erkiperki skrev 2009-09-26 13:56:06 följande:
Får du läsa om hela anatomikursen på nya skolan? Allmänna pluggtips är iaf använd dig av modellerna! Det är så mycket lättare att lära sig om man får en bild på hur det ser ut i 3D och hur strukturerna ligger i förhållande till varandra. Ett annat är att köra stenhårt med gamla tentor och instuderingsfrågor. Anatomi flash cards är också bra, det finns svenska som i stort sett är streckgubbar med muskler ditritade, men de är jättebra för en mer snabb repetition och inlärning, det finns även engelska (då är namnen på engelska men de är oftast väldigt lika de latinska så det brukar funka) de är också lite mer detaljerade för mig var flashcards verkligen ett superbra hjälpmedel! Du kan ju också rita själv för t.ex. musklerna, det blir ju som ett extra inlärningsmoment och är också bra. Rita bilder i allmänhet tycker jag är bra, det hjälpte iaf mig att lära mig blodkärl och nerver... Och till sist, har du dyslext så ta kontakt med handikappsamordnaren (eller någon liknande titiel) på universitet så kommer de att hjälpa dig med att t.ex. fixa kursliteraturen som ljudböcker o.s.v... Och till slut, har du gjort tentan så kand u faktiskt en hel del redan! Glöm inte bort det och framför allt, slösa inte tid på att plugga på sånt som du redan kan.
jo kommer att göra den på nya skolan men då kommer tentan vara i två deltentor pga av min dyslexi. så allt det har jag ordnat

men jag måste ju ändå plugga, så alla tips är välkomna.