• FemaleX

Niqab - i vilka yrken kan man ha det?

Jag undrar om det finns några som praktiserar islam här och som kan svara mig på några frågor om niqab.
    Alia Khalifa menar ju på att man kan arbeta m niqab på sig men det är ju något svårt enligt i mitt tycke att arbeta som då man måste komunicera m kroppspråket o mimiken mot barn.
    Kan tänka mig att i kundtjänst arbete så kan man ju sitta m niqab på sig för man ser ju inte kunden men i praktiken så funkar ju inte niqab i svenkt arbetsliv eller har jag fel?
    För mig så får hon ha på sig vad hon vill på fritiden men jag ser inte riktigt hur hon ska kunna arbeta på dagis med den klädseln.....
    Jag ställer frågorna av ren nyfickenhet och är intresserad av att veta hur man tänker när man bär denna plagg. I hemmet ja så går det ju men i arbetsliv så är det ett hinder tror jag....

• Svar på tråden Niqab - i vilka yrken kan man ha det?
  • JTA
    REXX skrev 2009-09-28 15:07:03 följande:
    Hur rimmar det med att killar och tjejer ska vara lika på dagis om fröken måste gömma sig för killarna? Jag tror att de flesta blir livrädda av att möta en spökplump i hallen på morgonen.
    Fy dig - nu var du respektlös ... mot spökplumpen.
  • JTA
    Jmia skrev 2009-09-28 14:50:34 följande:
    Spännande diskussion.. eller not. Det är många som inte vill lämna sina barn till en heltäckt människa på dagis, muslim eller ej. Jag tror inte alls det handlar om vad denna täckta kvinna/person skulle göra mot barnen utan vad den heltäckta klädseln signalerar och vad den innebär rent praktiskt för alla inblandade. Men det är klart att man ska få utbilda sig här i Sverige till vad nu än vill, däremot kan man tyvärr inte kräva särbehandling av denna grad i arbetslivet.. kan man ju tycka.
    Håller med dig. Såvitt jag minns av hur det funkar (funkade) på lärarhögskolan så kunde man vara riktigt olämplig som lärare och det fick man veta av skolans lärare - man blev helt enkelt rådd att göra någonting annat - men man fick slutföra utbildningen.

Detsamma kan väl sägas om niqabbärande lärarkandidater - de får gå utbildningen men de kommer att avrådas och de kommer inte att få något jobb i en allmän skola. Att förbjuda deras klädsel låter missriktat.

Men å andra sidan kan man ju förbjuda andra elever som är uppenbart olämpliga. För de jag tänker på (i första stycket) blev det ju först efter ganska lång tid av utbildningen klart att de var olämpliga. Kommer man första dagen i niqab är det ju inget snack om saken.
  • Jmia
    JTA skrev 2009-09-28 15:32:34 följande:
    Håller med dig. Såvitt jag minns av hur det funkar (funkade) på lärarhögskolan så kunde man vara riktigt olämplig som lärare och det fick man veta av skolans lärare - man blev helt enkelt rådd att göra någonting annat - men man fick slutföra utbildningen. Detsamma kan väl sägas om niqabbärande lärarkandidater - de får gå utbildningen men de kommer att avrådas och de kommer inte att få något jobb i en allmän skola. Att förbjuda deras klädsel låter missriktat. Men å andra sidan kan man ju förbjuda andra elever som är uppenbart olämpliga. För de jag tänker på (i första stycket) blev det ju först efter ganska lång tid av utbildningen klart att de var olämpliga. Kommer man första dagen i niqab är det ju inget snack om saken.
    Mmm... du tänker kanske lite på det här med lämpligheten som det tas ganska mycket hänsyn till i vissa yrken, med rätta. Jag tänker på t ex läkaryrken. Det är inte bara betygen som ska spela in utan det är helthetsbilden.

Jag tycker som sagt denna tjej kunde gått utbildningen på distans och gjort sin praktik på muslimska dagis för att kunna arbeta utomlands som jag förstått att hennes mål är.

Det är verkligen inte för mycket begärt att en pappa ska kunna se ansiktet på den person som tar hand om hans barn under dagarna och att slippa annonsera sin ankomst till dagis. Jag tycker det låter väldigt diskriminerande och fult. Dessutom tror jag verkligen inte att en niquabbärande kvinna skulle ha nån vidare chans till anställning i de flesta förskolor med allt fokus som är på genus nu för tiden.
  • Ari Gold

Jag tror inte problemet uppstår då de flesta så religiöst fanatiska ej vill att kvinnan ska jobba. MEN de som hävdar att det är en "fördom" att se det som olämpligt att dölja ansiktet i de flesta yrken tror jag inte har insett de verkliga konsekvenserna av att jobba ihop med människor som saknar synlig mimik. Jag skulle inte tycka att det var OK om mina barns förskollärare eler lärare endast visade ögonen. Jag jobbar själv med olika yrken där man möter människor som saknar ansiktsmimik pga autism eller förvärvad hjärnskada. Jag kan säga att det är ett OERHÖRT stort hinder i kommunikationen även för oss som är vana. Tror faktiskt inte heller taqnken är att man ska arbetq i en niqab eler burka. Det är ett plagg avsett att skyla sig de stunder man är ute, inte gå och svettas i hela dagen.

