Inlägg från: Inkalinka |Visa alla inlägg
  • Inkalinka

    Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 3

    Ännu ett besök hos BM idag. Alla värden precis som innan. Ny tid på mån, då får jag även tid för igångsättning. Detta blir den 29:e om inget händer innan dess.
    Just nu är jag koncentrerad på att gå ut och äta julbord imon. Ska bli så himla gott....

    Ikkapikka: Låter kanon, men jobbigt....{#lang_emotions_smile} Vilar massor nu på dagarna.

  • Inkalinka

    MrsNash: Tack!! Blir nog några frågor nästa vecka isf....

  • Inkalinka

    Lycka 05: Tack!

    Inget här heller. Ska på koll igen idag och då få tid till igångsättning. Blir på Sön 29:e kl 07.30. Frågade förra veckan och det är standard tiden.
    Har även en kompis som har fått tid nu på tors, så vi går båda och bara väntar. Men ändå skönt att ha ett nytt datum att titta mot.

    Var och åt julbord i helgen, så gott!!!

  • Inkalinka

    Har nu fått tiden till igångsättning. Söndag kl. 08.30 blir det som senast. Var två till som var inbokade för samma sak, samma dag. BM ringde förlossningen och frågade om de ville ha en till eller om jag skulle få komma på lör. Men de höll benhårt på 15 dagar, och sen ville de inte ge mig tid till mån pga av mitt höga blodtryck.
    Så det blir kanske att vi är 3 st sammtidigt som ska få....{#lang_emotions_laughing}
    Lite retfullt vore det om det satte igång av sig självt på sön morgon....
    Fick även sista tiden till BM, nu på fre.....känns lite konstigt. Har nu varit där två gånger i veckan hur länge som helst!!!!

    Så nu lite funderingar.....Ni som har blivit igångsatta...Hur och med vad?? Hur lång tid tog det från igångsättning till barnet var ute??

  • Inkalinka

    MrsNash och Lycka05: Tack för era berättelser. Skönt att få veta lite mer. Det gick ändå rätt fort från start till mål såattsäga. Har varit inställd på att ligga i flera dagar, men inser att detta inte behöver hända....{#lang_emotions_smile}

    Prövade bröstvårtetricket och färdknäppen igår, till sambons förtjusning, men inget hände....{#lang_emotions_wink}{#lang_emotions_undecided}

    Pinkmoe: Härligt att läsa om dina "problem". Får en att börja tänka på hur man själv kommer att göra....{#lang_emotions_laughing}

  • Inkalinka

    Kan verkligen rekomendera Rennie...körde med samarin i början, men tröttnade på att alltid få gå upp för att fixa den. Speciellt som jag har värst halsbränna på nätterna.

    Här händer inte mycket...med magen menar jag. Har lite sammandragningar och förvärkar, men inget mer. Går alltid över när jag vilar.
    Har bokat in bowling på lör....dels för att det är kul och dels för att tänka på något annat. Fast själva bowlandet lämnar jag åt de andra. Själv tänkte jag titta på och kommentera alla "fel" kast. {#lang_emotions_wink}

    Annars känner jag mig rätt lugn. Har nu fått upp alla adventsljusstakar, en julgardin och julduk. Känns tidigt, men ville inte chansa och vänta till helgen.

  • Inkalinka

    Sitter här och kan inte sova....{#lang_emotions_undecided}
    Känner mig relativt lugn, men tankarna flyger....

  • Inkalinka

    MiieRo, Julisen och JaAz1980: Grattis!!!

    Själv sitter jag och äter frukost. Åker in om ca 15 min....

  • Inkalinka

    Hej alla!!!
    Har nu landat här hemma med vår lille klimp, Max.
    Började igångsättningen i sön 29/11 kl. 10.00. Fick gel som skulle mjuka upp tappen. 6 timmar senare hade inget hänt, men hade väldigt mycket sammandragningar, så de bestämde sig för att vänta med nästa omgång gel. Tappen var fortfarande omogen och jag var inget öppen.
    Ca 3 timmar senare hade jag öppnat mig ca 1 cm och tappen hade mjuknat lite....
    Fick nästa omgång gel och hoppet började pira i kroppen. 
    Efter en dos morfin och lugnande tablett kunde jag sova som en prinsessa hela natten. Hade inte sovit så bra på flera veckor.....{#lang_emotions_laughing}

