Inlägg från: momma c |Visa alla inlägg
  • momma c

hur gör man sallad "höstig"?

Ett litet tips:

1. Baka riktigt god typ foccacia kvällen innan (eller annat bröd med örter, paprika, oliver och dyl. i) och ställ fram en härlig stark grevéost plus smör.

2. Gör några stora bunkar tzatsiki på riktig grekisk yoghurt, ha örtsalt och olivolja i så blir de som godast. (Kan göras 2 dagar innan)

3. Kör ett par lammstekar i ugnen dagen innan (ingnidna i vitlök, örter, kinesisk soja ger fin färg) skiva upp och värm i ugn lätt innan servering.

4. Gör någon av salladerna som föreslagits ovan :)

5. Potatisklyftor med vitlök i ugn, kan föreberedas/marineras i vitlök, salt och olja dagen innan..bara att köra in i ugnen.

Lätt som en plätt men ändå varm mat för många :)

Annars är ju en riktig höstgryta med ett gott bröd och ost till alltid uppskattat på höstkanten. Svamp kan man ju köpa rel. billigt på torget och "nötrulle" eller annat kött är ju också billigt, så lägger man till lite fjällskav bara. Skrik till om du behöver recept.

• momma c

Jag menade verkligen inte att svamp, kött och skav var det enda. Kom på också att jag nog menade viltgryta...det är den enda typ av höstgryta jag brukar göra :)

mmm...brysselkol låter gott, det har jag aldrig haft i, men däremot till.

• momma c

Jag hade varit tacksam vad jag än fått, sålänge det finns nog för att bli mätt :)

Jag tror ingen kommer bry sig om jag serverade sallad på hösten, men kör du på "bara" sallad så satsa på gott, matigt bröd och god ost (ha ha, usch vad jag tjatar) för det är alltid något folk kan äta sig mätta på.

Sen är det ju hela stämningen med tända ljus och grejer som hjälper till att hösta till det.

• momma c

hjälp vad hungrig jag blev :)

Svar på tråden hur gör man sallad "höstig"?