Inlägg från: uppdragmamma |Visa alla inlägg
  • uppdragmamma

Kraniosynostos #8

riparbella skrev 2009-09-25 21:54:19 följande:
    Jag skulle gärna vilja veta vad Göteborg har för argument för sin fjäder-op- Jag har ju bara fått höra vad ALB har för argument för sin metod och enligt dem "har de bättre resultat". men vad säger Göteborg är fördelen med sin metod? Skulle vara intressant att höra vad de sagt tiller!Jag känenr ju exakt som bokmamman...Samtidigt som allt allt snurrar. I och med att Sigen föddes på KS så skickades remiss direkt och vi fick tid för op ganska snart. Som nybliven förstagångs mamma och få detta besked så snurrar ju allt och varken jag elelr min man har varit i skickk att börja "kämpa" för Göteborg. Vi var/är så chockade och har bara låtot ALB ta hand om detta. Men nu när man börjar läsa så blir man ju orolig. Ka tillägga att jag förlöstes med akutsnitt och bleb jättesjuk efter så det är först nu, tre veckor senare som jag börjar "komma tillbaka", därmed har jag heller inte haft några krafter att ge mig in i diskussioner om operationen. Känns som om jag bara har haft fullt upp att klarar timme för timme......
    Vi viste inte ens om att man kunde op på flera olika ställen innan vi läste den här tråden. Wille op i tisdag på Sahlgrenska med fjädrarna och har blivit skött som en liten prins. Men jag har inte hört någr argument om varför dom ska vara bäst...
    det enda jag vet är att man vill koncentrera sådanna op till SU och att dom har två duktiga kirurger.
    Wille op med fjädrar (öppnades från hjässa till innan bakhuvudet) vilket betyder att han måste genomgå en operation till för att ta ut dom om ett halvår, alla op är ju en risk men här säger dom att fjäder op är mindre än om man behöver operera utan dom och öppna skallen från öra till öra. Gör dom det så minskar dom skallen åt ena hållet och ökar på den lite åt andra hållet.

Se till att ta hand om dej själv och ring och fråga SU så får du känna om det är något som är värt att kämpa för? Så har du ju iallafall kollat upp det och slipper oroa dej.
    Det är tufft när nåt sådant händer ens barn och man har rätt att ifrågasätta och få förklarat för sig.
  • uppdragmamma

Hej!
    Här är det full fart hemma efter en vecka sedan fjäder op.
    Så skönt! Även om föräldrarna ff är slitna efter vakandet då det blev både dygnet efter op + en natt till då han fick lite högre feber än normalt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ville bara tipsa om nåt att göra i GBG.
    Vid Linnegatan ligger Slottsparken med fritt inträde och där finns pingviner, sälar och lite andra djur. Ligger kanske 20 minuters gångväg från Sahlgrenska.
    Hann inte dit sist men ska gå på återbesöket och då får storebror följa med
    Botaniskaträdgården som ligger granne med Johannesvillan är oxå väldigt fin och rogivande att traskarunt i.

• uppdragmamma

Vi kom ner för undersökningen ett par dagar efter SU fått remissen,
    sedan tog det ca en månad till op (men då hade vi först ringt och pratat med dom då lillen nästan va 6 månader innan Su fick remissen och dom gör ju helst fjäder op om det går)

• uppdragmamma
    bokmamman skrev 2009-10-08 15:18:09 följande:
    En sak jag funderat på...hur ska man prata med barnen sedan om att de har ett ärr på huvudet? Det bleknar ju mer och mer för varje vecka och kommer ju inte att synas alls när håret växer ut (eller hur?), men de har ju rätt att få veta vad de varit med om!
    Vi har tagit massor av bilder och tänkte göra en liten minneslåda och kanske en fotobok.
  • uppdragmamma
    bokmamman skrev 2009-10-08 20:17:11 följande:
    Vi har sparat agrafferna, armbandet och "sladdarna" som kollade hjärtat...har också några foton - bra idé med fotobok
    Just det armbandet har vi med någonstans (tror det ff ligger i resväskan)
    Agraffer? får dom det med stora op? Wille är bara sydd med absorberande tråd.
  • uppdragmamma
    SofiaD skrev 2009-10-09 22:09:05 följande:
    Oskar är också sydd med resorberbara suturer, trots stora op. Ärret syns i princip inte alls. Är man opererad av en plastikkirurg så är man
    Det kanske beror på mer vem som opererar.
    Jag är glad Wille slapp agraffer, har nyligen op med sådanna själv och aj va ont det gör när man råkar nå i något...
  • uppdragmamma

vad jag förstog så innan 6 månader op man framifrån o bak vilket är en mindre op än om man lägger snitt öra till öra,

Wille va 6,5 månad när han op med fjädrar och har op från hjässan och bakåt.
    han fick det då han är född lite tidugt och hans skallben inte hårdnat ännu vilket det gör vid 6 månader.

• uppdragmamma

elin a82 skrev 2009-10-15 14:07:47 följande:

Har varit i kontakt med Sahlgrenska o den opererande läkaren skulle ta kontakt med mig, det känns bra. Tydligen så är 6mån-gränsen väldigt flytande, så det verkar i vårat fall som att det inte gör någonting att hon är lite äldre. Samtidigt så tror jag att som kommer konstruera om ena ögonhålan, men det måste jag fråga läkaren om.Väntar på att han ska ringa, är nervös för att jag inte ska förstå vad han säger
    Är det G ni får så är han jätte trevlig och väldigt noga med att man ska få svar på alla frågor man ställer...
  • uppdragmamma

elin a82 skrev 2009-10-15 20:18:20 följande:

Vet inte om det är Giovani Maltese som du menar? Men det är honom vi har. Han ringde i eftermiddags. Dock så sa han att det är en traditionell operation som han har bokat in Agnes på, o det är inte vad vi fick veta när vi var nere, men det är väl bara att gilla läget ;-/Så nu till frågan. Vad innebär en traditionell operation?Kram
    Japp han va super duktig och snäll inte alls "stroppig" som en del läkare kan vara.
    Riktigt skönt med en läkare som verkligen tar sig tid.
  • uppdragmamma
    Clavi skrev 2009-10-16 09:06:37 följande:
    Nej!!! elina82 menar jag ju
    He he , blev lite förvånad där
Svar på tråden Kraniosynostos #8