• bokmamman

Kraniosynostos #8

Marie1978 skrev 2009-10-10 09:20:11 följande:
    Victors ärr syns inte alls (sydd med absorb.stygn) och det är bara 1 år sedan han opererades. Vi tar det också som det kommer, kommer lägga in några bilder och inforrmation i hans bok. Men jag kommer inte att göra så stor sak av det, vill inte att han ska känna att det är något "konstigt" med honom. Det blir bara en liten parantes... Hoppas ni alla får en trevlig helg!
    Så vill jag också att min son ska uppleva det! Att det bara blir en parantes...Det kändes lite fel att fotografera honom på sjukhuset, så vi tog bara några enstaka bilder. I början var ju såret riktigt illrött, men nu har det bleknat till ett ärr med hudfärg nästan helt utom lite rosa på ena sidan. Det syns som en smal linje, speciellt eftersom lillen inte har något hår alls än (är ju bara 6 månader, opererades när han var 6 veckor). Jo, jag tänkte nog att det var tur att pojken var så liten att han inte börjat vända sig än vid operationen! Om det hade varit nu hade nog agrafferna skavt ordentligt! Vad skönt ändå att bebisar läker så snabbt...Det är värre för hans föräldrar
  • bokmamman
    SofiaD skrev 2009-10-12 22:38:28 följande:
    Elin82 Välkommen hit! Har du tid, så läs tillbaka i tråden och även i de gamla som finns länkade i ts. Där står mycket bra grejer! Är det nåt speciellt du undrar så bara fråga! Bokmamman Jag vet inte, men jag personligen tycker inte denna operationen är något annorlunda än tex en hjärtoperation eller någon annan åkomma. Det är något de varit med om när de var små och förmodligen kommer de inte tycka det är något konstligt när de blir större. För oss som föräldrar ärdet nog jobbigare när man är mitt upp i det. Men det är nu drygt ett år sedan Oskars op och jag känner nu att det är väl bearbetat. Jag tittar på fotona ibland och minns tiden i Göteborg, och tänker på hur glad jag är att allt gick så bra. Tror du också kommer få lite perspektiv på det med tiden.  
    Jag funderar lite på det där med ärftlighet...det kan ju vara så att han för det vidare till sina barn (men det är ju inget man VET), och detta måste han ju få veta...Konstigt att det inte forskats mer, som sagt...
  • bokmamman

elin a82 skrev 2009-10-15 20:18:20 följande:

Så nu till frågan. Vad innebär en traditionell operation? Kram
    Jag vet inte om det alltid är så, men visst innebär den traditionella operationen, åtminstone vid sagittal synostos, att man tar bort en bit ben (och får en "konstgjord" fontanell) och vidgar skallen lite?
  • bokmamman
    SofiaD skrev 2009-10-19 19:26:41 följande:
    Vi var ute och strosade i Botaniska under Oskars op. Så det blir KS nu för er del?
    Promenad låter som bra tidsfördriv! Solna kyrka ligger ju mycket nära KS och där finns en del trevliga omgivningar...men vi satt på rummet och försökte läsa och se på TV.
  • bokmamman
    Marie1978 skrev 2009-10-20 16:54:09 följande:
    elin a82 skrev 2009-10-20 14:12:11 följande: Om ni har barnförsäkring på era barn så glöm inte att söka ersättning för sjukhusvistelsen! Tyvärr fick vi inget för själva synostosen, eftersom det är medfött och det står undantaget i villkoren, men för dygnen på sjukhus får man ersättning.
    ...och tillfällig föräldrapenning istället för föräldradagar...
  • bokmamman
    Lovali skrev 2009-10-22 09:16:50 följande:
    Lycka till idag Riparbella! Tänker på er. Vad dumt att bara en får följa med till sövning, så är det inte på Sahlgrenska. Kram
    Ja, den andra får vänta utanför operationsrummet på KS. Det ska väl vara mest hygieniskt så - minskad risk för smittspridning med så få månniskor utifrån som möjligt. En sköterska följde mig in och en annan ut. Jag förstår anledningen, men sövningen är så jobbig att man skulle behöva vara båda...
  • bokmamman
    uppdragmamma skrev 2009-10-21 16:20:42 följande:
    Jo men det kan man ju köpa, men inte att dom gör avslag helt. Det stog bara att det var pga hälsodeklarationen och ändå så har vi pratat med dom båden före och efter... och hälsodeklarationen fyllde vi i jätte noga just för att det inte skulle komma surt efter.
    Ang. försäkringar....
    Hur ofta och hur länge har ni fått göra uppföljningar av operationen? (Återbesök/efterkontroll eller vad det kallas!) Trygg Hansa kräver att detta ska vara slutfört innan de kan teckna full försäkring...
  • bokmamman
    Marie1978 skrev 2009-10-23 15:00:15 följande:
    Vad märkligt! Synostoser är ju ändå undantagna från ersättning från de flesta försäkringsbolag vad jag har förstått. På SU gör man återbesök en månad efter operation, kontroll vid 3 år och kontroll vid 5 år, eller har jag missat någon? Tecknade ni försäkring före eller efter de upptäckte synostosen? Vi tecknade barnförsäkring så fort V fick personnummer. Kanske har det någon betydelse. Men när vi pratade med Skandia sa de att om vi skulle ha någon chans till ersättning så var det att söka via gravidförsäkringen (vi hade plusförsäkring, den man betalar för) och inte via barnförsäkringen eftersom där är fler medfödda sjukdomar undantaget. Anledningen till att vi tecknade så snabbt efter födelsen var ju att man inte ska hinna upptäcka något som gör att man inte kan få försäkring...
    I min sons fall upptäcktes synostosen i samband med födseln...hann inte teckna någon försäkring innan...har bara en olycksfall än så länge
  • bokmamman

