Inlägg från: appelsinen |Visa alla inlägg
  • appelsinen

Krupp- hjälp!

Hej,

Har försökt läsa här men som vissa beskriver sina barns krupp som skällande, hostande känner jag inte igen i min son.

Det väser när han andas och låter just nu som att han snarkar på både in och utandning. Ibland tar han ett djupt andetag i sömnen.

Vi var på akuten i förrgår och fick andas in (ventolin- tror jag det var) och vi fick Lepheton. De sade att det var krupp. 2 nätter var jobbiga och igår sov han gott.

Nu börjar det igen (antagligen för att han gallskrek och var upprörd innan han skulle lägga sig) och jag är ensam hemma med honom så jag blir så nervös.....

Är det ok så länge han sover även om det låter illa?... han är rosig om kinderna.. hostar inte... men det låter illa...

Alltså, jag är så j-la orolig av mig... när skall man veta när man skall åka in till sjukhuset? Vaknar de om de inte får tillräckligt med luft?

Detta kanske är konstiga frågor??? men jag vill bara fråga er som har erfarenhet för jag fattar inte detta med krupp! Är så rädd att det är astma men läkaren sade att det inte är det!
    Vad är falsk krupp?

• Svar på tråden Krupp- hjälp!
  • appelsinen

Är det bra att sova med öppet fönster så det kommer in kall/sval luft eller blir det sämre?

• appelsinen

Han hostar inte.. vet inte om det låter som rossel heller (kanske lite) det låter som om han snarkar..att han får ta i för att få in och ut luften och det låter som snarkningar...

Han sover.. skall jag bara vänta då tills han ev. vaknar och typ kippar efter andan?
    Har betapred hemma och tänkte i alla fall ge Lepheton om han vaknar.

Jag har fönstret öppet så det är ordentligt svalt i rummet och han ligger på en hög kudde... men han "snarkar" ändå.. känner någon annan igen detta..

Påverkad.. det är klart han låter påverkad vid andningen men läkaren sade att det inte är någon fara så länge de är rosiga om kinderna??? därför blir jag orolig.. är det ok att det "snarkar" hela tiden???

• appelsinen

Oj.. hann inte se alla svar innan jag skrev... ..

det är alltså inte ok om det "väser" hela natten även om han sover???.. knäpp fråga kanske- sorry.. vill ju inte väcka honom och åka till akuten i onödan heller..
    samtidigt vill man ju att han skall må bra....

f-n vad jobbigt!

• appelsinen

Nu vaknade han.. vill inte ta medicin och säger själv att han kan andas.. fy- vet inte om jag kan lita på det...

nu snarkar han inte längre.. det låter mer tungt på in och utandning..

USCH!!! nojig mamma

• appelsinen

Nu blir jag förvirrad.. läkaren sade till mig att om det är astma så har de väl svårt att andas in.. eller om det är ut.. inte båda vägarna..

men, när vi var hos läkaren så väsnades hans andning lite och läkaren sade att det inte var astma (för han lyssnade ju på lungorna) så jag får väl lita på det...

nu gav jag näsdroppar i sömnen och han lade sig på sida (vägrade ta Lepheton).. nu låter det bara lite tungt på andningen men det raspar inte längre.. nu låter det tungt på utandningen....

phust- blir en tung natt

• appelsinen

Han andas i alla fall lugnt.. och verkar sova gott även om det låter tungt på utandningen... får se om jag vågar somna själv...

tack för alla svar.. inser ju självklart att ni inte kan ställa diagnos men det är skönt att i alla fall läsa lite hur andra har upplevt det...

antar i alla fall att så länge han sover så är han väl inte så påverkad (som jag kanske tror).. blir nog värre om jag väcker honom.

• appelsinen

ringde sjukvårdsupplysningen men blev inte klokare av det....

Jag tror inte det är astma för inandningen är ok och utandningen med.. men det känns lite forserat på utandningen.. det "låter" när han andas ut.. vet eg. inte om han har svårt att få ut luften eller om det är kruppen som gör att det låter som att det är svårt att få ut luften... ser inget på halsen och magen ser ut som annars när han andas (det enda är ljuden..)

Ja, jag kan nog älta detta hela natten.. skall prova att sätta honom upp ett tag och se om det blir bättre

Svar på tråden Krupp- hjälp!