• 4ungar

upphittad katt

Jag har hittat en katt, eller rättare sagt en katt har hittat hem till oss. Den har varit här nu i i dygn, till och från. Vet inte vart den kommer ifrån , har aldrig sett den förrut och det är möjligt att den har följt efter mig och sonen igår när vi var ute på en lång promenad.

Katten har ett halsband som det tyvärr inte står något i. Kan inte se att det finns någon tatuering, känner inget chip, men jag leta på fel ställe (örat va ?)

Vill inte ta in katten, men känner mig elak att den har fått vara ute så länge nu. Den har faktiskt fått lite mat, fast det kanske är dumt.

Ja nu undrar jag helt enkelt vad jag ska göra med den lilla, någon stackare måste ju sakna sin katt jätte mkt. Funderar på att ringa polisen, men vad kan dem göra ? kommer dem och hämtar den ? eller får jag gå dit med den (har ingen kattbur)

ja hjälp mig gärna.

• Svar på tråden upphittad katt
  • Frontline

Ge mat är det dummaste man kan göra tycker jag, det gjorde en granne med våran katt som bor bara 100 meter från oss, den katten fick vi inte hem igen utan den skulle bara dit bort direkt igen...

Sätt ut en annons i eran lokaltidning och fråga några som bor längs vägen ni gick igår om dom vet nån som har katt...

• 4ungar

jo men sätta en annons och låta katten gå utan mat känns ju inte jätte schysst heller. Vet att det inte är uppskattat att mata någon annans djur, men hur länge klarar sig en katt utan mat ?

• skorpionen80

Du kan anmäla katten som upphittad hos polisen. Har du riktig tug så har någon anmält katten som saknad...

En katt som inte får någonting alls att äta kan utveckla fettlever redan efter 3-4 dagar. Men kanske jagar katten lite?

• Frontline

I regel så hittar dom mat på egen hand, en råtta eller 2 nån fågel kan med smaka bra...

Våran katt var borta i 6 veckor så vi trodde den var borta för evigt men när vi fick nys på den så låg hon i den grannens soffa på altanen och hade gått upp massor i vikt, hon ville inte mata den sa hon men hade hon gjort det så hade kanske katten blivit hungrig och letat sig hem igen...

• skorpionen80

Just det - om det går, sätt en lapp på halsbandet eller skriv något som syns tydligt, typ ditt telenr. Om katten har ett hem så bör ju ägarna undra vem f*n det är som skrivit sitt nr på deras katts halsband och ringa dig...

• 4ungar
    Frontline skrev 2009-09-16 10:49:00 följande:
    I regel så hittar dom mat på egen hand, en råtta eller 2 nån fågel kan med smaka bra...Våran katt var borta i 6 veckor så vi trodde den var borta för evigt men när vi fick nys på den så låg hon i den grannens soffa på altanen och hade gått upp massor i vikt, hon ville inte mata den sa hon men hade hon gjort det så hade kanske katten blivit hungrig och letat sig hem igen...
    ja jag tänker ju inte ha denna katten hängandes här i 6 veckor, den ska hem till sin familj så fort det bara går. Allstå jag ger den mat så den klarar sig tillsvidare. Inget mer lixom, inget kelande osv, för att den inte ska trivas för bra. Men utan mat känns inte bra som sagt. Gav ju den mat först efter 24 timmar, så det är ju inte därför den stannar.
  • Frontline

Men ta med dig katten i famnen och gå samma väg tillbaka som du gick och ring på och fråga alla...

• 4ungar
    skorpionen80 skrev 2009-09-16 10:49:17 följande:
    Just det - om det går, sätt en lapp på halsbandet eller skriv något som syns tydligt, typ ditt telenr. Om katten har ett hem så bör ju ägarna undra vem f*n det är som skrivit sitt nr på deras katts halsband och ringa dig...
    om den går hem menar du ? eller varför ska jag sätta mitt nummer på katten ?
  • Katt123

Chippet mina katter har sitter i nackskinnet, typ. Tatuering görs i örat. Chippet kan väl Polisen läsa av, tror jag.

• 4ungar
    Frontline skrev 2009-09-16 10:54:46 följande:
    Men ta med dig katten i famnen och gå samma väg tillbaka som du gick och ring på och fråga alla...
    Funderar på att ta samma promenad, men är rädd att katten går vilse igen och att nästa person inte bryr sig eller att den snurrar upp i skogen eller nåt. Men jag får väl göra det.

kan ju tillägga att jag bor i ett jättestort område i Göteborg. Att gå runt och fråga ALLA som bor här är inte lätt ! Sätta upp en lapp i området kan jag göra...
Svar på tråden upphittad katt