• niea

äter du sertralin kolla hit jag behöver hjälp

hej
    jag har ätit sertralin i 1 vecka nu har inte märkt någon större skillnad merän att min mens inte har kommit har detta hänt dig?Har din mens uteblivit och blivit oregelbunden? hur tycker du dem fungerar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-20 12:28
    En fråga till morgon eller kväll? när tar ni sertralinen? berätta om gärna om ni har testat både och, vilket tycker ni är bäst?

• Svar på tråden äter du sertralin kolla hit jag behöver hjälp
  • niea

okej,jo dem säger det. nejnej inte en chans;) haha...men hur tycker du dem fungerar?

Anonym skrev 2009-09-20 12:17:12 följande:
    Äter Sertralin sedan många år och har inte haft några mensstörningar. Det tar ju ett tag innan du märker någon riktig effekt av dem, så än är det nog för tidigt att ge upp Ingen möjlighet att du är gravid då?
  • niea

okej börjar bli trött på dem sömnlösa nätterna...med så mycket tankar och känslor

Anonym skrev 2009-09-20 11:05:10 följande:
    Det tar ju säkert en månad innan du märker en förbättring. Att mensen är sen har säkert att göra med att du inte mår bra.
  • niea

okej 50 mg tar jag...okej börjar bli less på allt all ångest alla tankar känslor sömnlösa nätter. okej för det står på bikerkningar på fass att ute bliven mens och mens rubbningar kan förekomma och jag är en människa som alltid åker på biverkningarna.
    jag kan inte slappna av jag kan itne släppa allt runt om kring mig gör jag det får jag ännu mer ångest... klart jag ska uppdatera dig=) ska ringa min läkare se och berätta om min mens kan ju vara för att jag minskat så mkt i vikt så snabbt för ja mår så dåligt...

korin skrev 2009-09-20 10:54:30 följande:
    Hur stor styrka har du på dom? äter du dom för att minska ångesten? det kan ta upp till sex veckor innan du märker någon stor skillnad. Det ska inte ha någon inverkan på mensen, det kan vara så om du är orolig för nånting som har med samband att din mens uteblir, när jag började äta sertralin första veckorna var ångesten extrem och jag tänkte hela tiden på tabletterna.. Försök slappna av och låt det bara komma.. det kommer bli bättre! bara du fått rätt styrka men det märker du. till mig sa dom att det skulle ta 4-6 veckor innan det riktigt började kännas skillnad. Hoppas det blir bättre updatera gärna får ja höra hur det går :) Ps, läs inte för mycket på bipacksedeln och biverkningar, det gjorde jag o gör inte det.. det är HELT individuellt och ja tycker nästan inget stämde där..
  • korin

Jag tar en varje morgon 100 mg eller vad man säger. åt 50 i ett halvår sen kände jag att det räckte inte.. jag behövde mer så jag dubblade dosen efter kanske 2-3 veckor kände jag skillnad med inte mycket... Ångesten har släppt tack vare dom men man måste ha tålamod men har det gått upp mot 6veckor och du känner ingen skillnad så gå till läkarn/psykologen..
    det tar tid innan dom börjar verka! det är så..

• korin
    niea skrev 2009-09-20 12:27:30 följande:
    okej 50 mg tar jag...okej börjar bli less på allt all ångest alla tankar känslor sömnlösa nätter. okej för det står på bikerkningar på fass att ute bliven mens och mens rubbningar kan förekomma och jag är en människa som alltid åker på biverkningarna.jag kan inte slappna av jag kan itne släppa allt runt om kring mig gör jag det får jag ännu mer ångest... klart jag ska uppdatera dig=) ska ringa min läkare se och berätta om min mens kan ju vara för att jag minskat så mkt i vikt så snabbt för ja mår så dåligt...korin skrev 2009-09-20 10:54:30 följande:
    Ja, jusdt ja jag läste också att något med rubbningar kan stämma, men är du som mig och Alltid lär dig biverkningarna utantill så blir det psykiskt att man får alla. sån är jag, lite hypokondriker.. Utan sluta läsa och känn efter istället. känner du att det är jobbigt att vänta den här tiden kan dui få hjälp undertiden.. men det tar tid, man får hålla ut, tänk såhär, har jag klarat det all tid innan jag började äta klarar jag ångesten tills tabletten börjar verka också! 50 var alldeles för lite för mig sen.. det kan hända att man får öka men det gör inget, jag känner inget annorlunda för det..
    det är nog så, viktminskning, psykisk stress/oro,ångest.. gör att det blir tokigt! Så blev det för mig med..kram
  • Anonym (lever)

