• 4ungar

upphittad katt

Jag har hittat en katt, eller rättare sagt en katt har hittat hem till oss. Den har varit här nu i i dygn, till och från. Vet inte vart den kommer ifrån , har aldrig sett den förrut och det är möjligt att den har följt efter mig och sonen igår när vi var ute på en lång promenad.

Katten har ett halsband som det tyvärr inte står något i. Kan inte se att det finns någon tatuering, känner inget chip, men jag leta på fel ställe (örat va ?)

Vill inte ta in katten, men känner mig elak att den har fått vara ute så länge nu. Den har faktiskt fått lite mat, fast det kanske är dumt.

Ja nu undrar jag helt enkelt vad jag ska göra med den lilla, någon stackare måste ju sakna sin katt jätte mkt. Funderar på att ringa polisen, men vad kan dem göra ? kommer dem och hämtar den ? eller får jag gå dit med den (har ingen kattbur)

ja hjälp mig gärna.

• Svar på tråden upphittad katt
  • Frontline
    4ungar skrev 2009-09-16 11:01:23 följande:
    kan ju tillägga att jag bor i ett jättestort område i Göteborg. Att gå runt och fråga ALLA som bor här är inte lätt ! Sätta upp en lapp i området kan jag göra...
    Då är det ju inte lika enkelt är ju klart...

Själv bor jag i ett litet område så det funkar...
    Hade förresten en granne som var och ringde på här i Måndags då min ena katt hade varit hos dom i 2 dygn.
    Dom knackade dörr och en granne längre ner sa att vi hade katter av den färgen så han kom hem och var välbehållen...
  • skorpionen80
    4ungar skrev 2009-09-16 10:55:36 följande:
    om den går hem menar du ? eller varför ska jag sätta mitt nummer på katten ?
    Ja, precis. Eller skriv något annat, mest för att se om katten har ett hem. Den kan ju vara nyinflyttad, därför du inte sett den innan.
  • 4ungar

Nu har jag pratat med polisen, som typ skrattade åt mig =( han frågade om det var en raskatt eller vanlig huskatt och när jag sa att jag TRODDE det var en blandis, men inte säker så sa han bara att jag skulle låta den vara =( inget om att jag kunde komma ner till stationen och kolla chip eller liknande. Sa att jag har två raskatter själv som är chippade och skulle bli ledsen om någon hittade dem, men bara struntade i det och att den hade varit utanför mig i nästan 2 dygn, men det spelade ingen roll.... katter hittar hem sa han ! Så vad tycker ni nu då ? ska jag skrämma bort den så den går hem eller ? har vart på konsum och kollat efter lappar med borttappade katter, men hittar inget som stämmer överens.... ska försöka skriva ner en egen lapp att hänga upp...

• CTMT
    4ungar skrev 2009-09-16 18:07:44 följande:
    Nu har jag pratat med polisen, som typ skrattade åt mig =( han frågade om det var en raskatt eller vanlig huskatt och när jag sa att jag TRODDE det var en blandis, men inte säker så sa han bara att jag skulle låta den vara =( inget om att jag kunde komma ner till stationen och kolla chip eller liknande. Sa att jag har två raskatter själv som är chippade och skulle bli ledsen om någon hittade dem, men bara struntade i det och att den hade varit utanför mig i nästan 2 dygn, men det spelade ingen roll.... katter hittar hem sa han ! Så vad tycker ni nu då ? ska jag skrämma bort den så den går hem eller ? har vart på konsum och kollat efter lappar med borttappade katter, men hittar inget som stämmer överens.... ska försöka skriva ner en egen lapp att hänga upp...
    Vilken oerhört hjärtlös polis du snackade med! "Katter hittar hem", ja eller hur? Alla katter hittar INTE hem, därav så många utmärglade katter som springer omkring i vårt land... och nej, katter hittar int lätt ett byte själv som möss eller fåglar.

TS - jag tycker du gör helt rätt som ser till att katten får mat och vatten under tiden ett hem försöker lokaliseras! Det ska du ha en ros för! {#lang_emotions_smile}
    Men det viktiga är att du sätter upp en massa lappar i området, i närbutiker, trappuppgångar etc. och beskriv katten. Skriv även ditt nummer på insidan av halsbandet (eller fäst en hylsa med lapp i, t.ex: Vem tillhör denna katten? Är orolig för den (och ditt nummer).
    Så kommer ägaren ringa upp dig och berätta vem den tillhör.

Du kan även ta en bild på den och gå in på www.kks.nu och be om hjälp att lägga upp en gratis annons under Upphittade katter. Många förtvivlade ägare till katter som sprungit bort kollar där!

Och ett sätt till (som jag gjorde en gång), ta med dig kisen och knacka lite dörr. Det finns alltid någon som känner någon som vet vart katten möjligtvis kan höra hemma!

Du är en jättefin person som bryr dig om katten och ser till att den har det bra under tiden du försöker hitta hem till den! Om du INTE hade matat den (och ingen annan heller) och om den inte lyckats hitta mat på egen hand så hade det nog tyvärr inte varit mycket kvar av katten och den hade inte orkat länge till och till slut förvillat bort sig ännu mer... hellre motverka det.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • och

Du kan annonsera gratis i GP under upphittade djur med.

