• Grodan2009

Förstoppad 5,5 månaders bebis

Behöver tips på hur man hjälper min lilla tjej att få igång magen igen.
    I vanliga fall bajsar hon 7-8 gånger om dagen och nu nästan ingenting på två dagar.
    Hon är glad och sitt vanliga jag men försöker bajsa hela tiden.
    Jag har provat katrinplommon och mycket vatten. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och ett grötmål på kvällen och har gjort så i två veckor. Kan det bero på det kanske? Maten är en upptrappning från smakisar och allt har gått bra innan. Funderar på om jag enbart ska amma tills magen blir bättre, men samtidigt känns det dumt att bryta en rutin som funkar så bra. Vad tror ni?

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Förstoppad 5,5 månaders bebis
  • The Black Lady

Ring BVC om råd eftersom hon är så liten, det finns flera laxermedel som ett barn kan ta uta problem, men det ska vara på en läkares eller sköterskas anvisning.

Du kan även Googla på förstoppning hos barn så får du upp en massa bra info!

• Vickan I

Blev samma sak för vår son när han började äta mat.

Laktulos finns receptfritt på apoteket, men prata med bvc innan du börjar ge det ändå. Är som en sötad sirap i konsistensen som man har i ex gröten på morgonen och så gör det så att bajset blir mjukare så det kommer ut. Ingen laxerande effekt på detta, så stör inte barnets egna tarmfunktion som laxermedel gör, utan ofarligt ta detta. Vår son är mkt bättre när han tar detta 1 ggr/dagen.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • bumbi 84

pröva med att ta tempen. vicka lite på den. försiktigt.
    Brukar fungera för att få ut det.

det är säkert maten det tar ett tag innan den vänjer sig vid vanlig mat.

• Grodan2009

Tack för svaren!
    Laktulos låter ju väldigt bra. Väntar på att vår BVC sköterska ska ringa tillbaka.

Nu ringde hon! Hon avrådde från Laktulos så länge lillan är glad och har matlust. Tyckte jag skulle fortsätta som jag gör med maten plus extra olja och katrinplommon. Testar ett tag till men får hon ont då blir det laktulos. BVC-sköterskan jämförde laktulos med ett laxermedel och tyckte att vi skulle låta hennes mage arbeta själv.
    Håll tummen för att det släpper.

• Vickan I
    Grodan2009 skrev 2009-09-21 08:47:58 följande:
    Tack för svaren!Laktulos låter ju väldigt bra. Väntar på att vår BVC sköterska ska ringa tillbaka. Nu ringde hon! Hon avrådde från Laktulos så länge lillan är glad och har matlust. Tyckte jag skulle fortsätta som jag gör med maten plus extra olja och katrinplommon. Testar ett tag till men får hon ont då blir det laktulos. BVC-sköterskan jämförde laktulos med ett laxermedel och tyckte att vi skulle låta hennes mage arbeta själv. Håll tummen för att det släpper.
    Intressant då läkaren på bvc sa att vi skulle ta detta och att det INTE var laxerande eller störde den egna tarmen. Jag kan dock hålla med om att man kan vänta lite med att ge det. Men läkaren sa till oss att det var bra ge detta och inte vänta för länge då det annars kan bli en ond cirkel som gör att barnet tillslut inte vill bajsa för det gör ont och sedan inte heller vill äta.

Men vi hade provat katrinplommon, päronpure, olja och sådant innan, men det räckte inte.
  • The Black Lady
    Grodan2009 skrev 2009-09-21 08:47:58 följande:
    Tack för svaren!Laktulos låter ju väldigt bra. Väntar på att vår BVC sköterska ska ringa tillbaka. Nu ringde hon! Hon avrådde från Laktulos så länge lillan är glad och har matlust. Tyckte jag skulle fortsätta som jag gör med maten plus extra olja och katrinplommon. Testar ett tag till men får hon ont då blir det laktulos. BVC-sköterskan jämförde laktulos med ett laxermedel och tyckte att vi skulle låta hennes mage arbeta själv. Håll tummen för att det släpper.
    BVC pratar gojja ibland..... enligt barnläkare på barnkliniken så är laktulos helt ofarigt och ej laxerande...!
  • Vickan I
    The Black Lady skrev 2009-09-21 11:21:17 följande:
    BVC pratar gojja ibland..... enligt barnläkare på barnkliniken så är laktulos helt ofarigt och ej laxerande...!
    Nä precis, både läkare på bvc och på Astrid Lindgrens sa samma sak till oss!
  • lottaloppan

Att minska lite på portionerna några dagar och amma mer tror jag är bra för dem om de får svårt att bajsa!

Vår 5-månaders blev hård i magen, hon bajsade inte på tre dagar och det kom inte ut förrän jag "hjälpte" henne på skötbordet (tryckte upp benen mot magen när hon kryste)... och det var precis när jag började ge henne större portioner än bara smakisar. Jag gav henne små smakisar igen några dagar och trappade sedan upp igen. Nu, några veckor senare äter hon nästan ett helt grötmål på kvällen och det går bra.

• Grodan2009

Inget bajs än :( Massa pruttar :)

Hur mycket Laktulos gav ni? ?
    Hon är som sagt 5,5 månader och väger cirka 8 kg. Köpte laktulos idag ändå. Ska ringa BVC i morgon igen eller sjukvårdsupplysningen om det blir akut.

Ska testa att dra hennes ben upp mot magen när hon tar i och dra ner på maten litegranna. Mindre gröt och mer katrinplommon.

Så jobbigt när de små mår dåligt, känns som hjärtat ska gå i tusen bitar.

• bumbi 84
    Grodan2009 skrev 2009-09-21 16:29:28 följande:
    Inget bajs än :( Massa pruttar :) Hur mycket Laktulos gav ni? ?Hon är som sagt 5,5 månader och väger cirka 8 kg. Köpte laktulos idag ändå. Ska ringa BVC i morgon igen eller sjukvårdsupplysningen om det blir akut.Ska testa att dra hennes ben upp mot magen när hon tar i och dra ner på maten litegranna. Mindre gröt och mer katrinplommon.Så jobbigt när de små mår dåligt, känns som hjärtat ska gå i tusen bitar.
    har du testat tempen?? funkar alltid här fick det som tips efter op av läkaren. bara vicka lite. mot kanten
  • Grodan2009

Testat med tempen ... 2 ggr..men icke. Masserat magen oxå..resulterade i en fisparad.
    Nu sover hon gott (peppar, peppar ta i trä) i alla fall :)

Ingen som har ett humm om hur mycket laktulos man ger? Ska såklart ringa BVC i morgon och fråga men kan vara bra att få en aning inför natten.

Svar på tråden Förstoppad 5,5 månaders bebis