• sakoline

Är det en djurägares skyldighet att kosta på veterinäromkostnader/försäkringar för sina djur?

Det är intressant att diskutera huruvida en råtta ska kostas på en operation av sin brutna svans, eller inte! Vad är en djurägares skyldighet?
    Själv är jag lite kluven. Om man kan skjuta sin hund på ett snabbt och smidigt sätt, känns det som att det är rätt, lika mycket som man skjuter en älg eller ett skadat vilt djur. Och köpa försäkring för en hamster känns inte riktigt värt, men skulle man å andra sidan ha hjärta att hugga huvudet av det med största kökskniven om den hade brutit benet? Bör alla djurägare ta med djuret till veterinären? Om man tagit ansvar för ett djur, ska man betala för allt då? Är det skillnad på större djur och mindre djur? En hund är ju ofta mer en familjemedlem än akvariefiskar... Men ska det vara exakt samma för alla djur? Och om ens hund ÄR ens lilla familjemedlem, är det fel att ändå avliva den trots att man kan fixa sjukdomen med mediciner för ett antal tusen?
    Jag tycker det är en svår fråga, men man får bestämma sig för ett svar och diskutera utifrån det :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 17:15
    Och diskussionen gäller inte om man har pengar eller inte, utan om den etiska delen :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det en djurägares skyldighet att kosta på veterinäromkostnader/försäkringar för sina djur?
  • lennartsdotter

Nej, det är inget måste är min åsikt. Även om en åkomma är behandlingsbar behöver inte behandlingen vara human. Att utsätta ett djur för en långdragen cancerbehandling med cellgifter och ev. strålning kan vara eb form av djurplågeri (beroende på hur djuret mår). Att utsätta ett djur för upprepade operationer, men lång konvalecens är inte heller alltid djurvänligt.

Dock är man skyldig att se till så att djuret inte lider och det minsta man kan kräva är att djuret vid skada/sjukdom avlivas lagenligt.

• krompa

Jag tycker alternativen var svåra...

Jag tycker man ska ha försäkring på stora djur, och vill man operera eller medicinera sitt djur oavsett storleken på djuret så ska man betala för det... Har man då en försäkring så täcker den ju delar av de kostnaderna.

Men jag tycker inte man måste försäkra 30-kronors fiskarna i ett akvarie...

• sakoline

krompa: Njae, med små djur menar jag nog inte akvariefiskar :) Men det finns säkert superdyra exotiska akvariefiskar som är försäkrade

• ANOF

Nej, men OM man inte tänkt behandla djuret ska det avlivas direkt. Man ska INTE låta det gå flera dygn med lidande för djuret innan man gör det.

• isisisis

Nej.Jag tycker bara man är skyldig att se till att djuret har det bra och får sina behov tillgodosedda.
    Om djuret blir sjukt får man ta ställning till hur gammalt/hur svår operationen är och sedan ev betala för operation eller ev avlivning.

Detta att försäkra alla smådjur är vansinnigt tycker jag.
    Det har gått för långt.

Jag skulle tex inte försäkra en katt.Men jag förstår och respekterar de som vill göra de valen.
    jag tycker det finns tillräckligt med katter på jorden för att de ska räddas till vilket pris som helst.

De är knappast utrotningshotade.

Jag tycker inte man ska rädda hundar med psykiska problem som biter folk och andra hundar heller.
    De mår bättre av att få somna in än att komma till nån självutnämd expert som ska rädda den.
    Risken är stor att det händer igen.
    Och det finns tillräckligt med hundar också för den delen.

Människor borde också få aktiv dödshjälp de också de som vill(när jag ändå är inne på ämnet)om de är vid sina sinnens fulla bruk.

• Helgbullen

Isisisis:
    Jag förstår inte ditt inlägg. Är det vilken typ av varelse som avgör vad dess liv är värt? Vem ger dig rätten att avgöra det?
    Katt eller hund eller hamster, har inte alla rätt till värdigt liv? Hur kan man tycka att någon/några inte är värda det?
    Kan upplysa dig om att det finns en hel del varelser som kallas männsikor typ flera miljarder, det är ju mycket, så då räddarvi inte/gör livet humant för dem för de är så många?

• Birry

Röstade på första alternativet, men enbart eftersom "betala för avlivning"-alternativet enbart gällde större djur. Jag tycker att om man skaffar djur (häst/råtta spelar INGEN roll, båda kan lida) så _bör_ man har försäkring eller sparade pengar så att man kan behandla djuret om det är sjukt eller lider. Men man måste inte, men då får man acceptera att ens djur "dör i förtid" och betala för avlivningen.

Vill påpeka att det INTE är ok enligt lagen att avliva en hund själv (om den inte lider så akut att man inte hinner tillkalla veterinär/polis)!!!

• isisisis
    Helgbullen skrev 2009-09-16 18:24:52 följande:
    Isisisis: Jag förstår inte ditt inlägg. Är det vilken typ av varelse som avgör vad dess liv är värt? Vem ger dig rätten att avgöra det? Katt eller hund eller hamster, har inte alla rätt till värdigt liv? Hur kan man tycka att någon/några inte är värda det? Kan upplysa dig om att det finns en hel del varelser som kallas männsikor typ flera miljarder, det är ju mycket, så då räddarvi inte/gör livet humant för dem för de är så många?
    Jag är en stor djurvän.
    Men vi överbefolkar jorden med våra husdjur.
    Vi borde se till att vårda jorden och se till att de hotade djurenb överlever istället för att rädda så många som möjligt.
    Detsamma gäller människor.
    Preventivmedel och befolkningsbegränsningar.
    befolkningsökningen är det största miljöhotet.

Visst har alla djur värde.

men man behöver inre lägga 10000 på att rädda en hamster tycker jag.
    Men det är ju upp till var och en.

Naturen har sin gång.

Jag tycker det finns gränser för hur mycket man ska offra ekonomiskt för att rädda EN varelse.
    Såvida den inte är utrotningshotad.
    Då har den ett större värde än den varelsen som det finns 100 miljarder av.
  • ANOF
    Birry skrev 2009-09-16 18:30:29 följande:
    Röstade på första alternativet, men enbart eftersom "betala för avlivning"-alternativet enbart gällde större djur. Jag tycker att om man skaffar djur (häst/råtta spelar INGEN roll, båda kan lida) så _bör_ man har försäkring eller sparade pengar så att man kan behandla djuret om det är sjukt eller lider. Men man måste inte, men då får man acceptera att ens djur "dör i förtid" och betala för avlivningen. Vill påpeka att det INTE är ok enligt lagen att avliva en hund själv (om den inte lider så akut att man inte hinner tillkalla veterinär/polis)!!!
    TROR du VERKLIGEN att polisen åker ut för en skadad råtta???? "Om man inte hinner kontakta polis"?????? Det var bland det mest otroliga jag läst i dom här rått-trådarna.
  • Taggtroden

Självklart är det ens skyldighet! Har man djur ska man såklart alltid göra det bästa för dem så gott man kan!
    Dock har inte vi försäkring på våra djur men vi tar dem alltid till veterinären när de blir sjuka. Och det anser inte jag är en skyldighet så länge man kan ta hand om dem och betala räkningar för sjukvård för dem.
    Är djuren gamla eller väldigt sjuka så kan det såklart vara bättre att avliva dem. Det får man avgöra i den situationen då.

Svar på tråden Är det en djurägares skyldighet att kosta på veterinäromkostnader/försäkringar för sina djur?