• myrstacken

Vad har ni för tips på flexibla yrken?

Jag vill gärna ha ett flexibelt yrke nu när jag är mamma. Att vara anställd på ett 9-5 jobb skulel stressa mig och vara på tok för långa dagar.
    Är man anställd och får fast månadslön så utnyttjar ju företag en och man får deadlines och har möten och kanske det krockar med VABBANDE osv..

Ja, det skulle bli för mycket.

Vad har ni för tips på flexibla yrken?

• Svar på tråden Vad har ni för tips på flexibla yrken?
  • VärldensbästaH

Jag vet inte vart du fått det från att man blir utnyttjad om man har månadslön? jag ser ingen koppling mellan det, du måste haft otur med dina arbetsgivare.

Men iallafall, om det är flexibelt beror ju mer på arbetsplatsens regler kring flextid osv. Vad har man för policy för småbarnsföräldrar,där jag jobbar ser man väldigt positivt till att anpassa sina arbetstider efter familjen.
    Jag har ett kontorsjobb med möten osv men vi anpassar oss efter varandra på avdelningen, sen har min son sin pappa också så vabbandet ligger inte bara på mig.

• Catti41

Min erfarenhet är också att när man har "jobbat upp sig" så kommer det där du beskriver mer eller mindre automatiskt beroende på vad man jobbar med, förstås.

Både jag och sambon har fasta jobb med fast månadslön sedan flera år tillbaka, men också: flexibla tider, möjlighet att jobba hemifrån, möjlighet till telefon/videokonferens om man "måste" vara med på ett möte då man vabbar (det är ju väldigt sällan man är så viktig så man "måste" vara med på ett möte annars går hela firman i konkurs, typ). Jag har dessutom möjlighet att ta med sonen till jobbet om det skulle behövas. Inte när han är sjuk såklart, men då förskolan är stängd.

Dessutom hög lön så vi kan, om vi vill, köpa tjänster som gör att vi får mer fritid (städ och sånt).

Andra exempel på "flexibla" jobb kanske skulle vara att jobba helger, dvs när ditt barns pappa är hemma. Anmäla sig som timvikarie på olika servicehus/gruppboenden men poängtera att man bara kan jobba helg, t ex.

• Alle

Jag har fast jobb och månadslön sen flera år tillbaka, känner mig inte utnyttjad på det sätt du skriver, har mycket frihet under ansvar, stor flexibiletet, mycket möte men få där mitt deltagande absolut krävs, möjlighet att jobba hemifrån och får ta med barnen till jobbet om jag behvöer.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Och jag har tre barn, varav två under fyra år.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Kjell2
    myrstacken skrev 2009-09-22 17:30:29 följande:
    Jag vill gärna ha ett flexibelt yrke nu när jag är mamma. Att vara anställd på ett 9-5 jobb skulel stressa mig och vara på tok för långa dagar.Är man anställd och får fast månadslön så utnyttjar ju företag en och man får deadlines och har möten och kanske det krockar med VABBANDE osv..Ja, det skulle bli för mycket. Vad har ni för tips på flexibla yrken?
    Egenföretagare, t ex hantverkare. Då styr du dina tider helt själv och konskvensen av VAB mm
    Författare
    Översättare, har iofs deadlines
    Frilansjournalist
Svar på tråden Vad har ni för tips på flexibla yrken?