Jag tar 100 mg varje morgon, fungerar bra för mig. 50 mg räckte inte. Har aldrig märkt av blödningsrubbningar. Har alltid tagit lite tid (några veckor) när dosen förändras eller när medicinen var nyinsatt, innan jag märkte skillnad. För mig är medicinen nödvändig för att klara av vardagen . De som tycker att det är skit med tabletter kan ju vara glada om de har någon annan fungerande metod. Var och en måse få möjlighet att hitta de livräddande lösningar som fungerar bäst för dom tycker jag. Man ska respektera varandra och även sig själv, även det är viktigt för att få må bra. kram till alla som behöver!

• Anonym (sjukling)

har ätit det 3 veckor.
    första veckan var HEMSK.mådde så jävla dåligt.
    andra veckan mådde jag riktigt bra några timmar per dag!inte mått bra på 2år liksom.haft yrsel besvär hela dagarna liksom.
    nu vecka 3 mår jag dåligt igen

• Anonym
    Anonym skrev 2009-09-20 12:17:49 följande:
    Mycket vanligt i början av Sertralin-behandlingen. Läkarna brukar skriva ut något lugnande också att ta i början av behnadlingen. Du har inte fått det?
    Jo, men jag har inte vågat ta dem eftersom jag är rädd för att bli för påverkad.
    Anonym (sjukling) skrev 2009-09-20 15:03:34 följande:
    har ätit det 3 veckor. första veckan var HEMSK.mådde så jävla dåligt. andra veckan mådde jag riktigt bra några timmar per dag!inte mått bra på 2år liksom.haft yrsel besvär hela dagarna liksom. nu vecka 3 mår jag dåligt igen
    På vilket sätt mådde du dåligt?
    Jag hoppas att yrseln försvinner snart, kan inte köra bil som det är nu.
  • korin

Just ja.. hur är det om man skulle bli med barn och äter sertralin då?
    Jag har ätit i snart ett år kanske.. och min läkare sa inget speciellt hon bad mig kontakta henne så skulle vi ta det då men alltså.. är det inte farligt för fostret då om man äter dom? det är ju så tänk om mani nte får äta dom om man blir med barn, tror ni det kan minska risken för att bli gravid?

• Millli
    korin skrev 2009-09-20 18:18:20 följande:
    Just ja.. hur är det om man skulle bli med barn och äter sertralin då? Jag har ätit i snart ett år kanske.. och min läkare sa inget speciellt hon bad mig kontakta henne så skulle vi ta det då men alltså.. är det inte farligt för fostret då om man äter dom? det är ju så tänk om mani nte får äta dom om man blir med barn, tror ni det kan minska risken för att bli gravid?
    Jag har blivit gravid 2ggr med sertralin i kroppen så på mig gjorde det ingen skillnad.. MEN jag fick oregelbunden mens som bara den. Jag har också blivit rådd att inte äta dessa under grav av oberoende läkare så jag har slutat nu igen. Äter 150 i vanliga fall. Dock så är det alltid bra att tala om för läkaren om man planerar att bli gravid. Man får väga för och nackdelar med medicinen individuellt. Man ska inte heller må dåligt under en grav.

TS.. som alla skriver så ge det tid och sedan kanske dosen måste justeras. Jag började på 50, sen upp till 200(som var för mycket), sen ner till 150 som passade perfekt för min ångest! Lycka till
Svar på tråden äter du sertralin kolla hit jag behöver hjälp