Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: tindra 06 |Visa alla inlägg
  • tindra 06

Anatomi på ssk programmet

Någon som har något tips på hur man ska klara anatomin på ssk-programmet efter att ha kuggat 5 gånger?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-18 15:08
    Har dyslexi med och ingen möjlighet att läsa om kursen, då de har ändra kursupplägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-24 13:16
    Så nu har jag pratat med min nya skolan (har bytt universitet av olika anledningar) och det gick bra att göra anatomin hos de istället.

• Svar på tråden Anatomi på ssk programmet
  • tindra 06
    imaj skrev 2009-09-18 15:05:44 följande:
    Plugga, plugga, plugga... Läser du om kursen igen nu när du kuggat så pass många ggr? Tänkte i så fall kan det nog vara väldigt bra att anteckna allt lärarna antecknar. Sen så är det bra om man gör egna instuderingsfrågor med hjälp av uppnående målen, d.v.s. om ni nu inte har instuderingsfrågor. Detta var mina små tips... Lycka till!
    De har ändrat den kursen så jag har ingen mäljighet att läsa om själva kursen, tyvärr Blir att plugga med det jag ahr på egen hand. Det jag har svårt med är framförallt alla kroppsdelar vi ska kunna.
  • tindra 06
    Neko skrev 2009-09-18 15:10:32 följande:
    Du kan be läraren om att få göra en hemtenta kanske? Det fick jag på en cellbiologikurs jag fått icke godkänt på två gånger och som hade slutat att gå. Då får man hem några frågor att svara väldigt utförligt på, men man får använda boken/internet så det är lättare =)
    kasnke det går. fast då öär ju anatomibilderna ett problem. men jag ska kolla det.
  • tindra 06

funderade på att kolla om jag kan dela upp tentan på två deltentor, en med alla bilder och en med det andra. någon som vet om det går?

• tindra 06
    imaj skrev 2009-09-18 19:01:34 följande:
    Jo det kanske går... Var pluggar du?
    LTU, Luleå Tekniska Universitet
  • tindra 06
    imaj skrev 2009-09-18 21:26:11 följande:
    Okej. Vilken lärare?
    Lanto
  • tindra 06
    NoMercy skrev 2009-09-24 22:35:48 följande:
    Fråga A Andersson här på FL, hon har också dyslexi och läser på LTU och eftersom hon även läst till läkare kanske hon kan hjälpa dig?
    ja det kanske hon kan. fast det blir lite svårt att hjälpa mig över fl. går inte på ltu längre, även om det är en bra skola. går på HIO nu.
  • tindra 06
    NoMercy skrev 2009-09-26 02:06:09 följande:
    tindra 06 skrev 2009-09-25 12:56:56 följande: Det var snabba ryck....
    snabba ryck? på vilket sätt?
  • tindra 06
    NoMercy skrev 2009-09-26 09:39:53 följande:
    tindra 06 skrev 2009-09-26 03:44:57 följande: 18 sept pluggar du på LTU och 24 på nåt annat ställe. Och du kan ju inte haft spec stora planer på att byta tycker jag eftersom du ställer frågan som du gör...men vad vet jag...
    nej 18 september visste jag inte om jag kommit in på HIO. fick reda på det dagen efter och började där den 20 september.
  • tindra 06
    NoMercy skrev 2009-09-26 09:39:53 följande:
    tindra 06 skrev 2009-09-26 03:44:57 följande: 18 sept pluggar du på LTU och 24 på nåt annat ställe. Och du kan ju inte haft spec stora planer på att byta tycker jag eftersom du ställer frågan som du gör...men vad vet jag...
    planer på att byta har jag haft ända sedan jag sökte dit i februari iår men eftersom jag inte visste om jag kommit in ställde jag fråga här oavsett.
  • tindra 06
    erkiperki skrev 2009-09-26 13:56:06 följande:
    Får du läsa om hela anatomikursen på nya skolan? Allmänna pluggtips är iaf använd dig av modellerna! Det är så mycket lättare att lära sig om man får en bild på hur det ser ut i 3D och hur strukturerna ligger i förhållande till varandra. Ett annat är att köra stenhårt med gamla tentor och instuderingsfrågor. Anatomi flash cards är också bra, det finns svenska som i stort sett är streckgubbar med muskler ditritade, men de är jättebra för en mer snabb repetition och inlärning, det finns även engelska (då är namnen på engelska men de är oftast väldigt lika de latinska så det brukar funka) de är också lite mer detaljerade för mig var flashcards verkligen ett superbra hjälpmedel! Du kan ju också rita själv för t.ex. musklerna, det blir ju som ett extra inlärningsmoment och är också bra. Rita bilder i allmänhet tycker jag är bra, det hjälpte iaf mig att lära mig blodkärl och nerver... Och till sist, har du dyslext så ta kontakt med handikappsamordnaren (eller någon liknande titiel) på universitet så kommer de att hjälpa dig med att t.ex. fixa kursliteraturen som ljudböcker o.s.v... Och till slut, har du gjort tentan så kand u faktiskt en hel del redan! Glöm inte bort det och framför allt, slösa inte tid på att plugga på sånt som du redan kan.
    jo kommer att göra den på nya skolan men då kommer tentan vara i två deltentor pga av min dyslexi. så allt det har jag ordnat men jag måste ju ändå plugga, så alla tips är välkomna.
  • tindra 06
    erkiperki skrev 2009-09-26 14:07:34 följande:
    tindra 06 skrev 2009-09-26 14:06:06 följande: Okej, vad bra :) Var det något av tipsen som du tror kan funka och hur har du pluggat tidigare?
    har gjort så som du sa fast inte ritat nåt. men nu har fått tag i en anatomi-kortlek som sägs ska vara till stor hjälp
Svar på tråden Anatomi på ssk programmet