Sommarbebisar i Borås -09, fjärde tråden
Listtråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-271/m46909928.html
Josefine/Elias> Acta Graco är ju ett BRA märke, men jag var inte nöjd med den för att den var alldeles för rakryggad! När Noelle satt i den i början så "ramlade" hon ner med huvudet hela tiden, och sov med huvudet hängandes framåt... Den hette Cosmic XTP och har en "ratt" på framsidan som man ska kunna vrida för att få den i mera liggläge, men vrider man så är det bara "ben-delen" som höjs upp...
Den vi har nu (Maxi-Cosi) finns en spak så hela stolen skjuts bakåt i liggläge. SUPER! Men, nackdelen är väl priset, Maxi-Cosin kostar nästan 3000:- medan Aktas finns på erbjudande ibland för runt 2000:-
Man ska ju byta när huvudet börjar nå överkanten i babyskyddet, det får inte gå ända upp! Finns massa olika sorters stolar, hör med personalen i butiken!
Här har du iaf fått mina tips
Såg att de hade rea på barnvagnscentralen på bilbarnstolar ni som funderar på att köpa ny.
Vincent kan nog ha den han har ett tag till.
Tack för vägbeskrivningen mamma till Noelle och William, tyvärr försov vi oss så det får bli en annan gång :) Kanske dyker vi upp nästa tisdag :)
Han har börjat sova riktigt bra på nätterna 9 - 10 timmar i sträck vaknar bara nån gång och vill ha nappen sen somnar han om. Duktig kille!!
JOsefine/Elias
Vi har Britax! Både till Engla och till Saga! Supernöjda
Hej på er alla !
onsdag i dag. inte gjort mkt, mer än alla laga mat, varit i affären en liten tur och pluggat med Elin som har prov i morgon. Träffade några mammor från min grupp på BVC som ska till öppnis på hulta i morgon, de sa det var bra där. Tänkte ev. haka på. Men beror ju på Freds dagsform givetvis. Vi ska promenera dit runt 8.30/9.00. Är det ngn annan som vill haka på går det säkert bra.
Ngn fika på gång annars ?
Nästa vecka ska jag ha brosans ena dotter Annie hos mig några dagar hon är runt 7. Om det går att ta med henne och Elin (Elin- Jannes dotter och min bonus guldklimp...) till öppnis kommer vi på tisdag annars troligen inte...
Tänker i bland på vad jag hade missat om man inte hade känt till familjeliv... det är ju ett underbart nätverk. Har trots allt inte så många kompisar med barn som är i Freds ålder och många av dem med barn har liksom fullt upp med sitt... så det blir inte att man träffas. Sen har man ju märkt att en del vänner man hade innan hör liksom inte av sig längre nu när man har barn, medans det är precis som innan med andra kompisar. Men utan familjeliv hade man nog blivit hemma en hel del., det är jag övertygad om.
Sandra/Sandy
Tack Sandra för att du tipsade mig är såååå glad för det !!!!!
Kram på er alla !
Elli
Hej!
Idag var vi på öppnis på f.m sen hem för lite lunch och vila och sen tillbaks till öppnis... Men i entrén rusade Sandra (sandrix) mot oss o sa att ett barn höll på att spy för fullt där inne.. så vi vände o gick ut igen ifall det var magsjuka på G.. det vill man ju inte utsätta sig för i onödan... Och Martina min kompis har ju BF på fredag så hon är väl den sista som ska ha magsjuka nu... vi åkte hem till oss o fikade o lekte istället..
Elli> Jag har varit på Hultas öppnis en gång, när Noelle var liten... visst var det mysigt men så himla tok-litet, knappt att vagnarna får plats. Har man varit på Kristineberg o vant sig vid det så tycker man ju att Hultas e pyttelitet
Hejsan! Vi var som sagt på öppnos igår em. Vi hann dock inte vara där länge innan vi bokstavligen sprang ut från öppnis, en liten kille som spydde för fullt. Livrädd att åka på något såndant juh!
