• Coriander

Helt utan smink?

I helgen ska jag äääntligen få gå ut och partaja..har inte varit ute sedan i början av året. Hursom..nu har jag i ungefär ett år lärt mig att låta bli o sminka mig. Förut sminkade jag typ jämt - vart jag än skulle var jag tvungen att sminka mig. Nu sminkar jag mig bara när jag ska gå ut, vilket är sällan som det märks.

Men så stötte jag på någon kampanj på nätet häromdagen (kommer inte ihåg exakt vart det var..) där dom försökte övertyga tjejer att aldrig aldrig sminka sig. Och visst låter det lite spännande med att gå ut och INTE sminka sig.

Vad tror ni om det? Jag är mest nervös för att jag kanske skulle känna mig som en outsider om jag inte sminkar mig...jag menar: stå mitt på dansgolvet och överallt ser man bara kraftigt sminkade ansikten...och så står man där själv eau naturell..tänk om jag får världens panik och måste åka hem mitt i allt?

Eller om man nu vill göra en väldigt naturell-look, hur sminkar man sig då? Har för det mesta använt täckande make-up kräm när jag ska ut..och visst vill jag gömma mina mörka ringar under ögonen - men med vad om jag tonar ned sminkandet?

• Svar på tråden Helt utan smink?
  • Katja77

Gå utan! Det gör jag alltid med undantag för lite läppglans. Tycker att jag är snyggare utan "kladd"...

• LillaMe

Klart du ska sminka dig! Det är ju kul att göra sig extra fin och lägga ner extra tid på sitt utseende när man ska gå ut. Ser jag folk ute på krogen utan att de är i ordning fixade så tycker jag att det ser sunkigt ut.
    Men självklart ser alla olika ut. Är du naturligt vacker, utan färgskiftningar, "gropar", pormaskar i ansiktet, så visst.

Jag skulle aldrig gå ut utan att ha sminkat mig, vill ju känna sig extra fin om man går ut och dansar och träffar folk. Skulle jag göra det skulle de förmodligen tycka att man har blivit sunkig och inte mån om mitt utseende längre.

• Mornie Alantie
    wattis skrev 2009-09-25 14:22:06 följande:
    Klart du ska sminka dig! Det är ju kul att göra sig extra fin och lägga ner extra tid på sitt utseende när man ska gå ut. Ser jag folk ute på krogen utan att de är i ordning fixade så tycker jag att det ser sunkigt ut. Men självklart ser alla olika ut. Är du naturligt vacker, utan färgskiftningar, "gropar", pormaskar i ansiktet, så visst. Jag skulle aldrig gå ut utan att ha sminkat mig, vill ju känna sig extra fin om man går ut och dansar och träffar folk. Skulle jag göra det skulle de förmodligen tycka att man har blivit sunkig och inte mån om mitt utseende längre.
    Jag sminkar mig inte men ser för den skull inte ut som en säck potatis. Att inte sminka sig betyder inte att man sunkar ner sig.
  • Samsmamma

jag sminkar mig sällan, och gör jag det så är det mascara. Ibland lite concealer och möjligen, mycket sällan, lite ögonskugga och kanske kanske kajal.

Har gått ut med enbart mascara.

• Coriander

Oj vad många som har skrivit in hit - vad roligt! Härligt att det finns tydligen tjejer där ute som inte sminkar sig. Jag började med sminket när jag var 13 och lade ner det alltså nästan ett år sedan som 25-åring. Jag visst allt om smink och skulle jämt jämt jämt ha med mig min sminkväska..sminkväskor hade jag också sammanlagt 5 styckna, vilka alla var fulla med oändligt många produkter. Tänk vad man har slösat pengar på att se bra ut, när jag ändå ser bra ut utan smink! Det sägs att man blir klokare ju äldre man blir..

