• Anonym

1500 kcal per dag?

Lägger detta under anonymt för jag tycker det känns lite dumt att inte veta... Jag försöker gå ner några kg från 60 till 57 kg. Jag tar en långpromenad varje dag på minst en timme, räknar kalorier och ligger på mellan 1400-1700 ca varje dag. Räcker det för att gå ner eller måste jag äta ännu mindre?

Jag äter bra mat, lagade mål 2 ggr per dag med halva tallriken grönsaker, kyckling el fisk som proteinkälla och potatis eller fullkornspasta som kolhydratkälla. Mycket frukt som mellanmål. Väger maten så jag vet att det inte går över 1500 i snitt per dag.
    Jag har jojobantat tidigare men tröttnat på detta och vill äta bra och må bra istället. Tänker jag rätt? Jag äter var tredje timme, dricker vatten.

• Svar på tråden 1500 kcal per dag?
  • pussgurkan86
    pussgurkan86 skrev 2009-09-17 22:28:56 följande:
    ät inte så mycket fruk om du vill gå ner i vikt. 1500 kcal är bra.
    frukt ska det så
  • Kjell2

Du tänker helt rätt. Borde fungera långsiktigt men inte säkert, sånt här är lite individuellt. Kolla under en fyraveckorsperiod. Går du ner fungerar det, annars inte. Pröva då att träna mera, lite andra matvanor mm. Man får exprimentera lite.

• Anonym

Utöver långpromenaden - hur mycket rör du på dig då?

• lillekatt

Visserligen är ju långpromenad bättre än att dega hemma i soffan, men för att få bra effekt så borde du efter ett tag öka takten och avancera, börja jogga för uppförsbackar eller börja gå på gym och köra några pass eller liknande. Det ska vara lite jobbigt, inte som att du går omkring hemma fast ute :)

• Teskedsmamman

Skulle det inte ge resultat kan du alltid testa att dra ner på kolhydraterna, promenaderna ska gå så fort att du svettas och hjärtat ska pumpa ordentligt.

Jag går 4 km med vår hund och det tar ca 40-50 min beroende på att det är uppförsbacke halva sträckan, jag är totalt sjöblöt när jag kommer tillbaka...

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • dendertina

Jag skulle nog försöka dra ner på frukten om du äter mycket av det. Annars säger de väl att ett kilo fett är 7000 kcal så om du ligger på ett kcalunderskott på 7000 kcal i veckan så ska du väl gå ner ett kilo.
    Jag tyckte GI var lätt att gå ner med, mycket mat och inte hungrig.
    Kan rekommendera att käka ägg, det mättar iaf mig. Omelett med tonfisk till frukost eller lunch och sedan flera tomateer/broccoli/blomkål till.

• Anonym

tack för svaren.

Jag går i rask takt, tar 8 km på 70 min är ganska varm efter en sån runda. Jag har provat gi men blev hemskt hungrig av de små portionerna, ägg mättar inte alls tycker jag tyvärr. Jag äter ca 3 frukter per dag oftast äpplen. Ush känner mig riktigt less på det här nu.

• dendertina

Okej, GI kan ju givetvis inte passa alla... Men att man skulle gå hungrig är jag förvånad över. Jag har inte gått efter några särskilda menyer eller lagat efter recept när jag kört GI, jag har helt enkelt i första fasen uteslutit kolhydrater. Då har jag exempelvis ätit såhär

Frukost: Omelett med tonfisk och rödlök, grönsaker som tomat, gurka eller vad som finns

Lunch: Lax med kokta grönsaker, wokgrönsaker eller liknande

Middag: Exempelvis kyckling och en sallad.

Jag har alltså ätit kolhydrater fast i form av grönsaker då. Aldrig varit hungrig på GI faktiskt :P
    Som mellanmål har jag mixat keso, tonfisk och rödlök det är riktigt gott. Eller en burk makrill och lite grönsaker till.

För att få en rivstart så brukar det oftast funka bra med mindre kolhydrater... Man får ju äta mycket med GI tycker jag :)

• Neko

Jag tycker det låter jättebra men jag skulle nog byta ut frukten mot en sallad istället om jag var du, tror det fungerar ännu bättre.

• Anonym

Du kan gå ner till 1300 kalorier om du vill, då går det nog lite snabbare.

• Anonym

vad gulliga ni är som kommer med bra tips.

Jag blir faktiskt inte alls mätt av en omelett gjord på 3 ägg och ex broccoli och makrill blandat i den. Då är det tom lättare att inte äta alls eftersom lite mat gör att jag blir hungrig.

Funderar på att köra pulver några dagar eftersom det tar bort både hunger och sug... men då skjuter jag ju bara problemet framför mig, vill kunna äta bra mat resten av livet. Är så trött på att gå hungrig.

• Kjell2
    Anonym skrev 2009-09-18 08:09:38 följande:
    vad gulliga ni är som kommer med bra tips. Jag blir faktiskt inte alls mätt av en omelett gjord på 3 ägg och ex broccoli och makrill blandat i den. Då är det tom lättare att inte äta alls eftersom lite mat gör att jag blir hungrig. Funderar på att köra pulver några dagar eftersom det tar bort både hunger och sug... men då skjuter jag ju bara problemet framför mig, vill kunna äta bra mat resten av livet. Är så trött på att gå hungrig.
    Om du tror på din ursprungligaidé skippa pulver. Du få helt enkelt prova dig fram lite vad som funkar för dig. LCHF t ex är inte för alla, bl a inte för mig. Det går utmärkt att må bra och tappa vikt utan LCHF eller GI.

Kanske är en stadig grötfrukost rätt för dig för att du ska orka, må bra och ha koll på resten av dagens matintag.

Sen får du vara beredd att det är lite jobbigt och ovant i början. Kroppen är van vid en viss matrutin och säger ifrån, hunger och sug, innan den vant sig vid nya rutiner.

Lycka till!
    Kjell
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-18 08:09:38 följande:
    vad gulliga ni är som kommer med bra tips. Jag blir faktiskt inte alls mätt av en omelett gjord på 3 ägg och ex broccoli och makrill blandat i den. Då är det tom lättare att inte äta alls eftersom lite mat gör att jag blir hungrig. Funderar på att köra pulver några dagar eftersom det tar bort både hunger och sug... men då skjuter jag ju bara problemet framför mig, vill kunna äta bra mat resten av livet. Är så trött på att gå hungrig.
    Jag vill tipsa om viktklubb.se, dom har bra tips och råd och kan ge dig råd om hur många kalorier du bör äta per dag och hur mycket du förbränner per dag. Och som någon sa om frukt, det är ju ca 50 kalorier ändå i bara en morot t.ex....Så det kanske skenar iväg med kalorier på mellanmålen?
  • Neko

Jag tror inte att undvika kolhydrater fungerar för alla. Det sägs ju att man ska bli mättare av en sådan diet men det verkar finnas en hel del personer som inte blir mätta alls ifall de inte äter kolhydrater. Jag är en sådan, kanske också TS? Då är det nog bättre att satsa på att äta bra långsamma kolhydrater, inte äta för mycket, och undvika för mycket fett. Tex grönsaker är bra.

Svar på tråden 1500 kcal per dag?