• sakoline

Är det en djurägares skyldighet att kosta på veterinäromkostnader/försäkringar för sina djur?

Det är intressant att diskutera huruvida en råtta ska kostas på en operation av sin brutna svans, eller inte! Vad är en djurägares skyldighet?
    Själv är jag lite kluven. Om man kan skjuta sin hund på ett snabbt och smidigt sätt, känns det som att det är rätt, lika mycket som man skjuter en älg eller ett skadat vilt djur. Och köpa försäkring för en hamster känns inte riktigt värt, men skulle man å andra sidan ha hjärta att hugga huvudet av det med största kökskniven om den hade brutit benet? Bör alla djurägare ta med djuret till veterinären? Om man tagit ansvar för ett djur, ska man betala för allt då? Är det skillnad på större djur och mindre djur? En hund är ju ofta mer en familjemedlem än akvariefiskar... Men ska det vara exakt samma för alla djur? Och om ens hund ÄR ens lilla familjemedlem, är det fel att ändå avliva den trots att man kan fixa sjukdomen med mediciner för ett antal tusen?
    Jag tycker det är en svår fråga, men man får bestämma sig för ett svar och diskutera utifrån det :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 17:15
    Och diskussionen gäller inte om man har pengar eller inte, utan om den etiska delen :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det en djurägares skyldighet att kosta på veterinäromkostnader/försäkringar för sina djur?
  • ANOF
    ninanen skrev 2009-09-20 18:39:01 följande:
    Återigen är det din uppfattning om saken och jag har vett nog att begripa att du aldrig kommer att förstå det. DU FÅR INTE ENLIGT LAGEN avliva ett djur om du inte vet vad du gör och det finns det med all säkerhet en bra anledning till det! "/.../Däremot finns krav på att den som genomför avlivningen skall kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivningsmetoden./.../"
    Det är inte min uppfattning. Det är objektiva fakta. Jodå, man får avliva en råtta om man vill. Och att avliva en råtta är så pass enkelt att ALLA som inte är allvarligt handikappade eller mycket små barn klarar av det. Du verkar inte kunna skilja mellan det psykiska motståndet du har och den rent tekniska avlivningen. Om du inte kan skilja mellan detta så blir det en mycket märklig diskussion.
  • ninanen
    ANOF skrev 2009-09-20 19:48:50 följande:
    Det är inte min uppfattning. Det är objektiva fakta. Jodå, man får avliva en råtta om man vill. Och att avliva en råtta är så pass enkelt att ALLA som inte är allvarligt handikappade eller mycket små barn klarar av det. Du verkar inte kunna skilja mellan det psykiska motståndet du har och den rent tekniska avlivningen. Om du inte kan skilja mellan detta så blir det en mycket märklig diskussion.
    Slå ifrån dej allt du orkar, lagen säger vad en gör iaf DET är den objektiva faktan i frågan...

Vad det gäller min egna förmåga så är jag helt på det klara med vad jag klarar och vad jag kan... Åh ja jag vet att jag rent tekniskt sett inte är säker på hur jag skulle gå tillväga då jag inte får inneha narkosmedel och överdosera detta eller har tillgång till verken vapen eller någon i närheten som har vapen... När det gäller slag mot huvudet är jag faktiskt inte riktigt säker på huruvida man får använda sej av den metoden när det gäller djur som är över ett visst antal dagar gamla, men det spelar dock egentligen ingen roll för jag skulle inte heller veta hur jag skulle göra för att slå ihjäl mina djur heller.

Alla diskussioner som involverar dej brukar te sej väldigt märkliga så det kanske kan vara det som gör diskussionen konstig om du nu upplever den som det...
  • ANOF
    ninanen skrev 2009-09-20 21:07:20 följande:
    Åh ja jag vet att jag rent tekniskt sett inte är säker på hur jag skulle gå tillväga då jag inte får inneha narkosmedel och överdosera detta eller har tillgång till verken vapen eller någon i närheten som har vapen... När det gäller slag mot huvudet är jag faktiskt inte riktigt säker på huruvida man får använda sej av den metoden när det gäller djur som är över ett visst antal dagar gamla, men det spelar dock egentligen ingen roll för jag skulle inte heller veta hur jag skulle göra för att slå ihjäl mina djur heller.
    Vaddå "inte veta" hur du ska slå ihjäl en råtta? Då slår den helt enkelt i huvudet med något hårt. Hur svårt är det egentligen för dig att förstå det?
  • ninanen
    ANOF skrev 2009-09-20 21:59:51 följande:
    Vaddå "inte veta" hur du ska slå ihjäl en råtta? Då slår den helt enkelt i huvudet med något hårt. Hur svårt är det egentligen för dig att förstå det?
    Jadu det är inte så speciellt mycket svårare för mej att förstå än för de flesta andra faktiskt, i just det här senaste inlägget pratade jag om mina egna husdjur (läs sista raden) som är hund och katt. Men visst ska vi prata om råttan så har jag själv sett det misslyckas med egna ögon å är man inte säkert på att man klarar det så är det på det viset att JAG TYCKER (inte du vet) att det är bättre att ta djuret till en veterinär eller någon annan som kan avliva djuret på ett bra sätt...
  • ANOF
    ninanen skrev 2009-09-20 22:19:47 följande:
    Jadu det är inte så speciellt mycket svårare för mej att förstå än för de flesta andra faktiskt, i just det här senaste inlägget pratade jag om mina egna husdjur (läs sista raden) som är hund och katt. Men visst ska vi prata om råttan så har jag själv sett det misslyckas med egna ögon å är man inte säkert på att man klarar det så är det på det viset att JAG TYCKER (inte du vet) att det är bättre att ta djuret till en veterinär eller någon annan som kan avliva djuret på ett bra sätt...
    Det ENDA sättet att misslyckas med att slå ihjäl en råtta är att blanda in sina egna känslor i det och prioritera dom före råttans lidande.
  • ninanen
    ANOF skrev 2009-09-20 22:31:26 följande:
    Det ENDA sättet att misslyckas med att slå ihjäl en råtta är att blanda in sina egna känslor i det och prioritera dom före råttans lidande.
    Du säger det ja...
  • Leoella
    ANOF skrev 2009-09-20 06:48:35 följande:
    Men herre gud!!! Hur KAN man utsätta sitt djur för det????? Helt ofattbart!
    Därför att man inte vet HUR man ska avliva det. Såklart. Eller det är klart; visst hade jag kunnat lägga han på huggkubben, bett morsan hålla i och hugga av huvudet med en yxa? Då lär ju katten dö. Men jag är för osäker på hur segt/starkt skelett och senor är så jag skulle fortfarande vara osäker på att klara det. Tänk om jag hugger snett? Tänk om jag bara skadar ILLA?

