• Anonym (orolig)

    vårdnad.. pappa som drogar o super

    Hej!

    Har levt i ett förhållande men en man nu i 6 år..
    under de första 3 åren tog han droger och drack varje dag.
    Misshandlade mej även.. eller ja..
    HAn slog mej aldrig i ansiktet.. bara i magen och slängde iväg mej..kastade saker på mej o så. Men det var bara när han druckit mycket mycket.
    När jag blev gravid lovade han att inte ta några mer droger.. och inte dricka.
    Vilket gick bra till en start.
    Sen av en ren slump.. hade ett drog test liggandes och han skulle ut o käka pizza med en kompis en eftermiddag, kom hem dagen efter.
    Då fick han ta det där testet, som han gjorde, Motvilligt.
    Det visade ju självklart positivt.
    Visade sej senare att han även varit otrogen.. Då var jag gravid i månad 8.

    Ju mer tiden gick desto mer drack han..

    Nu efter många jobbiga dagar o nätter där han varit borta..

    Har jag bestämt mej. Eftersom jag inte längre litar på honom,.
    Han tog kokain mitt framför näsan på mej med sin bror.
    Dessutom satt han och tjatade på att jag skulle ta, JAG som är helt emot både droger och alkhol. Jag gick därifrån o sa att det här var droppen..
    sen lovade han för 11711 gången att det inte kommer hända igen..
    Veckan efter fick jag veta att han tagit amfetamin och rökt hasch.

    Jag har slängt ut honom..
    Men nu står jag här med all oro.. som har fått mej att stanna så länge som jag gjort.

    Hur ska jag klara mej.. hur får vi tag på en ny billigare lägenhet..
    Hur ska jag våga lämna iväg min våran dotter till honom.
    HAr själv växt upp med en alkoholist... Önskar inte min dotter det för allt i världen.
    Håller på att bryta ihop. Det är så mycket oros moment överallt.
    Jag står här med en jätte låg inkomst, jobbar endast timtid som säljare.

    Vad ska jag göra...

  • Svar på tråden vårdnad.. pappa som drogar o super
  • Socialsekreteraren

    Hej,

    Vad du har varit med om svåra saker där du blivit utsatt av pappan till ditt barn. Du skriver att du håller på att bryta ihop, samtidigt läser jag att du har en styrka som kunnat slänga ut honom och jag läser att du står inför en viktig förändring för dig och ditt barn.
    Jag råder dig att kontakta någon organisation som har stöd till kvinnor som utsatts för våld och kränkningar i nära relationer. Typ kriscentrum eller alla kvinnors hus.
    Jag tänker att du behöver stöd från professionella som har kunskap om våld i nära relationer. Alternativt stödgrupper för kvinnor som varit utsatta för våld och konsekvenser av sin partners missbruk.

    Som förälder har du skyldighet att skydda ditt barn om den andre föräldern missbrukar och är våldsam. Pappan måste kunna visa att han är drogfri när han träffar ert barn, det måste finnas en säkerhet att våld inte förekommer när barnet är hos honom. Jag föreslår att du kontaktar socialtjänstens barn och ungdomsenhet i din kommun och ansöker om stöd i detta. Behöver pappan lämna urinprover för att visa nykterhet, behöver eventuellt en kontaktperson närvara när barnet träffar honom? Behöver ert barn någon form av stöd för vad hon varit med om?

    Vad gäller bostad och ekonomi, kan du prata med din hyresvärd om möjlighet att byta till billigare alternativt mindre bostad. Då barnet bor med dig är fadern skyldig att betala underhållsstöd (1273:-/månad) kontakta försäkringskassan. Har du rätt till bostadsbidrag, gå in och gör beräkning på www.fk.se. Om inte ekonomin är tillräcklig kontakta socialtjänsten och ansök om försörjningsstöd.

    Ta hand om dig och använd dig av bra personer som finns runtomkring, det är viktigt att våga be om hjälp.

    mvh Camilla

Svar på tråden vårdnad.. pappa som drogar o super