Sen tycker jag att du ska ringa och anmäla polisen, för han begår tjänstefel när han inte tar emot din anmälan. En upphittad katt räknas som hittegods, och enligt lagen om hittegods ska man snarast anmäla fyndet hos polisen, så han ska definitivt inte skratta åt dig utan bara ta emot anmälan.

• CTMT
    {#lang_emotions_laughing}och skrev 2009-09-16 19:10:28 följande:
    Du kan annonsera gratis i GP under upphittade djur med.Sen tycker jag att du ska ringa och anmäla polisen, för han begår tjänstefel när han inte tar emot din anmälan. En upphittad katt räknas som hittegods, och enligt lagen om hittegods ska man snarast anmäla fyndet hos polisen, så han ska definitivt inte skratta åt dig utan bara ta emot anmälan.
    Word
  • 4ungar

Tack så mkt för länken TochC, har lagt ut en annons på sidan nu. Har tyvärr inte kunnat fota katten ännu, just nu är den på vift igen... tror faktiskt den leker med mina katter.. så dem lär komma hem snart... då tar jag en bild och sätter upp. Tack för att du förstår oxå, känns inte som att alla gör det =(

• 4ungar
    och skrev 2009-09-16 19:10:28 följande:
    Du kan annonsera gratis i GP under upphittade djur med.Sen tycker jag att du ska ringa och anmäla polisen, för han begår tjänstefel när han inte tar emot din anmälan. En upphittad katt räknas som hittegods, och enligt lagen om hittegods ska man snarast anmäla fyndet hos polisen, så han ska definitivt inte skratta åt dig utan bara ta emot anmälan.
    Oj tusan det visste jag inte, min man sa nåt liknande när jag berättade för honom... att man borde anmäla polisen. Undrar just hur man går tillväga då, men det är kanske en annan tråd ;)
  • 4ungar

sådär ja, nu har jag fotat kissen och satt en lapp på hennes halsband... Ska jag sätta upp lappar med foto på lite överallt, eller är det risk att någon annan tar katten då ??

• 4ungar
    och skrev 2009-09-16 19:10:28 följande:
    [citat]
    Du kan annonsera gratis i GP under upphittade djur med.

Hittar ingenstans där jag kan annonsera gratis dock, fick en summa på 550 kronor ;)
  • CTMT
    4ungar skrev 2009-09-16 19:34:06 följande:
    sådär ja, nu har jag fotat kissen och satt en lapp på hennes halsband... Ska jag sätta upp lappar med foto på lite överallt, eller är det risk att någon annan tar katten då ??
    Jättebra!
    Nej, ingen bild, skriv istället att katten återfås mot beskrivning. Däremot så kan du allt ladda upp en bild på KKS hemsida t.ex., där går ägare som bryr sig om sina katter in och letar + att fler som bor i området kanske känner igen den.
    Sätter man upp lappar med bild överallt på stan, i butiker etc. så är det så många som kan "impuls"-ringa bara för att liksom... man vet inte vad det är för folk...
    Men beskriv katten "lite lätt", men lägg märke till om den har ett speciellt kännetecken någonstans på kroppen (typ 3 vita tassar och 1 svart tass), och då kan du skriva att en svartvit katt är upphittad, men den som ringer måste kunna berätta om kännetecknet.
  • 4ungar

Tack för alla råd, nu har jag även lagt en annons på göteborgs katthjälp. Hoppas någon känner igen sin katt =(.... funderar fortfarande på när det är dags att ta in henne ? eller den... hur länge ska en stackars katt gå ute ??

• CTMT
    4ungar skrev 2009-09-16 21:06:09 följande:
    Tack för alla råd, nu har jag även lagt en annons på göteborgs katthjälp. Hoppas någon känner igen sin katt =(.... funderar fortfarande på när det är dags att ta in henne ? eller den... hur länge ska en stackars katt gå ute ??
    Verkar katten vilja komma in? Om den verkar vilja det och även verkar vilsen så hade jag minsann tagit in den. Om katten nöjer sig med att den får mat och kanske en skyddad plats utan att klaga så bara ha uppsikt över den tills vidare.
    Bäst är ju såklart att ta in den med tanke på alla hemskheter som kan drabba en katt som går ute. Och är det dessutom en ovan utekatt (dvs. som varit innekatt hela sitt liv) så är den ännu farligare. Så försök läsa av katten lite och vad den vill!
  • och

Jag har för mig att det är gratis om man väljer att inte ha med någon bild i GP.

Och polisen anmäler man till JO. Jag tycker absolut att du ska göra det, jag vet inte hur många gånger som jag hört om folk som försökt anmäla upphittade och bortsprungna katter utan att få göra det. Polisens hantering av djurärenden är under all kritik.

• vargaa

Chippet sitter i nacken, om det inte vandrat iväg.

Om jag var du skulle jag annonsera i lokaltidningen eller sätta upp lappar i områderna närmast. Katten klarar sig rent fysiskt utan att bli matad eller få komma in ganska länge, sålänge den är frisk. Det är bra väder ute. Såvida du inte bor inne i stan där det kan vara svårt för den att söka skydd eller hitta mat. men samtidigt vill man ju inte att den försvinner iväg om den nu är vilsen.

• vargaa

Chip kan du kolla hos veterinär.

Svar på tråden upphittad katt