elin a82 skrev 2009-10-25 14:46:32 följande:

Hej! En fråga till er som har barn som genomgått operation. Hur ömtåligt är huvudet efteråt? Tänkte på att Agnes sitter upp en hel del o ibland så trillar hon, eller får hjälp att trilla bakåt. Hur försiktig måste man vara för sådana saker? Till er som opererat på Sahlgrenska. En dum fråga, men finns det kaffebryggare på avd 41 o måste man ta med eget kaffepulver? Kram
    Vi fick höra att man kunde leva som vanligt. Fick en specialkudde som han skulle sova på.
  • bokmamman
    uppdragmamma skrev 2009-10-26 21:03:56 följande:
    Vi fick höra att man skulle se till att ha extra mjukt och stötta huvudet lite extra den första tiden efter op (fjäder op) men det va inget snack om nån kudde, va var det för kudde?
    Det var en kilformad skumgummikudde som var "urgröpt" efter bebisens huvud. Han skulle ha den i vagnen och i sängen i ett par månader efter operationen, eller så länge det gick. Det gick ca en månad (då var han ca 2, 5 månader gammal), sen sparkade han sig ur den! Då bytte vi till mjuk kudde. Specialkudden skulle hjälpa till att behålla den nya huvudformen. Jag skulle tro att den sortens kudde bara passar för riktigt små bebisar som inte börjat röra sig och vända sig så mycket. Min pojke hade en väldigt tydlig sagittal synostos, kanske var det därför han fick den? De gjorde traditionell op.
  • bokmamman
    riparbella skrev 2009-10-28 14:00:50 följande:
    Exakt så kände jag också, och förmodligen är vi fler. Det är fruktansvärt jobbigt att känna att det är jag som mamma som frivilligt lägger henne"under kniven". När det egentligen inte är något nödvändigt ur medicinsk synpunkt.Men att inte låta dem opereras är ju inte heller ett alternativ, det är ju om än mer elakt! Så intalade jag mig och tänkte hur jag skulle kunna stå för ett sådant val och kunna förklara för henne när hon är 14 och har ett jättemärkligt huvud.
    Jag håller med! Vi lever i en hård värld, och jag vill göra allt för att min son ska slippa råka ut för mobbning. Mobbning kan verkligen förstöra ett liv.
  • bokmamman

Anna De skrev 2009-10-30 17:21:09 följande:

Tack! Precis vad jag behövde höra. Tänkte maila Anette Malm tidigare i dag, men kände mig som en hysterisk mamma, så nu vågar jag nog skicka i väg lite bilder...
    Min son hade normalt huvudomfång trots sagittal synostos. Det är väl formen mer än storleken de ska bedöma...
  • bokmamman
    sajf1 skrev 2009-10-31 11:14:48 följande:
    Det är många här där BVC inte tyckt det varit nån fara,sen har man upptäckt det senare o då kanske fått göra den stora op,kantakta sahlgrenska direkt. Våran son hade det växt något för fort på i stället så kurvan pekade uppåt,så det verkar vara väldigt olika.Men åsen är ju ett tydligt tecken. Lycka till o kämpa på!
    Det är ju tydligen så vanligt att bebisars huvuden är lite underligt formade av olika anledningar när de föds. Kan vara pga att sugklocka använts etc...Sådant rättar ju till sig efter en tid, så jag antar att det är därför BVC inte uppmärksammar alla kraniosynostoser...

Vår son blev ju undersökt av barnläkaren på BB en extra gång, och då fick vi remiss till neurologen. Vår BVC-sköterska sa sen just detta (om att det rättar till sig) till oss innan vi hann berätta för henne att han redan undersökts av expert. Så jag misstänker att om det varit upp till henne att bedöma hade det tagit tid!

Håller med dig som skrev att man hellre vill få veta. Orolig är man ju förmodligen ändå redan, eftersom man väl känner på sig att något är galet? Jag blir mer orolig av att ana men inte veta.
  • bokmamman
    SofiaD skrev 2009-12-13 22:18:47 följande:
    Vem tror det?
    Ja, vem tror det? Denna förklaring har jag inte hört...Är också intresserad av att undvika att nästa barn behöver opereras. När jag frågade på ALB sa de att det forskas i ärftlighet och folsyra som orsaker, men att de ändå rekommenderar att äta folsyra pga att ryggmärgsbråck är en större skada och synostoser kan rättas till förhållandevis lätt. Jag åt folsyra före under och ett tag efter, valde Femibion som lättare skulle tas upp av kroppen Jag följde alla råd, åt eller drack inget förbjudet...Om någon vet mer, så skriv! Min barnmorska sa inte heller något om att det främst är i början av graviditeten som man behöver folsyra!

