• Busbellan

Krupp- hjälp!

maria81 skrev 2009-09-16 21:28:43 följande:
    Jag har fått lära mig att krupp är inte lika farligt som astma även om det låter hemskt! Vid krupp har de svårt att andas ut inte som vid astma in och ut. Det sitter heller inte i luftstrupen på samma sätt som astma utan vid stämbanden ungefär (rätta mig om jag har fel) Känner du dig orolig så ring sjukvårdsupplysningen, men jag hade nog låtit honom sova. Om han vaknar med besvär kan du ju ringa samtidigt som ni sitter på balkongen eller liknande. Väcker du honom kanske han lagar upp sig och då blir andningen mer ansträngd när han blir rädd. Sån blir min son när han får krupp iaf. Han är 7 år och får det fortfarande...
    Ska inte rätta dig så mycket
    Men på krupp brukar det oftast sätta sig på inandning, i alla fall på min dotter.
    Det är jobbigt med krupp, det enda som hjälper här är lepheton-desentol
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2009-09-16 21:43:14 följande:
    håller med på utandingen. minns det nästan som igår8hade det själv som liten)
    Nu var jag ju tvungen att googla lite. På de flesta sidor står det inget om det brukar vara in eller utandningen som är påverkad, men här står det inandningen, men det kanske är olika
    Jag har fått höra att vid krupp är det inandningen och vid astma är det utandningen som är värst, detta stämmer på min dotter, men jag är inte så medicinsk kunnig
    http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=558
  • Busbellan
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2009-09-16 21:57:25 följande:
    Men då lär det nog vara så. Var nog inandningen jag tänkte på. Soen kippar efter andan när han andas in men även jobbigt när han andas ut. ev misstänker det förkylnings astma på honom med
    Ja, det är nog inte helt ovanligt att barn ha rbåde ock, då är det nog svårt att höra vilket som låter värst
  • Busbellan
    maria81 skrev 2009-09-16 22:06:33 följande:
    jag får leta rätt på sköterskans nummer, för på nätet kan man ju hitta allt, och fråga om hon inte gjort sin läxa då ;-9
    Det tycker jag absolut du ska göra
Svar på tråden Krupp- hjälp!