• skorpion78

Hur gick det för dej när du tog körkort och hur gammal var du när du fick det?

Jag är 30år och håller på med körkortet. Tycker det är väldigt svårt att få in informationen i huvudet när jag läser. Hur gjorde du/ni? Och gammal var du/ni när ni fick det. Vill ha lite förslag på hur jag lättast kan klara det?

• Svar på tråden Hur gick det för dej när du tog körkort och hur gammal var du när du fick det?
  • Vhilma och Victor

Jag fyllde precis 25 när jag tog mitt förra året. Uppkörningen klarade jag på första men teorin tig sig på 2ggr.. Jag satt en hel helg innan skrivningen på körskolan och bara "nötte" in all info på datorn.. Sedan klarade jag det! Läste inte böckrena så mycket hemma, bara de frågor jag hade dåligt på...

• Mamma 0201

Jag var 29 när jag klarade körkortet, det är snart 2 år sedan.
    Pluggade teorin hemma vid datorn med hjälp av CD-skivorna "Bonniers trafikskola" & "Teo" i ca 1 månad... pluggade dygnet runt kändes det som {#lang_emotions_smile}
    Klarade teorin på första försöket & uppkörningen på andra försöket.
    Körde bara på körskolan. Började med körkortet i augusti & klarade uppkörningen i november.
    Lyckka till med körkortet {#lang_emotions_smile} {#lang_emotions_sunny}

• Smultron ett

var 18 och klarade det på första försöket.

• Eisa

Teorin var jätteenkel. Man har ju alternativ på provet så det är bara att ta det mest logiska, det fixar du.

Men körningen är pissigt jävla skitsvår och jag HATAR det. Har kört upp en gång, kuggade, ska köra upp igen på torsdag, kommer nog inte klara det då heller.

Jag är 27 och räknar med att få köra upp 5-8 gånger.

• Pappa06

Va 18 när jag tog mitt. Teorin va inga problem, satt på bilskolan en del å plugga på deras datorer. Uppkörningen klarade jag oxå på första försöket, har aldrig varit så lugn å sansad i mitt liv..

• Evenstar

Jag är 28 och håller på nu.

Vet ni hur det funkar med teorin? Man ska ju ha 52 rätt av 70 - men är det faser i det man inte får ha fel på eller är det bara blankt 52 av 70. (minus de 5 kontrolluppgifterna)

• Tutilure

Jag tog körkort förra året, jag var 24 år och höggravid.
    Gick alldeles utmärkt, både på teorin och upppkörningen. Teorin är, som någon ovan sa, inte alls svår utan man kommer långt på logik. När det gäller uppkörningen så gäller det att man inte stressar upp sig för mycket. Och att man inte kör upp för tidigt. Då går det bra.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • mandala

Jag var 24, hade fått barn nr1. Jag köpte ett paket. La upp det genom att göra teorin på en månad och körningen på en månad. Jag pluggade på körskolan i princip varje dag under teorin, satt och gjorde prov efter prov på datorn, läste lite i boken samtidigt för att förstå vad jag skulle svara. När jag gjorde skrivningen hade jag fyra fel och klarade mig bra.

Sen tog jag då körningen månaden efter, (hade hunnit bli gravid med nr 2) hade köpt 15 dubbellektioner. Körde flera ggr i veckan, men inget privat och hade inte kört tidigare. Mot slutet så sa läraren att jag nog behövde boka tre dubbellektioner till för att klara mig och det gjorde jag. Dagen kom o det blev uppkörning, jag klarade den med och var överlycklig.

Så två månader tog det totalt, men sen tog det mer tid att bli bra på körningen.

• gladloser

Jag tog de i januari 2009, 27år gammal. Läste all teori hemma,i form av böcker och cd-skiva övningskörde bara på bilskola då jag inte hade ngn att köra privat med. Började köra i september och som sagt klarade de i januari dock kunde klarat de tidigare. Klarade teorin direkt men klarade inte första uppkörningen. Fick en ny tid efter jul och hade då inte kört bil på en månad och när ja vaknade var det snö ute...helvete tänkte jag. Men det gick bra!!!!!

• joojoo

Jag var 18 när jag tog mitt. Satt för första gången i en bil i januari. Skrev och körde upp i maj utan problem. Jag gick på körskolans lektioner, typ 5 st. Sedan pluggade jag med hjälpa av pärmarna med frågor. Idag har man dock bytt system mot när jag tog mitt, så det går egentligen inte att jämföra.

Svar på tråden Hur gick det för dej när du tog körkort och hur gammal var du när du fick det?