Inlägg från: emselott |Visa alla inlägg
  • emselott

Syskon till bonus barn?

Åh, vad jag har behövt en tråd som denna! Jag är gravid och har två bonusbarn. Det har gått ganska fort för min sambo och mig (graviditeten kom lite tidigare än vad som kanske varit planerat..) och nu B Ä V A R jag för hur det ska gå när vi berättar. Bonusarnas reaktioner när vi berättar är jag inte så orolig för egentligen, inte till att börja med i alla fall. Men jag är skiträdd för deras mamma! Hon gör redan nu allt hon kan för att förstöra för oss (mig) och jag är rädd att hon kommer att använda även det här för att ställa till med världskrig och försöka vända bonusarna emot mig. Hon har precis satt igång ett krig där hon vill få alla inblandade att tycka att jag inte tillhör någon familj utan att det är hon, han och barnen som är en "riktig familj" trots att de är skilda och hela faderullan. Barnen är alltså redan rätt ställda och kommer med en massa frågor när det gäller familjebilden, som vi och deras mamma uppenbarligen svarar olika saker på. Jag oroar mig för att hon ska påstå att de inte kommer att vara lika viktiga längre när den lilla kommit eller att deras pappa kommer att älska dem mindre eller att det inte är deras Riktiga syskon osv osv. För även om vi säger det motsatta gång på gång så tvingas de till slut välja att tro på antingen mamma eller pappa och det valet önskar jag att de slapp göra! Det känns hemskt. Hur tacklar man det? Hur gjorde ni?? Hjälp!

• emselott

Jag har själv två bröder ('halv', på mammas sida) som jag alltid stått väldigt nära. De har i sin tur halvsyskon på sin pappas sida och dem har jag och min helsyster passat när vi var yngre. Hela "klanen", som vi kallar det, kan umgås och ha det trevligt tillsammans. Så för mig är den här situationen med krigföring mellan exen väldigt främmande. Vad härligt att höra att det fungerat så bra hos er! Jag hoppas vi har samma "tur" och lyckas få med alla på båten lika bra som ni lyckats med!

Svar på tråden Syskon till bonus barn?