I övrigt så är anledningen egna känslor; svårt att göra sånt när tårarna sprutar och man liksom ska vara "bödeln" själv. Oavsett hur bra det kanske hade varit. Så fungerar många människor; jag är inte så ovanlig.

Hur jag skulle göra för att avliva en häst (jag har också haft flera hästar) i en akut situation är ännu mer av en gåta för mig. Där räcker knappast yxa till.
  • Leoella
    ANOF skrev 2009-09-20 16:31:54 följande:
    Nej! Det går INTE FEL! Fattar du inte att det inte kan gå fel när man avlivar en råtta? VAD skulle gå fel? Kom inte och säg att råttan kanske inte dör, för det lyckas vem som helst med t och med ett litet barn. Man ska vara mycket allvarligt handikappad för att inte lyckas ha ihjäl en råtta.
    Hur skulle du ha haft ihjäl min katt då (om det varit din)?
    Eller en häst?
  • Leoella
    ANOF skrev 2009-09-20 19:48:50 följande:
    Fast du FÅR inte avliva en häst med "hemmagjord" metod.
  • Lolilla
    ANOF skrev 2009-09-19 06:53:57 följande:
    Alla kan ta ihjäl en råtta. Det är intre alls svårt på något sätt.
    Jag kan det. Du kan det. Men det innebär inte att ALLA kan det. En del människor klarar inte att separera sina känslor från hur situationen ser ut och göra det som krävs, även om de kanske VILL.
  • Trill

Jag försäkrar alltid mina katter. (Och för några år sedan en hund jag hade).

Däremot har jag aldrig försäkrat hamstrar eller akvariefiskar. (Kan man ens det?)

Hade jag haft en hamster idag som bröt benet och låt säga att veterinärkostnaden hade varit ca 1500:- för att fixa det, hade jag betalat det.
    Hade det kostat över 5000:- dock hade jag nog börjat överväga vad som är bäst.
    En hamster lever endast ca 2 år...
    Däremot hade jag aldrig kunnat ta livet av den själv utan betalat en veterinär för att skonsamt få den somna in.

En sjuk akvariefisk hade jag aldrig tagit till veterinären. Sorry :)
    Jag antar att det betyder att jag anser olika sorters husdjur vara olika mycket värda.

• Tudor 05

nej. med stora djur som häst och hund eller en riktigt dyr katt så förstår jag. Men som kaninägare till massa kaniner sedan många år tillbaka så skulle jag antagligen aldrig försäkra en kanin.
    Försäkringen täcker inte så mycket på kanin, och när kaniner blir sjuka tycker jag av egen erfarenhet sällan att medicinering hjälper. Antingen hjälper medicineringen på en gång, annars är det typ bara att avliva.
    Tragiskt men det är tyvärr ofta så.

• Tudor 05

just ja!

avlivning tycker jag är varje djurägares skyldighet att kosta på sig!. Tycker det är så tragiskt med alla sommarkatter, kaniner och marsvin som släpps ut i skogen :(

• Trill

Tudor 05 skrev 2009-09-25 11:29:19 följande:

eller en riktigt dyr katt så förstår jag.
    Våra två huskatter var billiga i inköp, men de är ändå försäkrade till max.
  • Dosan73

Det är väl självklart att man tar hand om sina djur, oavsett storlek. Skulle man annars skita i sina barn, bara för att de är mindre i växten än vuxna?

• SweetLilly

Självklart försäkrar man sitt djur!!! Hur bra ska man må om ens älskling bryter ett ben, får en stor varande böld eller blir påkörd, och man inte kan hjälpa den bara pga att man var så jävla dum att man inte försäkrade??

Svar på tråden Är det en djurägares skyldighet att kosta på veterinäromkostnader/försäkringar för sina djur?