• DenDär

Knepiga blandraser (hund)

Man blir ju mörkrädd ibland när man tittar på Blocket. Vad tänker man på när man korsar en Rottweiler med en Kangal? Och sedan tar man den korsningen och korsar den med en Shar-Pei.

Som sagt vad tänker man på då?

OBS!!! Är INTE emot blandraser i sig, bara att man bör tänka på vad man avlar på - både hunden som individ och som ras.

• Svar på tråden Knepiga blandraser (hund)
  • DenDär
    Monica82 skrev 2009-09-26 17:23:43 följande:
    Till TS huvudinlägg. Det värsta är dock att den som har blandat dessa raser ljuger om kangal delen i rasen då det från början är rottis/schäfer/leonberger i hunden (ingen kangal alls)som parat o sen sharpei. Förstår inte varför man måste ljuga om sin blandis för att få den mer poppis, är man inte nöjd med vad det redan är???Ja på blocket kan man hitta de mest konstiga blandningar vad sägs om rottis/ tibbetanskterrier??
    Jasså? Varför ljuger man om det? Knepigt folk det finns.

Längre ner på vår gata bor det en papillon/schäfer blandning. En skällig halvstor historia med fladdrande öron
  • Joico

Absolut som sagt, ingenting emot blandraser (! ) med det finns väl gränser?

Hondjuret skrev 2009-09-26 16:27:20 följande:
    otroligt många gulliga hundar där var det!
  • Monica82
    DenDär skrev 2009-09-26 17:36:43 följande:
    Jasså? Varför ljuger man om det? Knepigt folk det finns.Längre ner på vår gata bor det en papillon/schäfer blandning. En skällig halvstor historia med fladdrande öron
    Ja du hon vill ha tuffa o stora hundar och kangal slog högre än leonberger... så från början var pappan en schäfer/leonberger,rottis från ett hundomplaseringsställe men sen bytte ut helt sonika ut leonberger mot kangla när hon fick sin första kull på deras då 10 månader rottistik. Mycket seriös avel det där *ironi*

Haha de lät ju som en helt bedårande blandning du har där du bor ;) Ibland undrar man jur hundarna lyckas eller om de är så att de får lite hjälp på traven....
  • logg81

jag är inte emot blandisar.... men varför kan de  inte hålla sig till ungefär samma storlek på hundarna??? Det går över mitt förstånd när de korsar småhundar med stora hundar....

Själv har jag en luzernare/ridgeback.... en blandning jag tycker är helskum. Men men... han är knäpp i roten på ett positivt sätt. Han lider av någon bokstavskombination, det är jag helt säker på, men ja han passar i vår familj (man behöver nog lida av "A till Ö" för att passa in här )

I kvarteret här gick det en tax/labbe för  några år sedan. Det såg ut som en grå labbe. Jätteful... Vet inte om det fanns någon tanke bakom det hela iom jakten men den hunden var inget trevlig alls. Gubben som hade den bytte sida när man möttes med hundar och hunden var mycket tillbakadragen och reserverad. Det var en sån individ man har koll på när man går förbi.... Gubben hade den även lös jämnt... Visserligen var det kadaverdisciplin på den men ändå... ett koppel inger en viss trygghet.

F.Ö vill jag tillägga att jag enbart haft tur med de defekta renraser och blandisar vi haft hittills. Tyvärr har våra renraser, med kända linjer och prickfria kennlar med sund avel, gått i förtid.
    Så nästa vovve blir en blandis det med.... fast vuxen då eftersom jag inte vill ha valp (svammel )

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Cessi78
    kimsi skrev 2009-09-26 07:10:03 följande:
    Men hjälp vad fel ute man kan vara! Just fel med knäskålar och ledband är faktiskt inte ett speciellt stort problem inom labbe som ras så där sket sig den ursäkten direkt. Sedan så kan man ju faktiskt kolla en hel del i linjerna själv och vad som finns där, är det linjer med mycket fel på ledband, pålagringar och patella så kanske man inte bör köpa (och absolut inte avla) på de linjerna.Köper man från en seriös uppfödare (som verkligen tar sitt ansvar) och som köpare själv tar lite ansvar och kollar så är oddsen väldigt stora att man faktiskt får en sund och frisk labrador (eller hund av annan ras). Gemensamt ansvar från uppfödare och köpare är hela hemligheten.
    Vadå ursäkt?????? Snacka om otrevlig.. *jisses*

