Primer
En primer är en grund för annat smink kan man säga. Den gör att sminket fäster bättre, och att det ser snyggare ut. Primers finns för både ansikte, ögon och läppar (finns säkert fler, men det är dem jag har koll på), och de flesta märken har idag någon form av primer i sitt utbud.
När det gäller primer för ansiktet, som alltså jämnar till hyn och får foundation att sitta bättre, så är Smashbox populär (tror det var en av de första på marknaden), men det finns som sagt massor av olika i olika prisklasser. (eleven.se/smashbox-photo-finish-foundation-primer-1722.html).
För ögonen (som alltså får ögonskuggan att sitta bättre) är den absolut mest omtalade Urban Decays variant (www.blush.se/urban-decay-eyeshadow-primer-potion.html). Har provat den själv och den är grymt bra, men förpackningen är riktigt usel tyvärr, är massor kvar i botten när man inte får upp mer och klipper man upp den torkar produkten. En prisvärd och bra variant tycker jag är Lumenes (hittar verkligen ingen länk på den, åhléns och kicks har usla hemsidor men den finns att köpa där i alla fall
).

Läpp-primer har jag ingen koll på, mer än att det finns. Hoppas jag redde ut det hela litegrann!