• Soon2be

hur gör man sallad "höstig"?

jag fyller år ni oktober och funderar på vad man kan bjuda på så alla trivs? tänkte på sallad, men i mitt huvud är det sommar mat och passar inte alls i höstrusket. hur får man ihop det? paj är så tråkigt och soppa svårt för mig att servera. har lite standard mått också att hålla, och det är att det ska vara bätte/godare än förra kalaset och inte samma sak. sist bjöd vi på: gratäng och kycklingben grönsallad med melon och jordgubbar och feta två olikmarinerade fläskfileer bön och potatissallad hjälp???

• Svar på tråden hur gör man sallad "höstig"?
  • Rebecca88

jag tycker det blir lite höstigare såhär:

grönsallad: finns ju såndär man kan plocka ihop, typ som lösgodis. ta lite olika färger, lila och grönt. ;)
    Sedan coktailtomater, skiva i päron, valnötter gör också att der ser höstigare ut plus att det är riktigt gott i sallad. sedan kan du ta antingen en krämig fetaost eller en blåmögelost ellet nått.. Jättegott!

• Jazza

Jag tycker att riven morot och rivet äpple, kikärter och en vinägrette på äppelcidervinäger som bas är höstigt och gott....

• Numminen

Med ett nybakt bröd till, och kanske varm kyckling så blir det lite mer passande på hösten tycker jag. Det känns som att man inte bara vill ha kall mat då.

Annars är ju soppa serverad i mugg lätt, då behöver man inte ha sittplatser till alla. En enkel bassoppa på tex morötter, kryddad med sweet chili och en massa goda toppingar som korv, nötter, creme fraiche... och ett gott bröd till

• Undret Gilan

*Olika sallader i olika färger
    *Gurka
    *Röd och gul paprika
    *Körsbärstomater
    *Physalis

Mums

• Undret Gilan

Oj såg att det skulle vara matigare.

Gör 2 olika använd receptet ovan+ fetaost och rödlök som grund.

Marinera lax fileer och kyckling fileer och lägg i ugnen skiva sedan i i olika sallader + sådan här 3 färgad pasta.

Servera med baguetter och en god dressing.

Dressing förlag
    Turkisk youghurt
    Chilisås
    Vitlök

Majs, soltorkade tomater, vinddruvor och oliver är även det jättegott att ha i.

• momma c

Ett litet tips:

1. Baka riktigt god typ foccacia kvällen innan (eller annat bröd med örter, paprika, oliver och dyl. i) och ställ fram en härlig stark grevéost plus smör.

2. Gör några stora bunkar tzatsiki på riktig grekisk yoghurt, ha örtsalt och olivolja i så blir de som godast. (Kan göras 2 dagar innan)

3. Kör ett par lammstekar i ugnen dagen innan (ingnidna i vitlök, örter, kinesisk soja ger fin färg) skiva upp och värm i ugn lätt innan servering.

4. Gör någon av salladerna som föreslagits ovan :)

5. Potatisklyftor med vitlök i ugn, kan föreberedas/marineras i vitlök, salt och olja dagen innan..bara att köra in i ugnen.

Lätt som en plätt men ändå varm mat för många :)

Annars är ju en riktig höstgryta med ett gott bröd och ost till alltid uppskattat på höstkanten. Svamp kan man ju köpa rel. billigt på torget och "nötrulle" eller annat kött är ju också billigt, så lägger man till lite fjällskav bara. Skrik till om du behöver recept.

• Neko

En typisk höstgryta för mej innehåller kött, färska champinjoner eller annan svamp, gul lök och brysselkål =)

• Soon2be

tack allihop. hur hade ni reagerat om ni kommit på kalas och det "bara" hade serverats sallad. i oktober då.
    kyckling vill jag som sagt inte använda och soppa i mugg låter klyftigt men det var mer göra soppa jag ville slippa undan! =)

jatack lite grytrecept är aldrig fel. och stor ursäkt, men jag har aldrig ätit lamm så det vågar jag nog inte?!

• momma c

Jag menade verkligen inte att svamp, kött och skav var det enda. Kom på också att jag nog menade viltgryta...det är den enda typ av höstgryta jag brukar göra :)

mmm...brysselkol låter gott, det har jag aldrig haft i, men däremot till.

