Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt

Vi har tagit tfp när M haft ångestutbrott på ångestutbrott nattetid, det går inte att skicka henne till förskolan när hon knappt står upprätt

• SaramedM

Helene OSV skrev 2009-09-18 14:52:23 följande:

Efter EN sömnlös natt??
    skulle du verkligen skicka barnen till förskolan om de haft 3 stycken utbrott a 1 timme +tid att lugna ner sig och somna om?
  • SaramedM
    Limja skrev 2009-09-19 21:11:55 följande:
    Nej det är inte okej. Jag skulle aldrig sjuksrkiva mig på grund av sömnbrist.Definitivt inte efter EN sömnlös natt. Jag har två barn under 3 år och sen första kom har jag inte sovit en enda hel natt och säkert 100 nätter har varit så gott som sömnlösa. Det är ju bara att gilla läget, tycker jag. Man vänjer sig vid minimalt med sömn, och sover man okej andra nätter är det knappast befogat med sjukskrivning. Effekterna av sömnbrist kan liknas vid alkoholpåverkan. Man bör ju till exempel inte köra bil om man är alltför trött ... men hur många småbarnsföräldrar skulle inte då behöva sjukskriva sig var och varannan dag! Det faller på det orimliga konsekvenserna, tycker jag.
    Fast jag måste säga att de flesta små barnsföräldrar har inte upplevt sömnlösa nätter regelbundet om inte barnet har varit sjukt

Att sova 30 minuter för att sen vara vaken i 1,5 timme, somna om en timme kanske, samma sak igen, somna om 15 minuter, samma sak igen etc som mest upp till 4 gånger på en natt
    Varken barn eller vuxen står upprätt efter en sån natt
    Jag tycker inte jag vänjer mig alls, efter 5,5 år är det fortfarande tortyr
  • SaramedM
    Jollybolly skrev 2009-09-19 22:01:24 följande:
    jag tycker inte att trötthet är sjukdom och skulle därav aldrig sjukskriva mig. däremot kan jag förstå om man tex kör buss, eller är läkare.. alltså har ett jobb där man kan utsätta andra för livsfara om man är för trött.har man tagit sig iväg till jobbet efter en natt på krogen, borde man klara att jobba efter att ha varit vaken hemma.
    att inte sova är en välkänd tortyrmetod....

Ni som säger att det bara är att gå och jobba har antingen barn som inte behöver någon sömn alls och inte ni heller eller så har ni inte upplevt så många sömnlösa nätter
    Jag är inte spelklar om jag varit vaken flera timmar nattetid
  • SaramedM

a strid skrev 2009-09-20 09:24:26 följande:

Den här tråden skulle ALLIANSEN ÄLSKA. Den bekräftar deras tes att den svenska befolkningen missbrukar Försäkringskassans bidrag. Mandelblomma som kastade ut den här frågan kanske jobbar för Alliansen som vill få bekräftat att den svenska befolkningen är bidragsfuskare lagom till valet nästa år.Så snälla ni, sluta sitta här och diskutera hur ni lurar Försäkringskassan på pengar!!!Det är inte tillåtet, varken nu eller tidigare att sjukskriva sig själv och/eller sitt barn för trötthet. Däremot kan ni ta ut en ledig dag eller en semesterdag. Men det antar jag att ni redan kände till...
    jga missbrukar inte FK när jag tar tfp när mitt barn har sån ångest att hon inte kan sova, och jag har aldrig ljugit i en ansökan om tfp
    Det är tillåtet jag har pratat med dom mer än en gång
  • SaramedM

Om M har sovit och jag inte av någon anledning så går jag självklart och jobbar och häller i mig kaffe
    men att skicka ett barn som sovit ett par timmar till förskolan är att jämföra med att tvinga henne gå med magsjuka eller hög feber

• SaramedM
    mandelblomma skrev 2009-09-23 18:33:16 följande:
    ok vab verkar vara det rätta i många fall...i vårat fall får inte jag vabba då pappan är fl...moment 22 då sjuksriva sig själv inte är ok egentligen!
    nej då jobbar jag, om pappan är hemma med barnet så klarar jag mig
    Jag kan gå på kaffe...
Svar på tråden är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt