• Skrållan med 3

Inga maskar i komposten

I vår kompost trivs gråsuggorna som fiskar i vattnet, men jag skulle gärna vilja ha maskar i komposten. Hur lockar jag dit dem? Är det något fel på komposten när gråsuggorna trivs men inte maskarna?

• Svar på tråden Inga maskar i komposten
  • Åsa Lund

har ingen kompost själv men har hört att det vanligaste felet är att komposten är för blöt. Lägg i sågspån och/eller tidningspapper så kanske det blir bättre. Och skotta runt med gödselgrep så det luckras upp och inte är så kompakt.

Lycka till!

• Lönnsirap

Tycker också det låter som att komposten är för blöt.(eller för torr: gråsuggor är liksom naturens pansarvagnar... har du myror också är den för torr!) Gråsuggor trivs även i en välfungerande kompost. Så det behöver inte vara nått fel.

Ett smidigt sätt att bättra på strukturen på komposten är att helt enkelt ha en påse med torv eller plantjord bredvid komposten som ni kan tillsätta för att få en bättre miljö för maskarna. Jag är rätt lat och brukar "bosta" upp komposten 2-3 grr per år, med typ en halv säck. Första gången kan det kännas skitkonstigt att fylla på sånt "dyrt köpematerial" men det gör komposten väldigt lättskött.

Maskar är faktiskt ganska kräsna och ibland är komposten för varm för att de skall trivas. Detta behöver man inte åtgärda, för det är då mikroorganismerna som jobbar och när dom är klara, svalnar komposten och maskarna kommer och käkar upp dom. Om detta är problemet ska man absolut inte röra om, eftersom processen då avstannar...

Ett sätt att snabbt få lite mask är att först "bosta" komposten lite, och sen helt enkelt gå och be nån med en bra kompost om ett litet gäng maskar...

Har ni mycket gräs i komposten kan det också vara det som är problemet...

Hur som helst: Lycka till och hoppas att du fick nått tips som var nått att ha!

Svar på tråden Inga maskar i komposten