• REXX

Den här tjejen som gick ut och beklagade sig i media har ju inte förstått någon ting om hur det svenska samhället fungerar. Om en sak inte fungerar för mig så får jag väl ändra på mitt sätt att vara. Det är ingen i detta avlånga land som kan kräva ett jobb och på fullt allvar tycka att alla andra runt omkring ska tycka som jag och gör de inte det så anmäler jag dom. Ingen kommer att anställa henne eftersom de vet att föräldrarna till barnen inte kommer att acceptera hennes utklädnad. Vad är då bäst att sitta hemma arbetslös bakom ett skynke eller ta av sig det och få ett arbete och vänner?

• Trinis
    Jmia skrev 2009-09-28 14:50:34 följande:
    Spännande diskussion.. eller not. Det är många som inte vill lämna sina barn till en heltäckt människa på dagis, muslim eller ej. Jag tror inte alls det handlar om vad denna täckta kvinna/person skulle göra mot barnen utan vad den heltäckta klädseln signalerar och vad den innebär rent praktiskt för alla inblandade. Men det är klart att man ska få utbilda sig här i Sverige till vad nu än vill, däremot kan man tyvärr inte kräva särbehandling av denna grad i arbetslivet.. kan man ju tycka.
    så sant som det är sagt
    Jag håller fullständigt med dig!

Tror dock som många säger att det inte kommer att bli aktuellt vare sig för denna kvinnan eller andra, tror som sagt inte de kommer att få jobb på förskola med en sådann klädsel, men det är en interessant diskussion iallafall.
  • Gustaf Kroon

Frågan i trådrubriken är lätt att besvara om den gäller förhållandena i Sverige.

Telefonförsäljning bör fungera och jag antar att vaktmästare på en moské kan gå bra.

Den som vägrar att visa sitt ansikte har, som jag ser det, valt att stå utanför den normala arbetsmarknaden där alla anvisade arbeten måste accepteras på marknadens villkor. Den som ställer sig utanför ramarna, kan inte kräva att få utnyttja de delar av systemet som passar de egna religiösa preferenserna. Arbetssökande får gå klädda hur de vill om de bara accepterar att inte erhålla bidrag ur det allmänna trygghetssystemet när de vägrar att anpassa sig till den svenska arbetsmarknadens villkor.

gustafkroonsdagbok.blogspot.com

• Flygande Mattan

Gustaf Kroon skrev 2009-09-29 14:02:37 följande:

Frågan i trådrubriken är lätt att besvara om den gäller förhållandena i Sverige.Telefonförsäljning bör fungera och jag antar att vaktmästare på en moské kan gå bra.Den som vägrar att visa sitt ansikte har, som jag ser det, valt att stå utanför den normala arbetsmarknaden där alla anvisade arbeten måste accepteras på marknadens villkor. Den som ställer sig utanför ramarna, kan inte kräva att få utnyttja de delar av systemet som passar de egna religiösa preferenserna. Arbetssökande får gå klädda hur de vill om de bara accepterar att inte erhålla bidrag ur det allmänna trygghetssystemet när de vägrar att anpassa sig till den svenska arbetsmarknadens villkor.gustafkroonsdagbok.blogspot.com
    Vem eller vilka är det som dikterar den svenska arbetsmarkandens villkor?Vem eller vilka är det som bestämmer vad som är tillåten och icke tillåten klädsel?

Ni förstår inte vår kultur, men om ni fortfarande vill kalla er för demokratiska så är det kanske dags att ni öppnar ögonen och lär er. Vi finns mitt ibland er och vi gör vad vi kan för att assimilera oss utan att göra avkall på våra egna humana värderingar.
  • The straight way

Flygande Mattan

"Ni förstår inte vår kultur"

Vilken kultur menar du här?

• Trinis

Gustaf Kroon skrev 2009-09-29 14:02:37 följande:

Frågan i trådrubriken är lätt att besvara om den gäller förhållandena i Sverige.Telefonförsäljning bör fungera och jag antar att vaktmästare på en moské kan gå bra.Den som vägrar att visa sitt ansikte har, som jag ser det, valt att stå utanför den normala arbetsmarknaden där alla anvisade arbeten måste accepteras på marknadens villkor. Den som ställer sig utanför ramarna, kan inte kräva att få utnyttja de delar av systemet som passar de egna religiösa preferenserna. Arbetssökande får gå klädda hur de vill om de bara accepterar att inte erhålla bidrag ur det allmänna trygghetssystemet när de vägrar att anpassa sig till den svenska arbetsmarknadens villkor.gustafkroonsdagbok.blogspot.com
    En undran, är det så att om man inte får jobb på grund av som i detta fallet klädsel och vägrar anpassa sig, blir man då nekad bidrag?
Svar på tråden Niqab - i vilka yrken kan man ha det?