• momma c

Jag hade varit tacksam vad jag än fått, sålänge det finns nog för att bli mätt :)

Jag tror ingen kommer bry sig om jag serverade sallad på hösten, men kör du på "bara" sallad så satsa på gott, matigt bröd och god ost (ha ha, usch vad jag tjatar) för det är alltid något folk kan äta sig mätta på.

Sen är det ju hela stämningen med tända ljus och grejer som hjälper till att hösta till det.

• Numminen

Soppa är ju superenkelt! Jag har ofta haft denna bassoppa på fest (med olika tillbehör) och den har varit väldigt uppskattad. Du kan dessutom göra den tidigare på dagen (eller i förväg) och bara vämra. Räkna med två morötter och en potatis per person. Ha vatten så det täcker och koka mjukt. Lägg i buljongtärning om du vill, eller krydda med salt och vitpeppar. När rotsakerna är mjuka mixar du, enklast med mixerstav direkt i grytan. Krydda med sweet chili och servera med olika tillbehör, samt lite extra sweet chili ringlat över. Jag har bland annat haft goda kryddiga korvar i småbitar, brödkrutonger och purjolöksstrimlor som tillbehör.

Nu låter jag som värsta soppa-lobbyisten Menar absolut inte att det är det enda du kan servera, men om det bara hängde på att tillagningen var jobbig så ville jag dela med mig av ett enkelt recept.

• Neko

Man kan ju ha rött vin och bröd till salladen så blir det mer varmt och mysigt och höstigt? =)

Jag hade blivit jätteglad för sallad, älskar sallader =D

• banansmoothie

Grillade grönsaker, pumpa, zuccini, paprika i olika färger, soltorkade tomater, fetaost och ruccola, ev. kikärtor eller andra bönor. Kan blanda med cous-cous, ris eller rissoni för mer matigt. Annars servera som tillbehör till nått, t.ex. paj.

• momma c

hjälp vad hungrig jag blev :)

• Soon2be

Neko: absolut, men det finns inte alkohol på mina fester. =)

Numminen: ju mer jag läser desto mer tror jag det blir soppa, får tänka lite till. =)

Banansmoothie: äter barn det? lät jätte gott och vuxet! =)

• Undret Gilan
    Soon2be skrev 2009-09-18 15:09:56 följande:
    tack allihop. hur hade ni reagerat om ni kommit på kalas och det "bara" hade serverats sallad. i oktober då. kyckling vill jag som sagt inte använda och soppa i mugg låter klyftigt men det var mer göra soppa jag ville slippa undan! =)jatack lite grytrecept är aldrig fel. och stor ursäkt, men jag har aldrig ätit lamm så det vågar jag nog inte?!
    Jag älskar sallad mest av allt och skulle bli jätteglad.
    Har man i Pasta och Marinerad lax samt lite fetaost och någon frukt samt serverar bröd till så blir det både mättande och lyxigt.
  • ewis1

Jag hade också blivit jätteglad för sallad. Och tack för tipset :) Jag ska själv ha kalas i oktober och vet inte ännu vad jag ska bjuda på.

• Undret Gilan

Annars tycker jag att pitabröd med dressing stektkebab/Gyros med färska grönsaker tzatziki och riven ost är kanon gått.
    Lätt att göra och alla kan lägga i vad de vill ha och hur mycket.

• Hannajo
    Soon2be skrev 2009-09-18 15:09:56 följande:
    tack allihop. hur hade ni reagerat om ni kommit på kalas och det "bara" hade serverats sallad. i oktober då. kyckling vill jag som sagt inte använda och soppa i mugg låter klyftigt men det var mer göra soppa jag ville slippa undan! =)jatack lite grytrecept är aldrig fel. och stor ursäkt, men jag har aldrig ätit lamm så det vågar jag nog inte?!
    "Bara" sallad fungerar året om, men gärna lite matigare, med pasta el ris i, och lite gott bröd till.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Elfva

Oj vad hungrig man blir när man läser här...

Vill du köra sallad så tycker jag du ska ha i någon eller några ingredienser som är varma och helst servera med varmt bröd... förutom grillad kyckling passar t ex grillad zucchini, pasta och dylikt bra i sallader...

Annars så är nog mitt tips en höstgryta a la boeuf bourgignon, supergod och enkel, den sköter sig själv på spisen så man kan liksom inte misslyckas... Det som tar tid är att hacka lök och sånt och det kan man ju förbereda och grytan blir bara godare och godare ju längre den står på spisen.

Svar på tråden hur gör man sallad "höstig"?