• Bite me

    Är Sverige ett patriakalt samhälle?

    Jag sitter här med min sociologi, Giddens just nu, o funderar kring patriarkat osv. Visst är väl Sverige ett patriakalt samhälle? Rent instinktivt känner jag att det är så, men vad exakt menar de som hävdar att "mannen är normen" normen för vadå undrar jag då?

    Jag vet av erfarenhet att det är många här på FL som kan o vet betydligt mer än jag om just det här, så snälla, upplys mig om i vilka fall "mannen är normen" eller hur Sverige kan ses som ett patriarkalt samhälle? Jag vill inte provocera denna gång, utan faktiskt se om jag kan ta till mig o lära mig något istället för att gå huvudstupa in i en dialog med inställningen att jag har rätt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-19 20:51
    Definitionen av patriarkat tar jag ifrån Sylvia Walby "?ett system av sociala strukturer och social praxis där män behärskar, förtrycker och utnyttjar kvinnor?

  • Svar på tråden Är Sverige ett patriakalt samhälle?
  • Bite me
    FlamingRed skrev 2009-09-19 20:32:34 följande:
    Det beror ju på vilken teori man läser, och vilka maktfaktorer man väljer att studera...
    Just nu var jag mest inne på hur människor generellt upplever det, o varför.
  • FlamingRed

    Bite me skrev 2009-09-19 20:33:48 följande:


    Just nu var jag mest inne på hur människor generellt upplever det, o varför.
    Olika grupperingar av människor upplever det markant olika... Och vad ett genomsnitt av något slag skulle vara... Är det intressant?
  • Mopsan

    Ja det tycker jag. varför? allting mäts emot mannen tycker jag är ett bra exempel.

  • Bite me
    FlamingRed skrev 2009-09-19 20:36:11 följande:
    Bite me skrev 2009-09-19 20:33:48 följande:
    Olika grupperingar av människor upplever det markant olika... Och vad ett genomsnitt av något slag skulle vara... Är det intressant?
    Ja, jag tycker att det är intressant.
  • Bite me
    Mopsan skrev 2009-09-19 20:37:29 följande:
    Ja det tycker jag. varför? allting mäts emot mannen tycker jag är ett bra exempel.
    Vad menar du med att "allting" mäts emot mannen?
  • FlamingRed

    Bite me skrev 2009-09-19 20:31:41 följande:


    Jag sitter här med min sociologi, Giddens just nu, o funderar kring patriarkat osv. Visst är väl Sverige ett patriakalt samhälle? Rent instinktivt känner jag att det är så, men vad exakt menar de som hävdar att "mannen är normen" normen för vadå undrar jag då? Jag vet av erfarenhet att det är många här på FL som kan o vet betydligt mer än jag om just det här, så snälla, upplys mig om i vilka fall "mannen är normen" eller hur Sverige kan ses som ett patriarkalt samhälle? Jag vill inte provocera denna gång, utan faktiskt se om jag kan ta till mig o lära mig något istället för att gå huvudstupa in i en dialog med inställningen att jag har rätt.
    Rent "instinktivt" upplever alla kvinnor att de är utsatta för orättvisor, eller yttre faktorer som begränsar deras handlingar och framgång.

    På samma sätt har män en "instinkt" att livet blir det man gör det till, och vill man något så ordnar man det.

    Är det patriarkatet?
  • Eisa

    Intressant fråga. Jag personligen känner inte att jag lever i nåt patriarkalt samhälle. Det finns småpojkar, unga män, äldre män och gubbjävlar, och jag känner mig inte underlägsen eller konkurrerande någon av dem.

    MEN! Som Mopsan skriver: Mycket mäts mot mannen. När kvinnor ska göra karriär ska de vara så manliga som möjligt. "Tänk manligt!" är ett slagord på högskolan. Tänk manligt så kommer du nånstans...

    Positiva egenskaper som drivkraft, framåtanda, intelligens, skärpa och styrka anses vara manliga, och kvinnor får "roffa åt" sig dessa egenskaper om de ämnar göra karriär, men det är mannen som äger dem på riktigt.

  • Bite me
    FlamingRed skrev 2009-09-19 20:40:44 följande:
    Bite me skrev 2009-09-19 20:31:41 följande:
    Rent "instinktivt" upplever alla kvinnor att de är utsatta för orättvisor, eller yttre faktorer som begränsar deras handlingar och framgång.På samma sätt har män en "instinkt" att livet blir det man gör det till, och vill man något så ordnar man det.Är det patriarkatet?
    Nej, jag tänker mer på patriarkatet som Sylvia Walby definierar det "?ett system av sociala strukturer och social praxis där män behärskar, förtrycker och utnyttjar kvinnor? .
Svar på tråden Är Sverige ett patriakalt samhälle?