Precis det denna kvinna gjorde.. Men alla försäkringar å uppfödare kan inte lova guld å gröna skogar i slutänden ändå.. Ronjas mamma å pappa är högt uppsatta inom avel och inga tidigare problem hadde denna uppfödaren haft.. Därför kände hon sig säker på att köpa valp av just denna uppfödare.. Men det ger ändå inga garantier..
  • kimsi
    Cessi78 skrev 2009-09-27 04:21:32 följande:
    Vadå ursäkt?????? Snacka om otrevlig.. *jisses* Precis det denna kvinna gjorde.. Men alla försäkringar å uppfödare kan inte lova guld å gröna skogar i slutänden ändå.. Ronjas mamma å pappa är högt uppsatta inom avel och inga tidigare problem hadde denna uppfödaren haft.. Därför kände hon sig säker på att köpa valp av just denna uppfödare.. Men det ger ändå inga garantier..
    Garantier nej, men det har man ALDRIG när man köper hund och oddsen är som absolut lägst när man inte kan kolla linjerna.

Du skrev i ditt första inlägg "Det som e så synd när det gäller renrasiga hundar e att dom e sönderavlade.. " och att du inte vågar köpa labbe när det är så här, men samtidigt skriver du nu att uppfödaren är seriös och aldrig haft problem innan. Då får du väl själv erkänna att just denna uppfödare kör inte "sönderavlade" hundar utan här slog verkligheten till ändå. Det finns alltså inget klart mönster i hennes avel med sjuka hundar. Man kan ju inte göra sin bedömning på en enda individ.
  • kimsi
    kokulan skrev 2009-09-26 16:28:09 följande:
    Tyvärr hittade jag inte en ena bild av en schäfer som står rakt upp och ner, svårt att bedöma en springande och hoppande hund. Dessutom länkar du till svenska bruksschäfrar, som oftast inte får så bra betyg rent exteriört på utställningar. Utsätllningsschäfern ser helt annorlunda ut mot brusdito. Här är en uppfödare som vet precis vad jag menar:www.nogg.se/startpage.asp fram länken och har ingen aning om vem detta är och hur seriös personen är för övrigt, läste bara första inforutan på sidan.)
    Ja jag länkar till svensk bruksschäfer av den mycket enkla anledningen att de uppfödarna som avlar på brukslinjer är de som främst tar hänsyn till avelns absolut viktigaste asspekter, hälsa, mentalitet och arbetskapacitet och det är de som är de verkligt seriösa uppfödarna. De som enbart avlar på en snyggt utseende är de som grundar många problem inom aveln idag, hunden ska se snygg ut och sedan kan den vara ett vrak mentalt, ha en hälsostatistik som får vem som helst att blekna och ha en kropp som aldrig klarar ett arbetspass men vad gör det så länge den är snygg och plockar cert i utställningsringen.

De flesta raser är idag uppdelade på en arbetsavel och en utställningsavel och börjar man granska detta med lupp så ser man snabbt var de seriösa uppfödarna finns. Och så var vi än en gång tillbaka till min ursprungspoäng, med rätt seriösa uppfödare och en köpare som vet hur linjer ska granskas så ökar man oddsen otroligt mycket för att få en frisk och bra hund!
  • adam10

Du verkar väldigt mörkrädd.
    Vi har en korsning av Rottweiler/kangal. Den mest underbara hund man kan tänka sig. Tänkte först skaffa en Rottweiler, men efter att ha sett en Rottweiler/Kangal på Blocket, bestämde vi oss snabbt. Vi har inte ångrat oss efter nu snart 2 år.
    Lättdresserad, snäll, trevlig, vaktande, vänlig mot barn och barnbarn, kort sagt den
    bästa hund man kan tänka sig. Vore jag 20 år, skulle jag ägna många år att avla
    fram en ny ras, baserad på Rottweiler/kangal.

