Inlägg från: 3 Barnsmamma 06 09 11 |Visa alla inlägg
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Krupp- hjälp!

maribel skrev 2009-09-16 21:05:08 följande:
    Min bebis har falsk krupp och förkylningsastma. Kruppen börjar alltid med att han sover lugnt och sedan vaknar av skällhosta. Då brukar vi ta upp honom, vira honom i en filt och ställa oss i öppet fönster. Somnar han om och det inte låter något på andningen när han sover utan bara när han hostar är det ingen fara. Hans förkylningsastma låter som rossel och hosta, detta har han alltid 4 veckor varje gång han blir förkyld. Om det är krupp din pojke har be att få mollipect att ha hemma, ge innan han lägger sig vid förkylning. Är barnet påverkat vid andningen av kruppen bör man åka till akuten eller ringa och be dem lyssna i tel.
    Ville bara säga att mollipect var inget som hjälpte min son, han fick dessutom marddrömmar av den.
    Lepheton-desentol hjälpte bra första tiden  men nu har vi fått ventoline istället som verkar bra på honom

Ring sjukvårsupplysningen istället och hör vad dom säger
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    maribel skrev 2009-09-16 21:05:08 följande:
    Min bebis har falsk krupp och förkylningsastma. Kruppen börjar alltid med att han sover lugnt och sedan vaknar av skällhosta. Då brukar vi ta upp honom, vira honom i en filt och ställa oss i öppet fönster. Somnar han om och det inte låter något på andningen när han sover utan bara när han hostar är det ingen fara. Hans förkylningsastma låter som rossel och hosta, detta har han alltid 4 veckor varje gång han blir förkyld. Om det är krupp din pojke har be att få mollipect att ha hemma, ge innan han lägger sig vid förkylning. Är barnet påverkat vid andningen av kruppen bör man åka till akuten eller ringa och be dem lyssna i tel.
    Är det din yngsta som har krupp? Hur gammal var hon när det började? Har hon haft rs virus?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    maribel skrev 2009-09-16 21:15:06 följande:
    Det är min yngsta pojke som har krupp, ja han har haft RS virus- hurså?
    Läste lite snabbt i pressen men läste väl fel Hur gammal är han nu? Min son fick rs 1mån gammal och då sa de att bebisar under 6mån brukar få förkylnings astma som komplikation,därför var jag nyfiken. Så rädd att min ska få det. Storebror har haft krupp sen 15mån,så det har varit många jobbiga nätter och förmodligen får väl minstingen det med så jag är glad om han slipper astman på det.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    maria81 skrev 2009-09-16 21:40:35 följande:
    Ok för sköterskan sa att det var utandningen som var påverkad. Där ser man
    håller med på utandingen. minns det nästan som igår8hade det själv som liten)
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Busbellan skrev 2009-09-16 21:49:04 följande:
    Nu var jag ju tvungen att googla lite. På de flesta sidor står det inget om det brukar vara in eller utandningen som är påverkad, men här står det inandningen, men det kanske är olika Jag har fått höra att vid krupp är det inandningen och vid astma är det utandningen som är värst, detta stämmer på min dotter, men jag är inte så medicinsk kunnig www.netdoktor.se/barn/?_PageId=558
    Men då lär det nog vara så. Var nog inandningen jag tänkte på. Soen kippar efter andan när han andas in men även jobbigt när han andas ut. ev misstänker det förkylnings astma på honom med
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    appelsinen skrev 2009-09-16 22:14:00 följande:
    Men.. kan man ha astma i sömnen och sova med det???? konstig fråga kanske!
    isåfall bör man väl ha symtom på dagen också,vilket brukar vara en långvarig hosta,tex att hostan kommer vid ansträngning vid tex lek ute.
Svar på tråden Krupp- hjälp!