för mig. Idag såg jag att flera KÄNDA jeans märken, bla. CheapMonday, Lee och var det kanske Wrangler? som faktiskt lät sina oroliga kunder lämna igen byxorna som innehöll FÖR MYCKET gifter. Låg långt över gränsvärderna!!Så ja, det gäller definitivt inte bara skor.För mig, personligen, kommer detta ALDRIG ebba ut!
    Nja, ja överdrev en del me hysteri.. Där tänkte ja mer på fågel- och svininfluensan..
    Om de e för mycke så e de juh sjukt!! De e juh inte så att de legat på lager i 50 år och väntat på försäljning.. (gör stora, förskräkta ögon)

Om du e engagerad så e de jättebra.. :) Men själv tillhör ja Medelsvensson som vänder kappan efter vinden.. Sorgligt men sant.. Måste försöka skärpa mig..
    Måsta tacka dig, eftersom du har fått mig att se saker och ting ur en helt annan synvinkel.. :) :)
  • Mollie
    Mamma Freja skrev 2009-09-17 21:54:22 följande:
    Nja, ja överdrev en del me hysteri.. Där tänkte ja mer på fågel- och svininfluensan..Om de e för mycke så e de juh sjukt!! De e juh inte så att de legat på lager i 50 år och väntat på försäljning.. (gör stora, förskräkta ögon)Om du e engagerad så e de jättebra.. :) Men själv tillhör ja Medelsvensson som vänder kappan efter vinden.. Sorgligt men sant.. Måste försöka skärpa mig..Måsta tacka dig, eftersom du har fått mig att se saker och ting ur en helt annan synvinkel.. :) :)
    Du behöver inte tacka! Jag gör bara vad vi alla borde göra.
  • Anna Svenssonliv

förresten hörde jag nåt om att crocs gått i konken o slutat tillverka.

• Mollie
    Anna Svenssonliv skrev 2009-09-17 22:07:47 följande:
    förresten hörde jag nåt om att crocs gått i konken o slutat tillverka.
    Jaha..., men..., nä, tror du det?
  • lisadragon

Finns inga skor som är så sköna som dessa fula plastskor, med en skvätt foglossning så funkar dom kanon då man kan "hasa" sig fram med dom med och fötterna sväller som elefantfötter och skorna är aldrig trånga ;)!!!!
     Hade mina plastskor från v.20 till förlossningen, fick även ha dom nattetid till toan för att fötterna var så onda och svullna så jag inte kunde gå utan mjuka "skor" till toan..

Klart dom är giftiga, det mesta är ju giftigt!
     Säg nåt som är helt giftfritt!

Det är nog lika svårt att undvika gifter som att undvika förkylningar/influensan, tänk på att vi inandas gifter från bilar bland annat.

Men men, jag kommer inte sluta med mina plastdojjor, men jag ska absolut tänka på VART jag ska kasta dom, för mina är så välanvända så jag har knappt sula kvar under *hehe*..

• Mollie
    lisadragon skrev 2009-09-17 22:35:02 följande:
    Säg nåt som är helt giftfritt!
    Finns mycket! Ekologiska kläder och skor! (eftersom det är det vi pratar om nu)
    men jag ska absolut tänka på VART jag ska kasta dom, för mina är så välanvända så jag har knappt sula kvar under *hehe*..
    BRA! Då gör du du ditt för miljön och det är huvudsaken!
  • Atamon
    Finns inga skor som är så sköna som dessa fula plastskor, med en skvätt foglossning så funkar dom kanon då man kan "hasa" sig fram med dom med och fötterna sväller som elefantfötter och skorna är aldrig trånga ;)!!!! 
    Helt OT men jo.. de kan bli för trånga. I min enfald så trodde jag i somras när jag inte fick på mig några skor pga svullna fötter att jag skulle få krypa till korset och kunna ha Foppa/Crocs men inte... inte ens ett par 45:or fick jag in fötterna i (har 37 annars)...
    Så det fick bli ett par kriminalvårdstofflor med kardborreband (som gick upp hela tiden)
Svar på tråden Köp inga plastskor/crocs!!!!