• Schnooglewookiemush

När lär sig barn könsroller?

Idag hamnade jag och min pappa i en konflikt över att han säger direkt till min son att han inte får leka med t.ex. dockor. Jag tycker det är fel att säga något sådant till ett barn, även om han bara är 1½ år.Han tycker att jag är löjlig och en hönsmamma.
    När tror ni att ett barn lär sig de typiska könsrollerna (Pojkar har byxor, de gillar bilar. Flickor har kjolar, och leker med dockor)?

Jag tror att barn i t.ex. min sons ålder (1½ år) redan då kan ha lärt sig att t.ex. pojkar ska leka med bilar och liknande föremål. Det på grund av att föräldrar omedvetet eller medvetet kan ha olika inställningar till olika leksaker. En förälder till en pojke kanske låter väldigt glad när sonen kommer med en bil, föräldern kanske gör några roliga ljud och busar lite. Kommer sonen med en docka kan nog vissa reagera med lite mer lugn och vara mer allvarlig, kanske är helt ointresserad. Den pojken tror jag kan lära sig könsrollerna hos barn väldigt tidigt. Jag tror han lär sig att han ska leka med bilar och liknande leksaker rätt fort.
  • Svar på tråden När lär sig barn könsroller?
  • örtagård

Stämmer helt överens både med vad jag läst om genusforskning och egen observationen. Såg redan vid förskoleinskolningen hur sonen behandlades annorlunda än hans syster gjorde. Han var 1,5 år då. Kan tillägga att det stör mig men inte så till den grad att jag är missnöjd med förskolan då den har andra kvaliteter (dock inte genusperspektiv och då vi har ett helt annat förhållningssätt i hemmet än omgivningen i stort. Men visst påverkar omgivningen allt för mycket. Men det är oerhört svårt att komma åt. det viktigaste är dock de könsroller man ställer upp i hemmet är min övertygelse. Alltså hos oss förhoppningsvis utan stereotyper och fullt med mångsidighet!

• piggen

Jag tror också att barn kan lära sig traditionella könsroller tidigt beroende på hur föäldrar och förskola är.

Tex:
    Vi har en son. När jag går ut med vagnen och han pekar på en bil, lastbil osv pratar jag mycket om det. Vi vuxna tycker det är kul med duplo därför bygger vi mycket med det och därför gör sonen det. Jag hoppas att vi skulle göra samma med en dotter men det kan jag inte säga säkert förrän vi fått en.

Jag uppmuntrar all sorts lek hos honom oavsett om det är docklek eller bilar eller bygga duplo eller pussla. Just för att han ska få testa själv vad han tycker är kul.

• Oj hoppsan

Barn lär sig könsroller från det att de föds. Då börjar de skolas in i vår kultur och därmed också i könsrollerna.

• Laire
    Oj hoppsan skrev 2009-09-18 17:30:58 följande:
    Barn lär sig könsroller från det att de föds. Då börjar de skolas in i vår kultur och därmed också i könsrollerna.
    Håller med, redan när de kommit ut så börjar det. I många fall händer det direkt vid första kläderna (rosa för flicka, blått för pojke). Även om bebisen inte är medveten om färgen så börjar den ta in intryck.

Det finns en intressant studie om gråtande/skrikande bebisar där (om jag kommer ihåg rätt) människor fick varför bebisen grät utifrån ett filmklipp där de fick barnets kön angett. En övervägande majoritet av "tjejklippen" fick orsaken: ledsen. "Pojkklippen" fick övervägande "arg". Till saken hör dock att det inte alltid var det riktiga könet som angets (man sa pojke om en flicka etc). Det visar att vi tolkar ett barns signaler helt olika beroende på kön.

Flickor har även ett mer utvecklat tal än pojkar eftersom de ofta sitter i mammas knä medans pojken ska ut i världen och utforska. Sedan bemöts ofta flickors gråt med sympati (oj slog du dig? Stackars liten kom till mamma") medans pojkarna ska gaska upp sig (oj slog du dig, jamen det gick bra, så! Spring iväg och lek nu").
  • bengke

vi är väkldigt intresserade av gunuspedagogik, och har även barnen i en förskola som jobbar med detta. Fram tills barnen var ca 3,5 år hade de väldigt dålig koll på vad skillnaden mellan män och kvinnor var (förruotm snippa och snopp). När de är 4-årsåldern däremot har de järnkoll på signalerna frpn omgivningen, attt exv lila och rosa är tjejfärger.

• Machapuchare

Hörde en i min mening mycket korkad kommentar i klädaffären igår.
    En mormor/farmor säger till sitt barnbarn som är ca 8 år:
    "En sådan overall kanske du vill ha?" Han tittar på overallerna och svarar "Nej, de är för små för mig" varpå mormor/farmor säger: "Ja, de är ju för bebisar, flickbebisar!". Overallerna på klädsnurran var i bebisstorlek och vita och rosa .
    Varför säga en sådan sak till ett barn? Han hade ju inga problem med färgen utan såg tydligt att de var för små. Men då var hon tvungen att föra över sina fördomar till honom.. Blir ledsen av sådana saker.
    Efteråt kom jag på att jag skulle ha sagt: "Tror du inte att pojkbebisarna får plats med sina snoppar i de overallerna" eller något sådant..

Håller med TS om att vi och alla i vår omgivning påverkar (lär) barnen det här med könsroller väldigt tidigt. Önskar att alla människor kunde ta sig en funderare om detta och göra sitt allra bästa för behandla barnen som individer i första hand, inte som pojkar eller flickor.

• Lilla trynet

Måste få tipsa om boken "ge ditt barn 100 alternativ istället för två" av Henkell och Tomicic? Otroligt bra och konktret med tips för den som vill något annat än att uppfostra machokillar och gulletjejer!

• Yinmia

Själv är jag tokig i att flick och pojkavdelningarna är rosa resp ljusblå. Och det verkar var helt ok tycker alla?? Är ni inte skittrötta på rosa vid det här laget, hur många år ska ett mode få bestå?

• piggen
    Yinmia skrev 2009-09-24 14:56:20 följande:
    Själv är jag tokig i att flick och pojkavdelningarna är rosa resp ljusblå. Och det verkar var helt ok tycker alla?? Är ni inte skittrötta på rosa vid det här laget, hur många år ska ett mode få bestå?
    Håller med. Det ljusblå och rosa modet verkar har funnits sedan tidernas begynnelse tyvärr.
  • Magnux

Det är naturligtvis inte så att barnens beteende lärs in med färger på kläder och sådant. Manligt och kvinnligt är huvudsakligen medfött. Uppfostran kan inte påverka barnens könsroller i speciellt stor utsträckning.

Svar på tråden När lär sig barn könsroller?