• Anonym (jobbigt)

Utmätning i hemmet

Hade en enskild firma som krävdes i konkurs, och detta drabbar ju mig såklart eftersom firman är ju jag.

Nu ska konkursförvaltaren kolla om det finns något att utmäta hos mig hemma.

Hur fungerar det, rotar/kollar dom runt i låderna och garderoberna i lägenheten?

Kollar dom i förrådet och tittar i kartongerna där el?

Vad kan dom utmäta (vi har ett barn)? Vi har en 42" plasma och en 32" gammal tjock tv.
    Vi har en ny bärbar dator och en stationär dator.
    Systemkamera, digitalkamera och videokamera har vi.

Sen har vi i bröllopspresent fått t.ex. graverade kristallglas orrefors - kan dom ta sånt?

Kan ingenting om sånt här, hjälp!!!

• Svar på tråden Utmätning i hemmet
  • Bebislängtan82

Dom kan ta sånt dyra saker typ som plasma tvn om ni inte har avbetalning på den utan den är full betald likså nya datorn. Värdefulla saker ta dom,inte en vanlig tv eller stationär dator,det får dom inte ut så mkt för

Är 2010 vårt år
  • Waldo

Man har riktlinjer att gå efter vid utmätning. Vissa är mer nogranna än andra, ibland vill man kika in i garage ibland inte, Skillnader kan förekomma men lagarna kring utmätning står fast.

Du får alltid behålla din sk skäliga levnadsstandard. I detta ingår tv dator möbler osv.
    Det ingår däremot inte att man får ha två tvapparater eller två datorer. Hurvida den ena utmäts beror då på om det finns ett värde i dem
    En systemkamera och en videokamera kan mycket väl mätas ut men det är också möjligt att du får behålla digitalkameran
    Här beror det på värdet

När det gäller bröllopsgåvor ska man alltid hävda att de har ett speciellt affektionsvärde.
    Vid sådna saker ska man få möjlighet att behålla.

• Anonym (göm grejerna)

Eftersom du har både en tjock-tv o en stationär dator så göm den bärbara o platt-tvn hos någon kompis eller familjemedlem! Tror inte de tar dem vid en utmätning. Om kamerorna är av något värde så göm dem också.

• Kjell2

I huvudsak tittar på brf/fastigheter/banktillgångar och liknande. Sen kommer de se över familjens ekonomi och göra en löneutmätning på din lön ner till en total familjeinkomst på en minimnivå.

Bor ni i en brf där du står med som ägare?

• Joual

Varför gömma? Om KFM kan få något av värde så minskar ju skulden där. Då får man leva med att ha en tjock-TV och en stationär dator under en period av livet. Värre kan man faktiskt ha det.

Anonym (göm grejerna) skrev 2009-09-18 14:44:56 följande:

Eftersom du har både en tjock-tv o en stationär dator så göm den bärbara o platt-tvn hos någon kompis eller familjemedlem! Tror inte de tar dem vid en utmätning. Om kamerorna är av något värde så göm dem också.
  • mamma2kids

platt tvn är ju inte så dyra längre,inte laptops heller.så jag skulle inte ha gömt någe.låta dom ta skitet om det nu har nytta av några tusen.sen kan man ju köpa nytt.

• Anonym

Anonym (jobbigt) skrev 2009-09-18 14:34:38 följande:

Hade en enskild firma som krävdes i konkurs, och detta drabbar ju mig såklart eftersom firman är ju jag.Nu ska konkursförvaltaren kolla om det finns något att utmäta hos mig hemma.Hur fungerar det, rotar/kollar dom runt i låderna och garderoberna i lägenheten?Kollar dom i förrådet och tittar i kartongerna där el?Vad kan dom utmäta (vi har ett barn)? Vi har en 42" plasma och en 32" gammal tjock tv.Vi har en ny bärbar dator och en stationär dator.Systemkamera, digitalkamera och videokamera har vi.Sen har vi i bröllopspresent fått t.ex. graverade kristallglas orrefors - kan dom ta sånt?Kan ingenting om sånt här, hjälp!!!
    Hur stor är skulden? Lämna de sakerna som du inte vill bli av med hos någon kompis som du litar på.

KFM är experter på att sälja saker till skämtpriser. Det du tjänar mest på är att sälja sakerna du inte behöver privat och betala extra på skulden eller behåll dem som nödkapital. Det är du som avgör hur du vill göra.

Lycka till!
  • Anonym (förekomma)

Ta undan sakerna till en familjemedlem eller liknande så slipper du vara orolig

• Anonym (förekomma)

Såg nu att flera redan skrivit det

Anonym (förekomma) skrev 2009-09-18 19:56:33 följande:

• Anonym

Anonym (förekomma) skrev 2009-09-18 19:56:33 följande:
    Jahaja........och ha kvar en SKULD istället....SMAAART.
    Tanken att "gömma" är lite "liten".

Har hört att Krono inte egentligen tar ex.vis "bumling" tv:n. Inget värde.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-18 20:00:38 följande:
    Jahaja........och ha kvar en SKULD istället....SMAAART.Tanken att "gömma" är lite "liten".Har hört att Krono inte egentligen tar ex.vis "bumling" tv:n. Inget värde.
    Varför ska man betala en bråkdel av en skuld med utmätta saker till ett skämtpris? Då är det bättre att sälja dem till ett normalt pris och behålla pengarna som nödkapital eller i form av extra inbetalning. Oroa dig inte, är man utmätt så kommer man inte undan såvida man inte arbetar svart.
  • Anonym (förekomma)

Vad då är lite "liten"? Fattar inte vad du menar.
    De verkar också ha en stor plattTV, så vi pratar inte bumling.
    Hur tänkte du nu?

Anonym skrev 2009-09-18 20:00:38 följande:
    Jahaja........och ha kvar en SKULD istället....SMAAART.Tanken att "gömma" är lite "liten".Har hört att Krono inte egentligen tar ex.vis "bumling" tv:n. Inget värde.
  • Anonym (jobbigt)

Skulden är inte riktigt klar, men det kommer vara ca 200 000:- iaf.

Jag säljer hellre mina grejer privat och får ut mer och betalar in detta på skulderna än att konkursförvaltaren ska sälja dom för en struntsumma som varken gör till eller från. Jag är inte ute efter att smita från mina skulder, kommer ju vara tvungen att betala dom ändå förr eller senare.

Och när det är en konkursförvaltare som ska sälja detta och hon är advokat så tar hon ju 2000:- i timmen, så antagligen så kostar hon mer än vad hon får ut för grejerna. Det är ju inte meningen att jag ska få mer skulder för att hon säljer mina grejer, låter ju lite konstigt.

Svar på tråden Utmätning i hemmet