• DenDär

Knepiga blandraser (hund)

Man blir ju mörkrädd ibland när man tittar på Blocket. Vad tänker man på när man korsar en Rottweiler med en Kangal? Och sedan tar man den korsningen och korsar den med en Shar-Pei.

Som sagt vad tänker man på då?

OBS!!! Är INTE emot blandraser i sig, bara att man bör tänka på vad man avlar på - både hunden som individ och som ras.

• Svar på tråden Knepiga blandraser (hund)
  • Magnoliah

Finns många galna blandningar, absolut.

Själv träffade jag en dag på en blandning mellan Jack Russell och tax. Den var byggd som en tax men hade Jack Russellns färger - och energi. Inte lätt med den långa ryggen.

Själv har jag en helskön 8,5-årig schäfer/labrador. En helt fantastisk madame med fantastiskt psyke.

• DenDär

Ja jag har en blandras själv (cavalier/pudel) som är helskön men som sagt vissa är ju minst sagt lite knepiga tycker jag.

Synd att det går ut över hundens fysik

• köttbullelydnad
    Magnoliah skrev 2009-09-25 15:19:09 följande:
    Finns många galna blandningar, absolut.Själv träffade jag en dag på en blandning mellan Jack Russell och tax. Den var byggd som en tax men hade Jack Russellns färger - och energi. Inte lätt med den långa ryggen.Själv har jag en helskön 8,5-årig schäfer/labrador. En helt fantastisk madame med fantastiskt psyke.
    Coolt! En schlab
  • köttbullelydnad
    DenDär skrev 2009-09-25 15:07:16 följande:
    Som sagt vad tänker man på då?
    Hur fint väder det är ute?...
  • Snowboarder

Jaha, det är ju ganska intressant detta. Precis som när Sverige Demokraterna fick tag på en svart man att företräda dem.

Jag tycker det är helsjukt att inavla en ras så att den får rätt färger, rätt temperament och rätt kroppshållning. HUR JÄKLA FRISKT ÄR DET?
    Ingenstans i seriös hundforskning finns belägg för konstiga blandingar. Det är är bara i trådar på forum på nätet som den här typen av idéer dyker upp!!!
  • köttbullelydnad
    Snowboarder skrev 2009-09-25 23:03:46 följande:
    Jaha, det är ju ganska intressant detta. Precis som när Sverige Demokraterna fick tag på en svart man att företräda dem.

Jag tycker det är helsjukt att inavla en ras så att den får rätt färger, rätt temperament och rätt kroppshållning. HUR JÄKLA FRISKT ÄR DET?

Ingenstans i seriös hundforskning finns belägg för konstiga blandingar. Det är är bara i trådar på forum på nätet som den här typen av idéer dyker upp!!!
    Vem i tråden säger att renras alt blandras är det enda rätta?
  • MaNiMi

TS: nä en del tänker nog inte alls längre än att de antingen vill tjäna pengar eller ha söta valpar en stund..
    magnoliah: Vi hade också haft en underbar schäfer/labbe korsning för många år sedan, hon var helt perfekt i psyket och hade väldigt fina proportioner i kroppen.
    Har träffat på många fina schabradorer under årens lopp, tror det är en rätt säker korsning såvida föräldrarna bara är ok när det gäller mentalitet och sjukdomar.

Värre då när det korsas hejvilt och med flit dessutom enbart för att tjäna pengar..

Nu har vi en dobber/labbe, lite annat är det i henne också men så liten procent och inget som märks varken på utseende eller psyke. Hon blev till av en tjuvparning och säljarna hade inte för avsikt att bli uppfödare, däremot tog de sitt uppdrag väldigt seriöst och var väldigt noga med vilka som fick köpa dem.
    Men visst finns det oseriösa typer, både säljare som köpare.

snowboarder: temperament tycker jag iofs är viktigt oavsett ras, och kroppshållningen kan ju påverka vissa problem som kan dyka upp i rygg, höfter osv.. däremot läste jag nyss om tollare att de inte fick ha för mkt vitt i pälsen för att uppnå ras-standarden..sånt om något har jag svårt att förstå när sånt för vissa verkar viktigare än psyket på hunden.

• Joico

Jag såg valpar, en blandning labrador/strävhårig tax, på blocket förut. Vet inte om det är en ovanlig blandning? Känns så och det såg jättekonstigt ut. Hur funkar det rent praktiskt att para en labrador med en tax?!
    Det såg ut som en labrador med lite taxfärg i pälsen och kortakorta ben.

• MaNiMi

fanns en labbe/tax där vi bodde när jag var yngre..var stor som en labbe i kroppen, rejält överviktig och med alldeles för korta ben.
    Denna hund ägdes dessutom av en väldigt gammal tant som knappt
    kunde gå själv
    Blev nyligen upplyst av en som ville para sin lilla hund med våran (vilket isf skulle ske över min döda kropp!!) att det skulle gå bra om hon låg ner..gah!
    Likaså fick jag en lektion i att det är så att små hundar inte alltid är så jättesmå i parningshålet, eller hur man ska säga.
    Men förstår inte att folk vill hålla på och mixtra och exprimentera med sånt.

• hundpuss
    Snowboarder skrev 2009-09-25 23:03:46 följande:

Vad anser du själv om molekylärgenetik och hundavel?
Svar på tråden Knepiga blandraser (hund)