• Monica82
    adam10 skrev 2009-11-23 21:02:14 följande:
    Du verkar väldigt mörkrädd.Vi har en korsning av Rottweiler/kangal. Den mest underbara hund man kan tänka sig. Tänkte först skaffa en Rottweiler, men efter att ha sett en Rottweiler/Kangal på Blocket, bestämde vi oss snabbt. Vi har inte ångrat oss efter nu snart 2 år.Lättdresserad, snäll, trevlig, vaktande, vänlig mot barn och barnbarn, kort sagt denbästa hund man kan tänka sig. Vore jag 20 år, skulle jag ägna många år att avlafram en ny ras, baserad på Rottweiler/kangal.
    Får man fråga vilken uppfödare eran hund kommer ifrån??
  • Joppis
    kokulan skrev 2009-09-26 16:28:09 följande:
    Tyvärr hittade jag inte en ena bild av en schäfer som står rakt upp och ner, svårt att bedöma en springande och hoppande hund. Dessutom länkar du till svenska bruksschäfrar, som oftast inte får så bra betyg rent exteriört på utställningar. Utsätllningsschäfern ser helt annorlunda ut mot brusdito. Här är en uppfödare som vet precis vad jag menar:www.nogg.se/startpage.asp fram länken och har ingen aning om vem detta är och hur seriös personen är för övrigt, läste bara första inforutan på sidan.)
    Den kenneln har inte haft en kull sen 1971. Jag antar att nån tagit över namnet?

Det finns ex. en hund på hemsidan som heter "Schäfergården's Garbo"... Men den finns inte i SKK:s register. Oreggad? Dessutom en uppfödare som kör med "vi föder upp rakryggade schäfrar".... är så oseriöst det bara kan bli
  • Joppis
    adam10 skrev 2009-11-23 21:02:14 följande:
    Du verkar väldigt mörkrädd.Vi har en korsning av Rottweiler/kangal. Den mest underbara hund man kan tänka sig. Tänkte först skaffa en Rottweiler, men efter att ha sett en Rottweiler/Kangal på Blocket, bestämde vi oss snabbt. Vi har inte ångrat oss efter nu snart 2 år.Lättdresserad, snäll, trevlig, vaktande, vänlig mot barn och barnbarn, kort sagt denbästa hund man kan tänka sig. Vore jag 20 år, skulle jag ägna många år att avlafram en ny ras, baserad på Rottweiler/kangal.
    Tur att du inte är 20 år då
  • köttbullelydnad
    Joppis skrev 2009-11-26 10:13:10 följande:
    Tur att du inte är 20 år då
    Jag sitter och tänker precis samma sak...
  • smulizzzz
    Joppis skrev 2009-11-26 10:11:18 följande:
    Tyvärr hittade jag inte en ena bild av en schäfer som står rakt upp och ner, svårt att bedöma en springande och hoppande hund. Dessutom länkar du till svenska bruksschäfrar, som oftast inte får så bra betyg rent exteriört på utställningar. Utsätllningsschäfern ser helt annorlunda ut mot brusdito. Här är en uppfödare som vet precis vad jag menar:www.nogg.se/startpage.asp
    Googlade fram länken och har ingen aning om vem detta är och hur seriös personen är för övrigt, läste bara första inforutan på sidan.) Den kenneln har inte haft en kull sen 1971. Jag antar att nån tagit över namnet? Det finns ex. en hund på hemsidan som heter "Schäfergården's Garbo"... Men den finns inte i SKK:s register. Oreggad? Dessutom en uppfödare som kör med "vi föder upp rakryggade schäfrar".... är så oseriöst det bara kan bli
    det där kan jag säga e den legendariske pia snellmans så kallade uppfödning... hundarna är inte reggade av den enkla anledningen att dom inte är välkomna i SKK längre... bara googla namnen så finns det hur mycke som helst om henne och maken..
  • Joppis
    smulizzzz skrev 2009-11-26 11:35:38 följande:
    det där kan jag säga e den legendariske pia snellmans så kallade uppfödning... hundarna är inte reggade av den enkla anledningen att dom inte är välkomna i SKK längre... bara googla namnen så finns det hur mycke som helst om henne och maken..
    Jag misstänkte att det var något sådant ja. Det räckte med att se själva hemsidan så lukatde det oseriöst
Svar på tråden Knepiga blandraser (hund)