Kraniosynostos #8
uppdragmamma skrev 2009-12-12 08:39:29 följande:
Hej har precis knåpat ihop ett brev till patientnämnden för att uppmärksamma att Willes diagnos blerv ställd för sent(då den sk läkaren på våran HC haft koll på huvudformen men efter fler månder har mage att säga att han inte kan något om saken) och att BVC och HC borde få mer information om prematura slutningar av sömmar och fontaneller. Är det flera som fått onödigt sena diagnoser, där HC bara "väntat ut" problemet. Så se till att skriva till patientnämnden så det uppmärksammas. När jag var på SU och pratade med personalen där så verkar det va ett vanligt problem, att man typ tror att det växer bort eller nåt.
Våran lilla Castor är ju bara 2mån nu och vi har tid på Karolinska på tisdag... men vi har också vara lite besvikna över att det var vi som på 2mån kontrollen (hade det 2 veckor tidigt p.g.a att jag var orolig) fick berätta för BVC läkaren att han hade metopicsynostosis. Hon visste knappt att det fanns och frågade mig vad hon skulle skiva.
Helt sjukt! Att vår BVC sköterska har känt på hans huvud sedan veckan efter vi kom hem från BB och inte reagerat alls känns otäckt. Tänk om det är något annat som inte märkt av som är "fel" på honom och de inte säger något.
Jag ska def. ta upp det med BVC när jag går dit nästa vecka! De måste veta mer om det så fler inte blir drabbade av deras okunnighet! Dessutom så behöver man inte kunna mycket för att ifrågasätta saker som ser lite "annorlunda" ut. De ser ju hur många ungar som helst och borde se när något inte är som alla andra...
Äntligen fick vi tid på karolinska på tisdag... undra var de säger och om de ger oss remiss till SU direkt eller bråkar om det.
Överläkaren på SU har iaf redan tittat på mina bilder och givit mig sin diagnos... Han sa att jag inte behöver känna mig stressad för vi gott om tid än så länge... men det gör man ju ändå :-P