• Marie1978

Kraniosynostos #8

En anledning till att andra sjukhus inte använder fjädertekniken kanske är att de "gamla" gubbarna som jobbar där absolut INTE vill ändra sitt sätt som de använt hela yrkeslivet! Känns även som att det ligger väldigt mycket prestige bakom, i alla falll mellan SU och ALB...

Fast jag kan ha helt fel, bara min åsikt

• Marie1978

mih. Massor med kramar till er!

Victors ärr syns inte alls (sydd med absorb.stygn) och det är bara 1 år sedan han opererades. Vi tar det också som det kommer, kommer lägga in några bilder och inforrmation i hans bok. Men jag kommer inte att göra så stor sak av det, vill inte att han ska känna att det är något "konstigt" med honom. Det blir bara en liten parantes...

Hoppas ni alla får en trevlig helg!

• Marie1978

elin a82 skrev 2009-10-20 14:12:11 följande:

Ja, jag hoppas att det är så. Försöker tänka att det är tur att hon är så liten så hon inte kommer minnas någonting utav det hela. Men på ett sätt så känns operationen värdelös, det syns nämligen inte så mycket på henne. Men jag vet ju att hon behöver den så det är bara att acceptera. Men sitter just nu o skriver kom ihåg listor till båda tjejerna samt mig o sambon. Vad är det som vi behöver ha med oss till Agnes o vad behöver vi ha med oss? Vi fick veta att det finns ett litet kök, men i papprena vi fick hem står det att matlagning ej är tillåtet. Vad ska vi leva på under tiden vi är där? Blir ju dyrt att äta i cafeterian 2 ggr per dag Finns det några billiga o goda restauranger i närheten?Många frågor blir det :-/Kram
    Om ni har barnförsäkring på era barn så glöm inte att söka ersättning för sjukhusvistelsen!

Tyvärr fick vi inget för själva synostosen, eftersom det är medfött och det står undantaget i villkoren, men för dygnen på sjukhus får man ersättning.
  • Marie1978

elin a82 skrev 2009-10-20 14:12:11 följande:

Ja, jag hoppas att det är så. Försöker tänka att det är tur att hon är så liten så hon inte kommer minnas någonting utav det hela. Men på ett sätt så känns operationen värdelös, det syns nämligen inte så mycket på henne. Men jag vet ju att hon behöver den så det är bara att acceptera. Men sitter just nu o skriver kom ihåg listor till båda tjejerna samt mig o sambon. Vad är det som vi behöver ha med oss till Agnes o vad behöver vi ha med oss? Vi fick veta att det finns ett litet kök, men i papprena vi fick hem står det att matlagning ej är tillåtet. Vad ska vi leva på under tiden vi är där? Blir ju dyrt att äta i cafeterian 2 ggr per dag Finns det några billiga o goda restauranger i närheten?Många frågor blir det :-/Kram
    Om ni har barnförsäkring på era barn så glöm inte att söka ersättning för sjukhusvistelsen!

Tyvärr fick vi inget för själva synostosen, eftersom det är medfött och det står undantaget i villkoren, men för dygnen på sjukhus får man ersättning.
  • Marie1978

elin a82 skrev 2009-10-20 17:30:07 följande:

Okej! tack så mycket, visste inte att man kunde få ersättning.

Ja, det hade vi tänkt fixa. Fick det när jag låg på BB med första dottern.Tack för era tips. Om det är något mer man behöver tänka på så hojta till. Det är mycket i mitt stackars huvud nu :-/Hur gör man med smakportioner o mat? Agnes får ju en del hemmalagad mat nu, o det lär bli mer till om 3 veckor. Är dom hungriga första tiden eller sover dom mest så att kanske amningen räcker?Kram
    Victor mådde väldigt illa av morfinet och hade ingen vidare hunger. Endast välling fick han i sig de första dagarna, men så fort han kunde se igen ville han ha riktig mat. Så ta med om ni har möjlighet.
  • Marie1978
    bokmamman skrev 2009-10-20 17:20:37 följande:
    ...och tillfällig föräldrapenning istället för föräldradagar...
    Just det ja, fast det där hoppade jag över. Man får ju tyvärr lägre ersättning för TFP

Och är det inte så att båda föräldrarna kan ta TFP om de vill? Vi gjorde aldrig det, då maken jobbade från sjukhuset under tiden...
  • Marie1978

Vi fick för sjukhusvistelsen men inte för synostosen, trots att vi har tecknat tilläggsförsäkring. Vi har Skandia.

Vi försökte både med gravidförsäkringen, eftersom synostos är medfödd och vi tecknat just mot medfödda skador, synostos är undantagen, och barnförsäkringen. Ingen gav ersättning.

Vi har fått för samtliga sjukhusvistelser, inte bara synostosen från Skandia.

• Marie1978

När vår andra son hjärtopererades på KS fick båda vara med vid sövning. Jag hade inte fixat det själv, blev helt svimfärdig när V skulle sövas på Sahlgrenska. Tur att jag hade mannen som stöttade.

Hoppas det gått bra idag!

• Marie1978
    bokmamman skrev 2009-10-23 14:03:42 följande:
    Ang. försäkringar....Hur ofta och hur länge har ni fått göra uppföljningar av operationen? (Återbesök/efterkontroll eller vad det kallas!) Trygg Hansa kräver att detta ska vara slutfört innan de kan teckna full försäkring...
    Vad märkligt! Synostoser är ju ändå undantagna från ersättning från de flesta försäkringsbolag vad jag har förstått.

På SU gör man återbesök en månad efter operation, kontroll vid 3 år och kontroll vid 5 år, eller har jag missat någon?

Tecknade ni försäkring före eller efter de upptäckte synostosen? Vi tecknade barnförsäkring så fort V fick personnummer. Kanske har det någon betydelse.
    Men när vi pratade med Skandia sa de att om vi skulle ha någon chans till ersättning så var det att söka via gravidförsäkringen (vi hade plusförsäkring, den man betalar för) och inte via barnförsäkringen eftersom där är fler medfödda sjukdomar undantaget. Anledningen till att vi tecknade så snabbt efter födelsen var ju att man inte ska hinna upptäcka något som gör att man inte kan få försäkring...
Svar på tråden Kraniosynostos #8