Kraniosynostos #8

Va skönt att ha det inbokat så du kan slappna av lite... skönt att bo nära också. Vi bor i Solna så det blir ca.50mil att åka. Men det är det så klart värt alla gånger

Skuttelina, jag tror det var just Metopica Synostos som har ökat i samband med Folsyran (folic acid?). Sagital synostos har tydligen minskat och metopica ökat senaste åren enligt de rapporter jag lästa (om jag inte minns fel nu).
Jag måste också fråga mer om vad jag kan göra för att minska risken att få samma problem nästa gång. Jag planerar att bli gravid om 1-1,5 år igen och tiden går ju snabbt. Jag tror jag ska göra så att jag äter nån vecka före graviditeten och någon vecka in i den för att sedan bara tänka på att äta folsyrerik mat och frukt etc.
Jag åt också Femibion... varje dag under hela graviditeten. Dessutom nån vecka innan för att kroppen skulle ha en bra nivå när jag blev gravid. Det finns ju de som tycker att alla fertila kvinnor borde äta det fast de inte är gravida. Nu blev vi gravida på en gång (första ägglossningen) så jag åt det inte så länge men det finns de som försöker ett år eller mer... det blir mycket folsyra det
Jag ska def. forska mer i det här inför nästa graviditet...
Varför stänger de en tråd som är aktiv? De borde ändra taktik...
Toppen att du skapar en ny
Men jag förstår inte riktigt varför en typ skulle påverkas och inte en annan? Man måste nog forska mer i det för att förstå fullt ut.
Lina W... Tråkigt att dins svär föräldrar verkar så oroliga. De kanske är oroliga för vad omvärlden ska tänka? Vissa är ju väldigt oroliga för det... det löser sig nog
Jag har också fått remiss för operation... så din son är 1,5 och ska opereras i slutet av februari? Då är han alltså ca.4mån? Jag hoppas att vi också får tid så tidigt... jag vill att han ska göra det så tidigt så möjligt så det inte blir större deformation än nödvändigt. Det känns som det syns mer nu... (min son är 2mån + 1v.)
Det där med fjäder ovan eller under skallbenet var bra att veta om... visste inte att det fanns ett val ens. Nu måste jag läsa på om det innan.
Vad menar du med att han måste ha "mössa" på sig? En vanlig mössa för att fjädrarna syns eller är det ett krav för resultatet? Är det inte 6mån man har dessa fjädrar?
Lina W skrev 2009-12-18 10:21:22 följande:
Lina W, nä om det bara är ett 10min besök så känns det lite onödigt. De har ju ställt diagnos här... Tack för infon