4ungar skrev 2009-09-16 18:07:44 följande:
Nu har jag pratat med polisen, som typ skrattade åt mig =( han frågade om det var en raskatt eller vanlig huskatt och när jag sa att jag TRODDE det var en blandis, men inte säker så sa han bara att jag skulle låta den vara =( inget om att jag kunde komma ner till stationen och kolla chip eller liknande. Sa att jag har två raskatter själv som är chippade och skulle bli ledsen om någon hittade dem, men bara struntade i det och att den hade varit utanför mig i nästan 2 dygn, men det spelade ingen roll.... katter hittar hem sa han ! Så vad tycker ni nu då ? ska jag skrämma bort den så den går hem eller ? har vart på konsum och kollat efter lappar med borttappade katter, men hittar inget som stämmer överens.... ska försöka skriva ner en egen lapp att hänga upp...
Vilken oerhört hjärtlös polis du snackade med! "Katter hittar hem", ja eller hur? Alla katter hittar INTE hem, därav så många utmärglade katter som springer omkring i vårt land... och nej, katter hittar int lätt ett byte själv som möss eller fåglar.
TS - jag tycker du gör helt rätt som ser till att katten får mat och vatten under tiden ett hem försöker lokaliseras! Det ska du ha en ros för!

Men det viktiga är att du sätter upp en massa lappar i området, i närbutiker, trappuppgångar etc. och beskriv katten. Skriv även ditt nummer på insidan av halsbandet (eller fäst en hylsa med lapp i, t.ex: Vem tillhör denna katten? Är orolig för den (och ditt nummer).
Så kommer ägaren ringa upp dig och berätta vem den tillhör.
Du kan även ta en bild på den och gå in på
www.kks.nu och be om hjälp att lägga upp en gratis annons under Upphittade katter. Många förtvivlade ägare till katter som sprungit bort kollar där!
Och ett sätt till (som jag gjorde en gång), ta med dig kisen och knacka lite dörr. Det finns alltid någon som känner någon som vet vart katten möjligtvis kan höra hemma!
Du är en jättefin person som bryr dig om katten och ser till att den har det bra under tiden du försöker hitta hem till den! Om du INTE hade matat den (och ingen annan heller) och om den inte lyckats hitta mat på egen hand så hade det nog tyvärr inte varit mycket kvar av katten och den hade inte orkat länge till och till slut förvillat bort sig ännu mer... hellre motverka det.