• Humblebee

    Tingsrätten i Stockholm?

    Nu har vi fått lillans personnummer och ska till Tingsrätten i morgon. Är det någon som har koll på vilka dokument som Tingsrätten i Stockholm vill ha till ansökan?

  • Svar på tråden Tingsrätten i Stockholm?
  • Hej och Hopp

    Toppen med en sådan tråd
    Vi har inte fått lillans personnummer än och ska ju inte heller till Stockholms tingsrätt men satt just och tänkte på att jag inte riktigt har koll på vad som behövs när det är dags att ansöka i tingsrätten!

  • Humblebee

    Idag var vi till tingsrätten (och det var ju inte alls Stockholms vi skulle till ) och i samband med att vi lämnade in papprena fick vi också tala med en jurist som gick igenom allt, så nu kan jag själv svara på min fråga för andra som är intresserade.

    De ville förutom själva ansökan ha:
    *Hemortsbevis samt personbevis för oss och lillan
    *Alla papper som vi hade fått i landet
    *Intyget från organisationen som vi fick när vi kom hem

  • en glad
    Humblebee skrev 2009-09-23 20:50:27 följande:
    Idag var vi till tingsrätten (och det var ju inte alls Stockholms vi skulle till ) och i samband med att vi lämnade in papprena fick vi också tala med en jurist som gick igenom allt, så nu kan jag själv svara på min fråga för andra som är intresserade. De ville förutom själva ansökan ha:*Hemortsbevis samt personbevis för oss och lillan*Alla papper som vi hade fått i landet *Intyget från organisationen som vi fick när vi kom hem
    - och ansökningavgiften, väl?
  • Hej och Hopp

    Ok, bra.. Och vart får man tag på hemortsbevis och personbevis då? Skatteverket?
    Kan man beställa eller måste man masa sig dit (jag tar chansen och är lat och frågar i stället för att leta reda på uppgifterna själv )

  • Humblebee

    Ja, ansökningsavgiften var 375 kr.

    Hemortsbevis och personbevis får du från Skatteverket. Går att beställa från deras webbsida eller ringa, men det tar ca en vecka att få dem med posten. Vi gick dit och fick allt på en gång och sedan direkt till Tingsrätten.

Svar på tråden Tingsrätten i Stockholm?