Inlägg från: Numminen |Visa alla inlägg
  • Numminen

hur gör man sallad "höstig"?

Med ett nybakt bröd till, och kanske varm kyckling så blir det lite mer passande på hösten tycker jag. Det känns som att man inte bara vill ha kall mat då.

Annars är ju soppa serverad i mugg lätt, då behöver man inte ha sittplatser till alla. En enkel bassoppa på tex morötter, kryddad med sweet chili och en massa goda toppingar som korv, nötter, creme fraiche... och ett gott bröd till

• Numminen

Soppa är ju superenkelt! Jag har ofta haft denna bassoppa på fest (med olika tillbehör) och den har varit väldigt uppskattad. Du kan dessutom göra den tidigare på dagen (eller i förväg) och bara vämra. Räkna med två morötter och en potatis per person. Ha vatten så det täcker och koka mjukt. Lägg i buljongtärning om du vill, eller krydda med salt och vitpeppar. När rotsakerna är mjuka mixar du, enklast med mixerstav direkt i grytan. Krydda med sweet chili och servera med olika tillbehör, samt lite extra sweet chili ringlat över. Jag har bland annat haft goda kryddiga korvar i småbitar, brödkrutonger och purjolöksstrimlor som tillbehör.

Nu låter jag som värsta soppa-lobbyisten Menar absolut inte att det är det enda du kan servera, men om det bara hängde på att tillagningen var jobbig så ville jag dela med mig av ett enkelt recept.

Svar på tråden hur gör man sallad "höstig"?