• I have a kid

Nan 3 frågor !!!!!!!

HEJ har en liten dotter på 15 månader på ca 9.5kg
    hon bojkottar offta maten spelar ingen roll om jag gör själv eller om det är på burk. blir då att vi ger gröt från 6 månader eller välling från 6 månader.
    hon dricker heller inte mjölk. eller äter ost.

såg nu att NAN 3 finns.....

är det kanske ett bättre alternativ istället för gröt eller välling under dagen?

nån som vet==??

• Svar på tråden Nan 3 frågor !!!!!!!
  • Thessiss

Hejsan.

detta hittade jag om NAN 3

Nan3 är från 10 månader och är inte en modersmjölk ersättning utan ersättning för vanlig mjölk dvs ett tillskott för vanlig mat.

www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

Kopierat från deras hemsida

INNEHÅLLER MINDRE PROTEIN OCH NATRIUM ÄN KOMJÖLK

NAN3 ges istället för mjölk från 10 månader. Vanlig mjölk innehåller mycket lite järn och har en proteinsammansättning som inte gynnar små magar. Därför rekommenderas inte mjölk som dryck för barn under ett år. NAN3 innehåller det mesta av det goda och nyttiga från vanlig komjölk men i en sammansättning anpassad för ett växande barn. Dessutom innehåller NAN3 både järn och de viktiga Omega 3 (DHA) och Omega 6 fettsyrorna (ARA). Näringsämnen som inte finns i vanlig mjölk men som är viktiga när liten ska bli stor!

Vet inte om det är svar på din fråga visserligen??

• I have a kid
    Thessiss skrev 2009-09-18 01:04:10 följande:
    Hejsan.detta hittade jag om NAN 3Nan3 är från 10 månader och är inte en modersmjölk ersättning utan ersättning för vanlig mjölk dvs ett tillskott för vanlig mat. www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...Kopierat från deras hemsida INNEHÅLLER MINDRE PROTEIN OCH NATRIUM ÄN KOMJÖLKNAN3 ges istället för mjölk från 10 månader. Vanlig mjölk innehåller mycket lite järn och har en proteinsammansättning som inte gynnar små magar. Därför rekommenderas inte mjölk som dryck för barn under ett år. NAN3 innehåller det mesta av det goda och nyttiga från vanlig komjölk men i en sammansättning anpassad för ett växande barn. Dessutom innehåller NAN3 både järn och de viktiga Omega 3 (DHA) och Omega 6 fettsyrorna (ARA). Näringsämnen som inte finns i vanlig mjölk men som är viktiga när liten ska bli stor!Vet inte om det är svar på din fråga visserligen??
    okej tack för info...

men hur hadde du tolkat / gjort ??

för det är väl mer näring i nan 3 en vad det är i välling /gröt?
  • Thessiss

jag skulle isf ha köpt gröt/välling som är i rätt åldersklass för mitt barn och haft NAN 2 som är en modersmjölksersättning.
    Har den till min son och han är 1 år nu.
    Han äter knappt inte vanlig mat utan gröt/välling som är från 12 mån

• I have a kid
    Thessiss skrev 2009-09-18 01:33:09 följande:
    jag skulle isf ha köpt gröt/välling som är i rätt åldersklass för mitt barn och haft NAN 2 som är en modersmjölksersättning.Har den till min son och han är 1 år nu.Han äter knappt inte vanlig mat utan gröt/välling som är från 12 mån
    men kan man köra nan 2 då?? är hon inte för stor för det---

anledningen till att vi har 6 månaders gröt och välling

är för att hon fick krånglig mage av 12 månaders.

råd från bvc.....

men hon äter mat från 1 år.
  • AnniPanni
    I have a kid skrev 2009-09-18 01:35:38 följande:
    men kan man köra nan 2 då?? är hon inte för stor för det---anledningen till att vi har 6 månaders gröt och vällingär för att hon fick krånglig mage av 12 månaders.råd från bvc.....men hon äter mat från 1 år.
    Har ni testat att försiktigt gå över på 12-15 månaders gröt/välling? Dvs stegvis blanda 6mån välling med 8 månaders välling för att sen sakta gå uppåt.

Nan3 är istället för mjölk o rätt så onödigt till en 15månaders (som jag antar redan dricker mjölk?) Ge henne hellre då Nan2 som innehåller en hel del br saker MEN hon kommer ju inte bli mätt utan då mer ha det som komplement. Rent teoretiskt borde man ju kunna blanda i Nan i vällingen för att mer näringsinnehåll men vette tusan hur det fungerar i praktiken.
  • I have a kid
    Har ni testat att försiktigt gå över på 12-15 månaders gröt/välling? Dvs stegvis blanda 6mån välling med 8 månaders välling för att sen sakta gå uppåt. Nan3 är istället för mjölk o rätt så onödigt till en 15månaders (som jag antar redan dricker mjölk?) Ge henne hellre då Nan2 som innehåller en hel del br saker MEN hon kommer ju inte bli mätt utan då mer ha det som komplement. Rent teoretiskt borde man ju kunna blanda i Nan i vällingen för att mer näringsinnehåll men vette tusan hur det fungerar i praktiken.
    tror inte nan å välling går att blanda.......

nej vi ska köra på 6 månaders ett tag till på gröten å vällingen.
    men det är inte det som är problemet.
    utan att hon matvägrar offta å då är det gröt eller välling enda som går.

tänker då att nan3 eller nan2 är bättre en gröt eller välling????

hon dricker inte mjölk å äter inte ost.
  • Cecese
    I have a kid skrev 2009-09-18 01:53:10 följande:
    tror inte nan å välling går att blanda.......
    Det går utmärkt att blanda nan och välling. Sonen på 3 år har aldrig velat ha bara välling så när han blev 1 år började vi blanda i hälften välling och hälften nan 1. Det äter han fortfarande i kvällsflaskan. Även sonen 10,5 månader äter vissa flaskor hälften nan och hälften välling sen vissa flaskor är det bara nan i. Vi har 8 mån välling från semper samt nan 1 och båda pojkarna.
  • AnniPanni
    I have a kid skrev 2009-09-18 01:53:10 följande:
    tror inte nan å välling går att blanda....... nej vi ska köra på 6 månaders ett tag till på gröten å vällingen.men det är inte det som är problemet.utan att hon matvägrar offta å då är det gröt eller välling enda som går.tänker då att nan3 eller nan2 är bättre en gröt eller välling????hon dricker inte mjölk å äter inte ost.
    Jag förstår problemet, enbart Nan2 kommer hon dock inte att bli mätt på. Nu är alla barn olika men jag har också en periodvis matvägrande liten tjej. Nu är min dotter 20 månader och har en hel del hull då hon äter mkt bra mellan dessa matvägringsprioder. En 15 månaders som går och utvecklas behöver mer näring, fetter och järn än vad Nan2 ger. Visst kan det funka ett tag, risken är ju att barnet vänjer sig vid att äta lite trots att kroppen behöver med. Ja som man själv kan göra när man bantar eller äter för lite efter ett tag.
    Jag har alltid trott att barn utan problems reglerar sitt eget matintag efter vad kroppen behöver men den del barn har lte svårare att göra detta (säger inte att det är så med just din tjej).
    Välling o gröt är ok som enda föda under en begränsad tid men blir det mer och mer så bör man kontakta BVC för att se om man kan göra på något annat sätt, ge annan näring.
Svar på tråden Nan 3 frågor !!!!!!!