Vi har haft en AKTA GRACO till Philip, och varit nöjda. Men nu när vi skulle köpa nya efter krocken så sa de på barnvagncentralen att BRITAX var bättre och säkrare. Så vi köpte en BRITAX istället.
Hoppas allt är bra med er alla :)
Kram
Hej å Hååå ;+)
Tack för alla tips...
Nu ska vi snart till barnvagnscentralen å kolla på bilbarnstol.. tror nog att de blir en britax var nere tididgare idag, tog en promenix dit å kollade lite..
Hoppas att de blir bra..
Någon fika på G???
Kram på er allla
Hej igen !
I går blev Fred 5 månader, stora grabben ! Veckan har varit full rulle. Öppnis i tisdags som ni vet och igår var jag på öppnis på Hulta. Helt ok, men betydligt mindre yta . Vi var till slut kanske max 15 mammorDe hade lite sångstund och så. Det var trevligt,. På grund av att ytan är så begränsad så sitter alla mammor och barn där bredvid varandra, för det finns liksom ingen plats direkt att sprida ut sig på så det gäller ju att man vill lära känna andra och snackar på.... annars kan det bli pinsamt tyst. ... och lite jobbigt. (obs min åsikt !!!)
Kan nog tänka mig gå dit igen, men överger inte Kristineberg !
Nästa torsdag hade de fotografering där på Hulta, en fotograf kommer dit har satt upp Fred på det. Blir spännande !
I övrigt har det varit fullt med pluggeri i veckan. Elin hade SO prov igår och vi (jag menar jag ) har nog lagt ned minst 8 timmar på att sitta med Elin och aktivt plugga in allt (traggla). Därutöver säkert 2 timmar på att ta ut och skriva ned frågor och svar från texten (boken) att plugga på, då hon inte har förmåga att ta ut detta själv ur boken. Hon kan inte göra den sållningen kring vad som är viktigt och inte... Hon har helt enkelt svårt för sig i skolan och kan inte alls sitta ned själv och lära in och plugga på ngt på egen hand, utan man får sitta med henne hela tiden. Däremot har hon en helt otrolig motivation till att plugga och till att klara prov etc. bara man ger henne det stöd hon behöver.
Igår mailade SO läraren till Janne . Hon hade rättat Elins prov samma dag och hon fick godkänt på det (Elin går i 8:an och får betyg nu till jul). Det känns sååååååå skönt , man blir så glad för Elins skull och dels känns det så skönt att se att den hjälp man ger henne faktiskt ger resultat.
I kväll blir det Tacos på barnens begäran. På söndag ska vi hämta min brors barn Annie (7 år) som ska vara hos oss några dagar över lovet...
Kram på er alla och ha en bra helg på er !
Vi ses väl på tisdag !!!????
Elli
Helloo!!
Va på IKEA igår, mamma kom med dit så vi mötter halvvägs! Så roligt ! hon längtar ju ihjäl sig efter tjejerna....
Fixade lite småplock... bl.a en matta te sagas rum, hylla te badrumet samt förvaring där på.... =)
Helgen blir lugn, för Saga stackarn är rosslig... o jag med lite tendens till halsont... hoppas inte det blir värre!!!
Elli
5 månader ja, stora killen !!! =)
Fotografen kommer till öppnis på Kristineberg måndagen den 16/11 kl 8.45! Så ni vet det
Jag ska ta syskonkort och kort på bara Saga, Engla fotades ju på dagis!
Kram
Hej tjejer..
Har nyss vart nere i stan själv "kvalitetstid" å kollat på byxor hittade inget som satt bra ;+) men jag gick inte helt lottlös ifrån gina köpte en fin kofta... Kom nyss hem..
när jag kom in i trapphuset såg jag att våran vagn var borta ÅHH NEJ tänkte jag den har blivit stulen.. Men icke då Martin Å elias är ute på kvällspromenad.. så nu sitter jag själv i lägenheten känns konstigt, har inte vart ensam hemma sen jag var gravid hehehe! Ikäll ska vi äta sushi, ska bli gottigt..
Vad ska ni andra göra?? Åh hur mår ni i höstrusket??
Kramkalas