Jag tror att jag kör en smink-light version imorgon. Blir typ concealer eller färgad dagkräm på ställen där huden inte ser på fräsch ut..typ under ögonen. Lite läppbalsam, mascara, ögonbrynspenna och rouge. Tadaaa! Då bör man väl se fräsch ut utan att se för sminkad ut? Någon puder tänker jag inte använda...har upptäckt de senaste gånger jag sminkat att pudret bara klumpar sig och gör att min hud ser död ut. Gillar faktiskt när huden glänser sådär lite, ser mer levande ut tycker jag.

Hade min hy varit i toppskick hade jag sannolikt gått ut utan någon annan smink än mascara..men nu har jag sovit väldigt dåligt denna veckan, så huden ser lite gråaktig ut och som sagt, har blåa påsar under ögonen. Ett par finnar har jag också fått antingen på grund av "tanten" som är på besök..*Grrrrr*

Förresten, när vi nu ändå diskutterar "utan smink" har ni någon tips på vad som funkar på pormaskar? Jag har försökt det mesta över senaste 13 åren, utan att något funkat. Har köpt medel efter medel, gått på behandlingar - ja allt! Någon som vet något hemmatrix med naturliga indegrienser som funkar?

• Norskamamman

Jag sliter med porer som är "stora" - kör Clarins som har ett serum som minskar porer. Använder man detta morgon och kväll tycker varje fall jag att det är skillnad. Sedan skrubbar jag 3-4 gånger i veckan med en mild skrubbcreme också från Clarins.

• Bebbe2006

Men vad är syftet med att inte sminka sig? Är det fel att sminka sig nu också? Ok att man skippar att svälta ned sig till size zero, men sminka sig kan man väl iallafall få göra?

Håller med Wattis till 100%

Klart att man inte kommenterar någon som är osminkad. Iallfall inte när den HÖR!

• Trill

Det är skönt och praktiskt att vara osminkad

Bebbe2006 skrev 2009-09-26 00:05:18 följande:
    Men vad är syftet med att inte sminka sig?
    Det är skönt och praktiskt att vara osminkad.

Och kolla på de flesta killar... inte fanken ser de ofräsha ut bara för att de inte sminkar sig. Varför skulle inte tjejer kunna njuta samma förmån?

Min hy blir dessutom fin av att inte använda smink. Sminket täpper till porerna och gör att man får blemmor och elände...
  • Fröken Lilo

Självklart ska man få göra precis som man vill med smink! Själv skulle jag aldrig gå ut på krogen utan att sminka mig, av den enkla anledning att jag vill känna mig och se extra snygg - både för min egen och andras skull. Brukar oftast notera om andra är osminkade och tycka att det är lite synd, eftersom de allra flesta kan se så mycket fräschare ut med lite smink. Självklart behöver man inte spackla sig som TS säger ovan. Oftast räcker det med lite concealer, mascara, ögonbrynspenna och rouge för att det ska bli en betydlig skillnad.

• LillaMe
    Bebbe2006 skrev 2009-09-26 00:05:18 följande:
    Men vad är syftet med att inte sminka sig? Är det fel att sminka sig nu också? Ok att man skippar att svälta ned sig till size zero, men sminka sig kan man väl iallafall få göra?Håller med Wattis till 100% Klart att man inte kommenterar någon som är osminkad. Iallfall inte när den HÖR!
  • Bebbe2006
    Trill skrev 2009-09-26 10:31:25 följande:
    Det är skönt och praktiskt att vara osminkad

Det är skönt och praktiskt att vara osminkad. Och kolla på de flesta killar... inte fanken ser de ofräsha ut bara för att de inte sminkar sig. Varför skulle inte tjejer kunna njuta samma förmån?Min hy blir dessutom fin av att inte använda smink. Sminket täpper till porerna och gör att man får blemmor och elände...
    Joo, många killar ser visst ofräscha ut. Sedan är man ju inte van vid att se dem sminkade, så de får hitta någon annan lösning.

Visst är det skönt att vara osmikad, men man kan väl iallafall bjuda på lite när man går ut! Det var ju inte en vanlig dag vi snackade om. Det skulle vara så mycket trevligare om fler kunde piffa till sig lite, tycker jag.

Eller har Anna Anka rätt i att vi svenska kvinnor är sunkiga?
Svar på tråden Helt utan smink?