Lina W skrev 2009-12-17 22:00:44 följande:
Hej! Idag har vi varit på SU och träffat dr. Giovanni Maltese och besökt avd. 41. Det var inga tveksamheter att vår son Moses (1,5 månad gammal) har saggital synostos. Så nu väntar operation i slutet av februari. Ska bli skönt att få detta avklarat så det slipper bli så mycket fokus på hans lilla huvud. Speciellt min mans föräldrar är såå oroliga för att han inte ska vara "normal". Vi har försökt förklara att det bara är skallen som ser lite annorlunda ut och inget fel på själva hjärnan, men de tycker detta är jättejobbigt (är det någon som ska tycka det är det ju vi!). Hur reagerar er omgivning? Fråga: Giovanni (som för övrigt verkade rätt stressad vid besöket ) sa att Moses skulle få sina fjädrar utvändigt, ovanpå skallbenet istället för innanför. Fördelen med detta är att de inte behöver söva honom igen när de skall plockas bort. Han kommer tydligen behöva ha en mössa på sig dygnet runt tills man plockar bort dem igen. Men som jag fattar det så är denna metoden ganska ny. Någon som vet något om detta?
Dina svärföräldrar har säker läst en del på nätet om synostoser...Det borde man egentligen inte göra, för då står om alla ovanliga fall där det är "något mer". Sådant kan ju göra vem som helst orolig. Jag tyckte det var hemskt själv när jag försökte fatta.
Men du kan väl säga att för att man ska ha anledning att vara orolig för att det är "något mer", borde det det även finnas andra större avvikelser i utseendet/utvecklingen. Tre avvikelser = oro, har jag fått höra. Stämmer inte det?