    Nästa morgon var bebben svårväckt...inte undra på med morfin i kroppen.....
    Fick nu min 3:e dos med gel. Fortfarande bara öppen 1 cm. Kunde äta frukost och var ute en promenad och fikade på fm, men sen var det stopp på ätandet. Nu satte pinvärkarna in!!!!
    Hela resten av dagen vankade jag fram och tillbaka i korridoren, låg på sängen och försökte sitta i soffan, allt medan värkarna kom och gick. Testade TENSapparaten och den hjälpte ett tag, men sen fick jag panik av den. Min räddning var varma vetekuddar och sambon som masserade min rygg. Kom på att om jag lyfte magen uppåt och höll kudden under hjälpte det en hel del....
    Såg nog rätt roligt ut! {#lang_emotions_tongue_out}
    Vid 15.00 var det dags för ny undersökning och nu hade jag öppnat mig hela 2 cm!!! {#lang_emotions_undecided}
    Hoppet kom och gick under resten av dagen. Ville bara ha ut bebben!!!
    På kvällen var jag jättetrött och ville bara ha något att sova på. BM började nu prata om kejsarsnitt. Hade det inte hänt något mer under natten skulle det troligtvis bli så....
    När nattpersonalen kom, blev det en ny undersökning. Fortfarande "bara" öppen 2 cm. Skillnaden nu var att kanterna runt öppningen var väldigt mjuka och huvudet låg centralt i öppningen.
    Nu kan man säga att min förlossning började. Läkaren tog hål på fostervattnet och satte in värkstimmulerande dropp. 7 timmar senare kom han ut!

    Max, 4355g och 53 cm lång. 1/12 kl 03.52
    Vågar gissa att det var första decemberbarnet i tråden.....Jag som helt trodde på nov. {#lang_emotions_wink}

    Det jobbigaste var väntan innan, men kan bara säga att personalen var helt underbara!!!

    Grattis till er andra som har fått under tiden!!!!

    Lycka till ni som inte har fått!!!

  • Inkalinka

    En fråga till er som har barn sen innan och även ni som har fått....
    När började ni med napp om ni nu gjort det???
    Max har sugit som bara den idag och somnar vid bröstet. När jag sen lägger ner honom blir han genast orolig och vill suga mer. Verkar inte hungrig utan suger bara lite grann och somnar direkt.
    Mina bröst är väldigt ömma + att jag inte kunnat lägga mig och koppla av för han vill bara ha bröstet.
    Testade napp och han sov i nästan 3 timmar. Problemet är att jag känner mig som värsta, sämsta mamman som inte orkar amma. + att tårarna rinner hela tiden.....värsta hormonomgången som rusar runt i mig.

  • Inkalinka
    MrsNash skrev 2009-12-04 20:33:13 följande:
    Inkalinka - 3-4 dar efter förlossningen är det måååååånga som hamnar där du är. Det kommer att släppa snart. Så känn dig inte ensam, hemsk eller hormonstinn, det är helt normalt. Och vill du ge ditt barn napp och det funkar bäst för er, så gör det!!! Ingen fara alls, vissa använder napp från sekund ett, vissa skippar för all framtid, man ska göra precis det som känns bäst för en själv. kram på dig!
    Tack!
  • Inkalinka
    JaAz1980 skrev 2009-12-05 19:22:22 följande:
    5/11 Lycka05, Luleå, 2:a barnet (BF 23/11)26/11 JaAz1980, Santa Clara Fd. Trellebor, 1:a barnet (BF 30/11)
    Filliduttan skrev 2009-12-05 19:20:07 följande:
    Vi kan väl börja göra en lista över alla barnen som är födda och sen får vi fylla på eftersom? Vi kan ju lägga det i trådstarten sen när vi öppnar ny tråd.5/11 Lycka05, Luleå, 2:a barnet (bf 23/11)24/11 Filliduttan, Karlskrona, 2:a barnet (bf 1/12)
    5/11 Lycka05, Luleå, 2:a barnet (BF 23/11)
    24/11 Filliduttan, Karlskrona, 2:a barnet (bf 1/12)
    26/11 JaAz1980, Santa Clara Fd. Trellebor, 1:a barnet (BF 30/11)
    1/12 inkalinka, Nässjö, 1:a barnet, (BF 14/11)
  • Inkalinka

