kokulan skrev 2009-09-26 16:28:09 följande:
Tyvärr hittade jag inte en ena bild av en schäfer som står rakt upp och ner, svårt att bedöma en springande och hoppande hund. Dessutom länkar du till svenska bruksschäfrar, som oftast inte får så bra betyg rent exteriört på utställningar. Utsätllningsschäfern ser helt annorlunda ut mot brusdito. Här är en uppfödare som vet precis vad jag menar:
www.nogg.se/startpage.asp fram länken och har ingen aning om vem detta är och hur seriös personen är för övrigt, läste bara första inforutan på sidan.)
Ja jag länkar till svensk bruksschäfer av den mycket enkla anledningen att de uppfödarna som avlar på brukslinjer är de som främst tar hänsyn till avelns absolut viktigaste asspekter, hälsa, mentalitet och arbetskapacitet och det är de som är de verkligt seriösa uppfödarna. De som enbart avlar på en snyggt utseende är de som grundar många problem inom aveln idag, hunden ska se snygg ut och sedan kan den vara ett vrak mentalt, ha en hälsostatistik som får vem som helst att blekna och ha en kropp som aldrig klarar ett arbetspass men vad gör det så länge den är snygg och plockar cert i utställningsringen.
De flesta raser är idag uppdelade på en arbetsavel och en utställningsavel och börjar man granska detta med lupp så ser man snabbt var de seriösa uppfödarna finns. Och så var vi än en gång tillbaka till min ursprungspoäng, med rätt seriösa uppfödare och en köpare som vet hur linjer ska granskas så ökar man oddsen otroligt mycket för att få en frisk och bra hund!