Strax innan jag blev gravid läste jag att det fanns planer på att dela ut gratis folsyra till svenska kvinnor, men sen blev det inget med det.
  • bokmamman
    skuttelina skrev 2009-12-15 22:47:44 följande:
    Hej allihopa, Tänkte bara berätta att vi efter noga övervägande har valt fjäderoperationen, och vår son blir den första med Sagital Synostos i Nederländerna som kommer få en fjäder inopererad. Vi har haft turen att träffa en mycket duktig läkare. (Har bara hört gott om henne) Som dessutom stod öppen för den metoden. Att operera i Göteborg hade blivit alldeles för invecklat för vår del. Vill bara berätta att jag var öppen för den trad. metoden också då jag aldrig hade kunnat förvänta mig att få möjligheten att välja. Såg också att det diskuteras Folium syra i tråden. Vi fick fylla i ett frågeformulär här och en av frågorna berörde just folium syran. Om jag hade ätit det under graviditen och i så fall hur länge. Här rekommenderar de att man ska äta folium syra de första 10 veckorna. Jag har ätit ungefär lika länge med båda barnen. Fram till vecka 12 tror jag. Så i mitt fall tror jag inte att folium syran har varit det avgörande. Jag frågade vår läkare om Nils var född med sin Sagital synostos, eftersom jag inte hade fått det klart för mig tidigare om det alltid är så att man föds med det. Då berättade hon att det va något som gått snett redan i 18:e graviditetsveckan. Vad jag nu funderar på är om det va något speciellt med mig runt den tiden. Jag vet att jag drabbades av influensan i den perioden, men jag tror att det var strax innan vecka 18. Detta kanske är något för oss alla att fundera vidare på! Vi har fått prel. operationsdatum 12 januari. Mycket konfronterande att ha ett datum. Det blir ju väldigt äkta nu.
    Jasså i 18:e graviditetsveckan? Gäller det dig eller är det allmänt så? Sådant är ju jättebra att få veta i såfall...
  • bokmamman
    SofiaD skrev 2009-12-17 06:58:32 följande:
    Säger samma sak, skulle jag mot förmodan bli gravid igen kommer jag inte heller göra något annorlunda. Jag har ju två barn före Oskar som inte hade synostos och jag gjorde inget annorlunda när jag väntade Oskar. Kanske bara det är slumpen som gör att något inte går riktigt som det ska, precis som vid många andra avvikelser.
    Ja, ni har säkert rätt i detta! Men lite mindre folsyra för min del blir det iallafall...
  • bokmamman

Lina W skrev 2009-12-17 22:00:44 följande:

Hej! Idag har vi varit på SU och träffat dr. Giovanni Maltese och besökt avd. 41. Det var inga tveksamheter att vår son Moses (1,5 månad gammal) har saggital synostos. Så nu väntar operation i slutet av februari. Ska bli skönt att få detta avklarat så det slipper bli så mycket fokus på hans lilla huvud. Speciellt min mans föräldrar är såå oroliga för att han inte ska vara "normal". Vi har försökt förklara att det bara är skallen som ser lite annorlunda ut och inget fel på själva hjärnan, men de tycker detta är jättejobbigt (är det någon som ska tycka det är det ju vi!). Hur reagerar er omgivning? Fråga: Giovanni (som för övrigt verkade rätt stressad vid besöket ) sa att Moses skulle få sina fjädrar utvändigt, ovanpå skallbenet istället för innanför. Fördelen med detta är att de inte behöver söva honom igen när de skall plockas bort. Han kommer tydligen behöva ha en mössa på sig dygnet runt tills man plockar bort dem igen. Men som jag fattar det så är denna metoden ganska ny. Någon som vet något om detta?
    Dina svärföräldrar har säker läst en del på nätet om synostoser...Det borde man egentligen inte göra, för då står om alla ovanliga fall där det är "något mer". Sådant kan ju göra vem som helst orolig. Jag tyckte det var hemskt själv när jag försökte fatta.

Men du kan väl säga att för att man ska ha anledning att vara orolig för att det är "något mer", borde det det även finnas andra större avvikelser i utseendet/utvecklingen. Tre avvikelser = oro, har jag fått höra. Stämmer inte det?
  • bokmamman
    riparbella skrev 2009-12-17 17:29:15 följande:
    Jag åt ingen folsyra aals, däremot fick jag en kortisonspruta i vecka 18.....
    Jag har räknat ut att jag var förkyld i vecka 18. Men det KAN väl bara inte bero på det!!!Nej, det är nog en s.k. spontan genmutation vår son råkat ut för...
Svar på tråden Kraniosynostos #8