    5/11 Lycka05, Luleå, 2:a barnet (BF 23/11)
    17/11 Pinkmoe, Skövde, 1:a barnet, Astrid, 2985 g, 49 cm (bf 24/11)
    13/11 Ikkapikka, Södertälje, 1:a barnet, Cornelia, 3970 gr, 51 cm (BF 25/11)
    24/11 Filliduttan, Karlskrona, 2:a barnet (bf 1/12)
    26/11MiieRO,Täby,4:de barnet, Alice 3755g och 52cm (BF 24/11 enlUl 25/11 enlsm) 
    26/11 JaAz1980, Santa Clara Fd. Trellebor, 1:a barnet (BF 30/11)
    28/11 MFAI, Tidaholm, 3:e barnet 3880 gr, 53 cm (BF 27/11)
    1/12 inkalinka, Nässjö, 1:a barnet, Max, 4355g, 53cm (BF 14/11)

    Avundas er era "problem". Kanske inte den delen när ni nästan kväver barnet med mjölken, utan att ni har så mycket mjölk. Här kämpar jag med att få det att räcka till. Har börjat lite grann med ersättning för att han ska bli riktigt mätt ibland.
    Hade gått ner ca 500g från födsel till hembesöket när han var 4 dagar. {#lang_emotions_undecided}

  • Inkalinka

    Det är verkligen en helt ny värld man har kommit in i....{#lang_emotions_laughing}
    Låg och tittade på lillkillen innan när han sov och kan knappt slita mig....
    Har nu fått en ny förklaring till Max hunger. Han är så ivrig och vill ha mat direkt. Eftersom min mjölk inte kommer så snabbt, blir han sur och vill inte fortsätta suga. Blir då inte helt mätt. Och sover dåligt!
    Har fått lite nya råd och tips, så nu inatt sov han riktigt bra....

    Mrs Nash:Vet hur du känner dig!!! Trodde nästan att jag skulle vara sist i tråden....{#lang_emotions_laughing}

  • Inkalinka

    Har varit på återbesök på BB idag. Ny vägning och Max hade inte gått upp någonting. Positivt iaf att han inte gått ner mer. Fick nu tillsägelse att ge ersättning efter att han har ammat för att han ska bli riktigt mätt. Gjorde detta när vi kom hem. Direkt efter rapade han stort och gjorde en stor hög i blöjan. Har sedan kl. halv 7 vaknat en gång, ammat fått ersättning och somnat om. Så himla skönt att se honom mätt och belåten....{#lang_emotions_sunny}

    Grattis Gaia!!!!


    Max, 091201
  • Inkalinka
    Gaia81 skrev 2009-12-10 22:10:49 följande:
    MrsNash: skönt mmed "delmål", nu får din bebis ta och titta ut!Här är det maratonamning som gäller... har ammat mer än en gång i timmen sedan klockan 2 i natt.. puh! Mjölken har verkligen kommit så brösten är superspända och hon har svårt att få tag. Snacka om förbannad hon blir! Har varit jättekinkig idag och orolig i magen lilla vännen, men vem skulle vara det efter så mkt käk ? Dessutom har navelstumpen redan ramlat av så det kanske också gjorde ont. När tappade era små navelstumpen? jag har för mig att stora dottern var minst en vecka iaf..
    Den ramlade efter 4 dagar. Har nu bara lite blodblandat gegg kvar.
    Max, 091201
  • Inkalinka

    har nu varit på extra vägning på bvc. Iom att han inte gått upp något vid återbesöket på bb så ville de att vi vägde idag. Han hade gått upp ca 300g på 4 dagar.....{#lang_emotions_surprised} Bvc sköterskan tyckte det var mycket. Men jag tror att han tappat så mycket, så nu när han får ordentligt med mat så tar han upp allt han kan.
    Bvc kommer hem på mån....får se hur det ser ut då....


    Max, 091201
  • Inkalinka

    Har inte sett MrsNash på ett tag....Håller tummarna!!!


    Max, 091201
  • Inkalinka

    Hoppas det håller på att bli bättre Thez!!

    Max fick oxå problem med magen nu när jag slutade amma. Inte så långt som förstoppad, men väldigt trög. Körde med rapsolja i några dagar och det blev mycket bättre. Har även börjat med magdropparna som ni andra nämnt. Märker ingen skillnad ännu, men har bara kört en dag.
    De senaste dagarna har han även sovit kanon på natten. Vaknat två gånger varje natt, ätit och somnat om. Sambon jobbar även kväll denna veckan, så han är vaken ungefär vid 1-2 och tar det målet, så jag kan sova vidare.

    JaAz1980: Hinner med mer än jag trodde på dagarna. Det är nog en av de mer bättre sakerna med ersättning. Det tar inte så lång tid + att sambon kan ta nåt mål mat. Kan sakna amningen när det är dags att åka iväg nånstans.


    Max, 091201
Svar på tråden Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 3